Thursday, June 11, 2009

Oh Asam Pedas...

Tadi kan aku beritau yang si adik tak mau berenggang dari aku sampai dah pukul 12 pun aku lom masak-masak lagik. Perut aku memang udah mintak diisi ketika itu. Nak memasak jam tu gak, haruslah aku sumbat telinga aku dengan kain dek kerana Ainin pastinya akan melalak tak hengat punye. Lalu tiba-tiba aku teringat Mr Hubby pernah beritau aku tentang gerai asam pedas yang sangat wallaaaaa sekitar Johor Bahru, dan juga pernah meng'offer' nak bawak aku Add Imagelunch kat situ sebab kedai tu memang bukak waktu lunch je. Lantas aku pun menelepon Mr Hubby mengingatkan tentang janji-janji manisnya offernya itu. Nasib baiklah dia tak busy nak ke mana-mana, lantas sudah pasti diikutkan jugak tekak bininya ini... :P
Aku pun memang nak rasa jugak kehebatan asam pedas itu.

Maka tengahari tadi, kami suami-isteri lunch di Gerai Asam Pedas Kak Zee (Bawah Pokok). Ermmm.. 'bawah pokok' tu trademark gerai tu masa sebelum berpindah ke gerai yang baru nih, dulu gerainya kat bawah pokok je. Lokasi gerai ini adalah berhadapan dengan simpang nak masuk ke Taman Istimewa, Johor Bahru. Ada pelbagai jenis asam pedas disediakan. Asam pedas ikan pari, ikan merah, kepala ikan dan beraneka lauk-pauk disediakan. Memang sedappp sangat asam pedasnya, sebab tulah ramai yang berkunjung ke gerai ni di waktu tengahari. Tapi aku tak dapat nak amik gambo, sebab sibuk dengan si kecik aku tu... lagipun perut dah lapo. Bila nasik dah ada depan mata.. yang ingatnya makan ajer lahhh.. :P

Balik dari makan, aku berkobar-kobar nak masak asam pedas jugak. Asam pedas ikan parang. Aku nih bukanlah terer masak sangat pun. Toksah lah nak dibandingkan dengan mak mertua mahupun mak aku sendirik.. :P Tapi aku blasah jek. Janji laki mak boleh telan nyahhhh. Semalam seseorang bertanyakan pada aku macammana nak masak asam pedas. Dengan sukacitanya aku tempelkan juga cara-cara masak asam pedas mengikut kekdah yang biasa aku buat.

Bahan-bahan :

1 labu Bawang besar/5 biji bawang kecik + 3 biji bawang putih + sedikit halia + sedikit kunyit + segenggam lada kering ========>> KISAR LUMAT
Air asam jawa
Sesudu kecil lada hitam kisar
Ikan
Garam secukup rasa
Bawang kecik + Bawang putih ===> DIHIRIS NIPIS

Cara-cara :
- Tumis bawang-bawang yang dihiris hingga kekuningan (err.. sebenarnya, ini untuk kes-kes rajin dan anak tak menangis..sempat lah nak buat bawang goreng... kuikuikuiii)
- Angkat bawang yang telah garing tadi
- Tumis bahan-bahan kisar
- Tambah lada hitam
- Tumis kesemuanya hingga garing dan pecah minyak.
**Untuk yang kompius pecah minyak tu cemana, tengok gambar nih...
Nampak lada dan minyak macam terasing dan lada macam 'berbiji-biji'.. Hah.. paham ke tak?


- Kemudian masukkan air asam jawa, sebanyak mana nak buat kuah, tunggu hingga mendidih.
- Masukkan ikan.
- Biar kuah dan ikan mesra dan mendidih, kemudian masukkan garam secukup rasa.

Kuah asam pedas sedang mendidih...

- Bila kuah dah agak-agak pekat, bolehlah masukkan bendi, atau tomato atau daun kesum ikut suka.
- Tunggu seketika biar sayur lembut, padamkan api.
- Bolehlah taburkan bawang yang digoreng tadi ke atas asam pedas anda... Siappp!!!!

Inilah hasil asam pedas ikan parang mak. Seperti biasa, untuk presentation yang lebih menawan, haruslah mak alihkan dalam mangkuk yang tidak comot... :P


Kalian, yang mana orang Johor atau orang Melaka.. atau orang mana pun?? Ada tak kekdah membuat asam pedas yang lebih kick lagi??? Haruslah kongsikan bersama dengan mak... :D

Sekian.. Jemput makan kalian... :D

*** Psstttt... kalian, dah macam jadik blog masak-memasak jek blog haku semenjak dua menjak nih. Bajet ko pandai masak sangat ker intan wehhhh???????? :P

11 comments:

~Umi.Sufira~ said...

Kat bahan2 ko tuh takde air asam jawa eh?
sungguh menggiurkan warnanya:)

cysev3n said...

mak pernah buat sekali je.. fail.. :P lepas tu tak try dah..

~ ZuRa ~ said...

ermm..dap nye asam pedas..hehe..ari tu akak mintak link cupcake kat lia kan..dah x ingat la yg ari tu..tpi ada yg baru..lagi comeii..geram je nengok..cba try tgk http://comelcakes.blogspot.com

~ As ~ said...

yoooo...seorang tu aku la...ahahaha...aku nak try gak asam pedas ni nnt...anyway..thanks intan...

IntanSham said...

mimi..ada tuuuu..cuba ko baca lagi skali nyahhh..hehehee...

CY.. coba lagi CY... Coba kau coba... prektis make perfect nyahhh..

zura..mmg sedappp kan akak ko masak..hahahhaa..tengs ek link tu

As..yer mmg ko, saje aku tak reveal nama..mana tau kot ko nak berahsia. try beb, kalo x jadik, try lagik sampai org johor kat umah ko tu puas ati..;p welkam dear...:)

Mummy Dasy said...

adeh sedapnye...
lapo
lapo
lapo

IntanSham said...

sila..sila..jmpt mkn..:)

Unknown said...

kalo saya (mak mertua) punya stail, tumis bawang merah+putih tu, dengan daun kari dan garam.
pastu, letak bahan kisar tu. lepas agak-agak nak pecah minyak, masukkan ikan. konon nak bagi ikan ala-ala sebti dengan cili tu dulu.
pastu barulah masuk air asam, bendi, daun kesum ke bunga kantan ke. then bila dah mendidih, masukkan bawang putih yang dihiris nipis. (bab letak bwg putih ni stail hubby)
waduh panjang pulak komennya.

pernah gak nak buat asam pedas stail johor/melaka tapi tak jadi la pulak. hoho. kena try cara ni pulak la nanti. boleh ye cikgu?

IntanSham said...

zety.. ahahhh... satu lagi cara baru.. bagus bagus.. berkongsi2 cara.. ermm part masuk ikan dulu tu, depends..tengok kalo ikan yang jenis tak lembut sangat, mmg masuk dulu. Kalo x kang takut hancur pulak.. hehe

blh je try.. ku pun nnt nak try jugak kekdah yg zety bg nih..tengs..

mamaDhea said...

aku sukaaaaaa sgt asam pedas.. klu mkn kat luar, nampak lauk asam pedas ni mmg tak tolak laa.. haha..

aku pon hentam je masak asam pedas.. janji masam+pedas.. kahkahkah! tp skang aku tgk syok layan asam pedas ayam.. klu takde daun kesum, titikkan serai.. tips drp opismate mak..

IntanSham said...

eh sha..asam pedas ayam mmg sedap nyahhh.. kalo aku letak daun limau purut skali. Serai tu wajib letak..mmg malatoppppp... sama gak ngan asam pedas daging