Thursday, July 9, 2009

"Perlukah berhubungan dengan kekasih lama?"...

"Perlukah berhubungan dengan kekasih lama walaupun sekarang masing-masing dah berkeluarga?"...

Tanya seseorang kepada aku.

"Patut ke kalau kita bagi nombor telefon kepada kekasih lama jika diminta?" sambungnya lagi.

Aku terdiam. Spontan aku jawab, "TIDAK"

Mungkin ada orang yang berpisah secara baik, tidak ada rasa benci dan dendam. Mungkn ada pula sebaliknya. Mungkin ada yang kenal dengan pasangan kekasih lama masing-masing dan telah menjadi kawan. Mungkin pelbagai lagi situasinya yang berbeza-beza. Tetapi jika bertanyakan pendapat aku... Jawapan paling ikhlas yang boleh aku beri adalah seperti di atas, "TIDAK, TIDAK DAN TIDAK"

"Kenapa?? Takut cinta lama berputik semula???"

Bukan itu persoalannya. Tapi yang pasti don't ever strarts the fire. Untuk apa si kekasih lama mencari nombor telefon kita? Ikhlas? Sekadar bertanya khabar? Ohhh...itu tidak perlu sama sekali. Pastinya dia ada beratus-ratus orang kawan dan saudara-mara untuk ditanyakan khabar, mengapa pula nak bertanyakan khabar sang kekasih lama.
Aku memang tak nampak langsung apa rasionalnya di situ.

Hanya kita yang tahu sejarah kisah lama antara kita dan si kekasih lama. Kisah-kisah indah mahupun tidak, semestinya tidak ingin kita ingati lagi. Apatah lagi tidak sesuai langsung dengan status diri terkini. Apakah boleh kita tutup kotak fikiran tanpa mengingati langsung apa-apa momen yang pernah kita lalui bersamanya suatu masa dahulu, apabila kita bercakap atau bertemu semula dengan dia??? Lebih baiklah tidak bercakap atau bertemu langsung pada aku.

Kemudian cuba tanya diri sendiri, tidak terasa apa-apakah jika pasangan kita diketahui berhubungan semula dengan kekasih lamanya? Tak kiralah sape yang memulakan dulu. Kalo aku... owhhhh tidakkkkk!!!! Mak tak rela nyahhhhhhh.... Mau meletup perang donia ke-3. Mak memang kuat jeles, tak tau laaaa u olls... :P

Jadi kalian...silalah jawab persoalan di atas seikhlasnya... Tepuk dada, tanya hati.... :)

17 comments:

knv said...

oh memang harus tak perlu dilayan benda2 macam ni.

habih boreh aje!

:P

Nanak said...

dengan ikhlasnya, TIDAK..
untuk apa?buang masa ok.

Ms Lola said...

Oklah, saya jawab dlm hati :P

ar.nie said...

ML nie buat suspens ajer, aper agaknya dier jawab dlm gati tue? Ekeke.

BTW, definitely TIDAK! :)

Ealyie said...

Lola.. Aku pun nak jawab dlm hati..;p
Tapi percayalah, aku tidak pernah curang pada muuuuuuuu....

Beb,
mmg amatlah tidak perlu sbb bukan itu2 ex yang bagi kita or dia punya ex makan hokehhh.. Mak tak koser layan2 perasaan cemburu bab2 gini, kalu berlaku... Nauzubillah dijauhkannlah dari dugaan sebegini.. Mak tak sangggopppppp...

::Umi Sufira:: said...

Nasib baik aku takde kekasih lama...ah ah ah:P

Marisa said...

NO! but my hampir2 bf still berhubung.... tp dlm fb je.... contact no. mmg tak de. tu pun sesekali je borak... saya tau dulu dia kecewa... tapi la ni dia pun dah berkeluarga...dah ada anak bagai. No heart feeling dah ... I'm so lucky coz I first love my hubby. hehehe

izzahazfar said...

zah...?memang tak berhubung dah..dia bukan setakat bekas BF tapi merangkap tunang..

saya bahagia skrg..ada suami yg menyintai saya sepenuh hati dan seorg cahayamata..perlu apa dia lagi kan...?

so saya rasa...tak perlula kak..

mamaDhea said...

aku pon jawab dlm hati jek laa.. :P

mommysarah said...

tidak & ya?

erm, ntahlah. saya masih bercontact2 lagik dgn x. tapi hBy tau semua. bukanlah selalu sms. just wish2 masa2 mcm raya ker, apa ker. tapi selagi pandai kawal diri, ok kot. saya tader apa perasaan pun. ntah ekk...

~ As ~ said...

betul kata mu cik intan..dont ever starts the fire...nnt kena fire ngan cik abang...ahahaha...

isz_3707 said...

TIDAK!

Sayang.Ibu said...

KNV.. Btol,btol,btollll...stuju banget...

nanak..yezzaaa..buang masa...

ML.. ngelat yer...;p

arnie..ngelat ML tu..hehee

ely...aku pun x koser nyahhhh...;)

mimie..maka bersyukurlah kamu nyahhh..kahkahkahhhh

marisa..kalo bukan bf sebenar xpe lg sbb kenangan tu x ada sgt pon kannn...

wahhh zah...bekas tunang?? hah lg laaa ptt dijauhi kan..xde perlunya

ah ko sha..ngelat ajer

mommysarah kalo hubby tau & x kisah..ermm ok lah kot.. tp.. masing2 ada pndgn sendiri kan...;)

as...mak x rela kena fire ngan cik abg..;p

iszan..ku jua TIDAKKKK

iena hamdi said...

huhuu napa nak mula kan api kan.. akak pun setuju...

say no ajer la...

sedangkan kawan baru yg opesite sex pun akak dah pantau.. inikan pula kekasih lama.. hahahhaa no way man

Sayang.Ibu said...

yer kak iena...never ever kannn...;p

puterikiut said...

depends on condition la kan.. yang penting hati dan perasaan.. tapi kalau hubby ku buat gitu..mmg daku ngamuk..hehe

Sayang.Ibu said...

nieta..kahkahkahhh... mmg btol..ngamuk kannnn