Friday, June 12, 2009

Simple... :)

Inilah terung bakar dan air asam. Hidangan yang simple sangat tetapi sedap dan berkhasiat. Idea terung bakar nih datang dari adik aku dan juga Mr Hubby. Sebab aku bosan makan sayur-sayur yang bergoreng nih.
Macammana aku bakar terung??? Aku belah dua terung, pastu letak je atas frying pan. Bila dah kecoklatan, palingkan. Pastu tutup api...siap!!! Lebih baik guna terung yang comel-comel, toksah panjang sangat. Terung di bawah adalah dari kebun mak aku... sungguh aku tak sabar nak tunggu hasil kebun sendiri.. :P


Okeh.. semalam ada yang bertanya macam mana aku buat lempeng kelapa. Sebenarnya aku amik resepi dari CikLola , cuma aku tambah sket je. Resepinya gini...

Bahan-bahan :

2 cwn tepung gandum
3 cwn air masak
1 biji telur
2 sudu kecil minyak masak
garam secukup rasa

==> Bancuh kesemua bahan di atas , aku guna blender, senang sket...

- Kemudian campurkan 1 biji kelapa (guna kelapa yang muda lebih sedap, kalo tak belasah jek..)
ke dalam bahan-bahan yang dah dibancuh tadi.
- Now bolehlah canai di atas frying pan. Biasa aku guna satu senduk lebih untuk satu canaian...
- Ikut suka nak garing mana... dah siap
- Boleh dimakan bersama sambal tumis, kari atau asam pedas...

Sekian... :)

3 comments:

~Umi.Sufira~ said...

Ko ni hari2 tayang makann tau!buat aku lapar je...besar terung mak ko tanam nyah!:)

Unknown said...

entahnya. kalo aku duduk rumah cikgu intan ni, gerenti gemokku bertambah2. hehe.

IntanSham said...

nyah..aku time coti nih keje masak jek..mana ada idea nak wat lain entri..hahahahaa... btw.. lauk terung tu smlm punye menu..ku paste ari nih..tu laaa..mak aku tu kalo tanam apa2 pun menjadik nyahhh..jeles aku tawww...hahhahaa

ZZ..kalo penyakit M mak datang nyahhh... mau kebulur ko nanti..kahkahkahhhh