Sunday, June 14, 2009

Ego????

Ego kah aku???? Ego kah kalian???? Ego kah kesemua ibu-ibu yang menyusukan anak masing-masing dengan susu ibu??? Hishhh.. entah kenapa sejak membaca penulisan di satu blog, soalan itu asik bermain-main dalam pemikiran aku.

"Put behind all egoes dan breastfeedlah dengan ikhlas and with love" that's what the writer put at the end of her opinion.

Semestinya aku & all BF mommies breastfeed dengan ikhlas dan penuh kasih-sayang. Aku tidak ego. Bukan menjadi sesuatu yang perlu dibangga-banggakan apabila aku memilih untuk BF anak-anakku. Aku cuma membuat satu pilihan yang terbaik untuk anak-anakku. Aku berusaha gigih bagi memastikan pilihanku yang terbaik itu akan berterusan untuk anak-anakku. Aku tahu aku mampu untuk melakukannya walaupun perjalanannya bukan semudah yang disangkakan.

Apabila susu aku merudum, aku berusaha keras untuk memperbanyakkannya semula. Namakan apa sahaja petua atau makanan yang dipercayai boleh menambah susu, pasti akan ku cuba. Malahan aku juga mengeluarkan bajet setiap bulan bagi membeli milk booster fenugreek, bagi memastikan production susuku sentiasa maintain. Aku juga menjaga makan dan minumku, supaya susu yang terhasil untuk anakku penuh dengan khasiat dan nutrisi. Semua itu kulakukan bukan kerana EGO pastinya. Tetapi kerana itulah kasih-sayangku terhadap anakku. Yang mana aku percaya juga menjadi penyebab semua BF mommies menyusukan anak-anak mereka. Kerana kasih-sayang. Aku tidaklah mengatakan yang tidak BF anak-anaknya itu tidak menyayangi anak-anak mereka. Pastilah semua ibu menyayangi anak masing-masing kan? Cuma yang aku nak tekankan di sini adalah bukan kerana mempertahankan EGO, maka seseorang ibu itu BF kan anaknya.

Memang ibu-ibu yang BF mengharapkan agar dapat BF hingga anak berusia dua tahun. Itu semacam satu puncak kepuasan jika berjaya BF hingga ke tahap itu, yang mana aku yakin tak akan difahami oleh orang-orang yang tidak terlibat dengan BF ini. Memang nampak pelik (bagi orang-orang yang tidak BF) bila di forum rasmi BF, ibu-ibu seakan-akan seronok menceritakan sudah sampai ke tahap manakah BF journey mereka. Aku juga berbangga jika dapat menyusukan anakku hingga ke usia dua tahun. Berbangga di sini bukanlah bermaksud sesuatu yang perlu dihebahkan ke seantero dunia atau di 'show-off'kan, Tetapi berbangga dengan diri sendiri. Semacam satu anugerah yang dah berjaya dicapai, jika aku ke tahap itu. Ohhhh.. memang tak mungkin akan difahami oleh orang-orang yang tidak berada dalam dunia BF ini.

Apabila susu merudum, kenapa agaknya kita ermmm... AKU beria-ia tetap mahu menyusukan anakku?? Kenapa agaknya aku tidak menerima sahaja kenyataan susuku telah mula berkurangan dan mula memilih untuk beri FM kepada anakku??? Kenapa?? Kenapa??? Selfish kah aku???? Atau aku begitu EGO sekali untuk menidakkan kenyataan bahawa susuku telah berkurang????? NOOOOO..... Contohnya sewaktu aku BF anak sulungku, Aina.. dan kemudian di pertengahan journey kami, aku hamil lagi.. di saat dia berusia genap setahun cuma. Aku tahu susuku mula berkurangan. Dan aku tidak membiarkan anakku kebuluran ketika itu. Perlahan-lahan aku mula top up dengan FM walopun menitis airmataku melihat dia meneguk susu yang bukan susuku. Pun begitu, dia tetap ingin terus berada dalam dakapanku dan menikmati sisa-sisa susuku yang masih ada. Dan aku tetap jua memberinya bila saat dia bersamaku walopun dihalang oleh orang-orang di sekelilingku. Maka tetaplah Aina berada di atas ribaku bersama perutku yang memboyot sehingga ke saat aku melahirkan. Kenapa?? Sebab aku seorang ibu, Terasa begitu sedih dan pilu melihat anakku meronta-ronta menangis kerana tetap mahukan susuku, maka dengan itu aku tetap juga berusaha memperbanyakkan susuku walopun macam mustahil. Itu sahaja penyebabnya. Terasa sayang sungguh untuk menghentikan penyusuan tanpa ada usaha gigih untuk memperbanyakkan susuku. Selagi kedua-dua B masih mengeluarkan susu, selagi itulah usahaku itu akan kuteruskan. Selagi Allah memberi rezeki untuk anakku, selagi itulah perjalanan penyusuan ini tetap berpanjangan hingga ke suatu detik yang menentukan tiada lagi susu untuk anakku. Ketentuan dari akan Allah aku terima dengan redha. Maka tidaklah aku biarkan anakku kebuluran dengan tidak memberi susu yang lain apabila aku tahu susuku memang near to zero ketika itu...

Jadi untuk yang tidak menyusukan, jangan berkecil hati dengan keobsesian para BF mommies ini. Mungkin di mana-mana blog penyusu TEGAR atau forum penyusuan susu ibu, para BF mommies ni kelihatan begitu 'agresif' sekali mempertahankan BF journey mereka. Anda yang memilih untuk tidak menyusukan, dan tidak berminat langsung untuk mencuba menyusukan anak, stay away from this group... Tak perlu jengah langsung mana-mana blog atau forum yang terlibat dengan penyusuan tegar ini sebelum anda merasakan mereka begitu annoying. Let them be.. biarlah KAMI dengan dunia indah kami ini, yang mana hanya kami yang mengerti. Janganlah anda bimbangkan anak-anak kami. Aku rasa belum ada antara kami yang membiarkan anak-anak kami mati kebuluran lantaran mempertahankan BF journey kami. Belum ada lagi.. dan rasanya tak mungkin akan ada anak yang mati kebuluran sebab ibu tak nak bagi FM kerana tetap nak bagi BM.. So pleaseee.... Let us be..

Dan kita, para BF mommies... teruskanlah perjuangan kita dengan penuh keikhlasan dan kasih-sayang. Tidak ada keegoan dalam dunia BF. Mungkin kalo ada pun cuma ketegaran.. :D
Errr... dan sila pastikan anak-anak anda tidak 'kebuluran' lantaran ketegaran kita semua... :P

BTW... no offense.. Kalau ada yang terasa hati, ampun-maaf dipinta....


"Breastfeeding is the best choice BUT the choice is yours!!!"

9 comments:

NeroEcha said...

Salam perkenalan..kihkihkihkih

Sabor berbanyak intan...ko jgn ler layan ape ditulis kat blog tu. Aku yg baca pun sakit hati giler . Lagipun org yg menulis tu blm jadi ibu n ade experience pun menyusu anak so segala tulisan dia tu tak blh diguna pakai. Kita as ibu yg bf lebih tahu ape makna bf tu. Anyway ko sama gan aku sedih btl nak putus kan menyusu even ms pregnant. Sedihkan bila tak kasi anak kita bf ( wpun anak sulung aku dah 3thn ms pregnant)

iena hamdi said...

yer betul...biar la org nak kata apa intan.. yang pasti depa semua jeles sebenarnyer...

bg akak wat bodoh ajer tau.. akak sendiri ada pengalaman menyusukan penuh fatihah hingga di usia 2 thn setengah.. alhamdulillah satu kepuasan sebagai penganti ralat tak dpt nyusukan abg dia selama itu.. farid pun akak nyusus sampai umur dia 9 - 10 bulan sebab dah pregnant fatihah n susu mmg dah zero..

ni pulak tengah usaha utk mia.. alhamdulillah dah 19 bulan sekarang ni dan akan menyusukan dia selagi termampu akak....

biarlah org nak kata Breas jatuh la.. kendur la.. lantaklah..janji akak nyusukan anak2 seikhlas hati.. kalau kendur leh bentulkan kemudian kan kan kan... janji anak2 dpt nikmati susu kita...

hehhehe

izzahazfar said...

emm..entah la kak...

walaupun sy hy pengepam susu yg tegar..saya berusaha utk susukan raziq sekurang2nya 6 bulan pertama ni..

harap cita2 jangka pendek saya berjaya...!

Mommy Harith Hannah said...

Baca kat ner tue Intan? Buleh bagi link? Meh nak terjah sket. grrrrrr.

Unknown said...

haah. aku pun nak terjah jugak (kepochi!)

Zuraimah Ismail said...

wahhhh ada ek such comments? hmmm wonder apa yg dia pk to BF mommies ni benornya...jeleskah?

anyway, saya setuju dgn entry cik intan ini....i dont mommies yg BF ni ego while BF...we 100% ikhlas BF our kids...iskhh kalo x ikhlas..xdenye nak susah payah pump and sterilize all pumping essentials tu...betul x? bukannye sket...banyak wooo nak kene buat..:)

IntanSham said...

salam perkenalan echa... heheee
hishhh..tu laa, emo tul aku bila baca blog itu. mmg sedih.. ko anak dah umo 3thn pun sedih, aku lagi laaa.. baru sethn masa tu..huhuhuuu

kak iena..mmg kak, lantak laaa apa org nak kata psl B.. ku tengok B ku malatop jek walopun BF..kahkahkahhh.. cik abg x komplen pon kankankannnnn...;p

hai izza.. takpe sekurang-kurangnya izza berusaha juga utk BF kan anak.. kenapa pam saja? baby tammo direct feeding ke?

arnie & zety... ni haaa terjah kat cni...
http://www.mrmrsimran.com/2009/06/01/breastfeeding-dilemma/#comment-10719

IntanSham said...

yer cik CT... 100% btolllll... tu yg menyirap tu bila org senang2 ckp BF moms nih ego... tu ada link tu, p laa terjahhhh...:)

Mrs Imran said...

yer terjah jgn tk terjah. for your info saya juga BF dan saya juga tahu perit jerih BF.