Monday, July 13, 2009

Percubaan Pertama...

... aku untuk memasak 'Sotong Goreng Sumbat Kentang Dan Ayam'. Cewah.. nama gempak, macam sedappp jek kannnn... :P

Resepi aku tuntut dari sorang cikgu kat skolah aku. Nampak senang, tapi agak leceh jugak. Berjam-jam aku tunggang-langgang kat dapo nak menyiapkan haiwan nih... diselang-selikan dengan huru-hara layan anak-anak lagik. Jadik.. ok laaa kan berjam-jam tu, kalo fokus memasak jek.. kejap je agaknya... huahuahuaaa.......

Cara buatnya senang je... Inti yang nak disumbat dalam sotong tu, sama dengan inti karipap. Tau buat inti karipap??? No???... Gini...

Bahan-bahan :

Kentang
Isi ayam
Bawang besar+bawang putih => blender
Rempah kari
Daun kari

Mula-mula sediakan rempah lah. Bahan-bahan blender di gaul dengan rempah kari campur sikit air jadikan paste lah... macam nak masak kari tu...


Then tumislah seperti biasa...


Kemudian masukkan kentang, masak hingga kentang empuk,
baru masukkan isi ayam...

Sementara itu bersihkan 'mangsa' kita pada hari ini,
kepala jangan dibuang ye puan-puan...


Inilah rupanya 'inti' yang telah siap...


Kemudian sumbatkanlah inti ke dalam sotong.
Part ni yang leceh sket. Kalo sotong saiz beso, mudah sket lah.
Kepala sotong diletakkan di tempat asal, dan cucuk dengan lidi pencungkil gigi
untuk elakkan isi perutnya terburai waktu menggoreng...

Inilah rupa sotong yang telah disumbat...


Celup-celup dalam telur yang telah dipukul sampai pengsan
Dan gaulkan dengan tepung goreng ayam.
Ikut resepi guna te[ung Kentucky, tapi kedai kat umah aku ada
tepung Adabi jek, mak hantam jek laaaaa....


Pastu goreng laa kan...
Inilah rupa sotong yang dah digoreng...


TESTIMONI : Memang sedap nyahhhh... nyesal aku beli sotong enam ekor jek semalam. Si Aina pun sukak. Siap berebut ngan aku sotong yang dua ekor di atas itu... kahkahkahhhhh.... Tapi, aku rasa kalo pakai tepung kentucky lagik malatop.

Jadi kalian renung-renungkan.. dan selamat memasak... :P

13 comments:

mamaDhea said...

uih.. menu sotong mmg aku suka.. ekekeke.. tp cam tak gheti je nak sumbat2.. :P

sebenarnye ko m.a.l.a.s. kan sya kan.. :P

Sayang.Ibu said...

sumbat dlm mulut ko pandai kan?? kahkahkahhhhh... sumbat jek laa nyah sampai penuh perut sotong tuuuu

CY3.5 said...

mak balik JB, mak tuntut!!

Sayang.Ibu said...

alahhh..aku kalo mak buyung yg menuntut nih x sampai ati nak menolak... ko tak takut keracunan makanan ker CY oooiiii.... kahkahkahhhhh

m-i-o said...

weh, aku cakap jujur ya - TOBATTTT bab nak menyumbat perut sotong tu!

tp bab tengok laki aku menyumbat perutnya dgn sotong sumbat - wah, laju je makan ekk...:P

masa aku try resepi ni dulu kan, siap rasa sayang nak makan dek mengenangkan LETIHnya menyumbat tu! kahkahkah. siap suh laki aku makan slow-slow.

anyway, aku setuju - sila pilih sotong yg besar2 supaya senang menyumbat dn lebih kemas rupanya :P

Nanak said...

alahai..Hubby tak makan seafood a pulak..huhu..tapi sedap kan 'haiwan' ni..

Sayang.Ibu said...

MIO... memang nyahhh...agak remeh buatnya naknak time menyumbat..tp bile kenangkan ada org tu berebut beli sotong biler mak citer pasal sotong sumbat nih..mak gagahkan jua diri menyumbat nyahhh oooiiii...;P

nanak... hubbymu x makan seafood???? alahaiiii... buat utk tekak sendirik x berbaloi lerrr... mmg sedap beb...;)

iena hamdi said...

alamak mcm sedap n senang ajer mak./

nak cuba la nanti tq... uhuhu

Sayang.Ibu said...

kak iena..senang jugak sebenarnya, tp remeh tang nak menyumbat tu...;p

Mummy Dasy said...

akan ku cuba bile angin rajin datang hehehe

Sayang.Ibu said...

hahahaa...mmg perlu menunggu angin rajin baru leh buat mende nih mummy dasy wehhhh...;p

azrinna said...

Nak bagi lekat tepung kat luar tu intan, apakata be4 sumbat, awak buang kulit luar haiwan tu yang warna purple tu.

Sayang.Ibu said...

azrinna... ahaaa.... good idea..kalo buat gitu mesti tepung lekat ekk.. tq..:)