Monday, June 8, 2009

Jamu Mata...*UPDATE*

Hidangan malam ini yang tak seperti mana...

Ikan merah goreng asam...



Sotong goreng tepung
Kredit untuk TuanPunyaResepi untuk resepi
sotong goreng tepung yang rangup dan mabeles...



Brokoli celur... baik untuk kesihatan... :D



Air asam untuk cicah brokoli..
Selalu aku buat air asam, tak letak tomato.. tengok kat blog CikFid
dia letak tomato dalam air asam, so mak pun try.. :D


Aku kan sejak akhir-akhir nih, jemu makan sayur yang bergoreng. Aku lebih suka yang dicelur atau kadang-kadang bakar terung je. Pastu buat cicah air asam. Jadik sayur-sayuran kat umah aku yang diulang-ulang... terung, brokoli, bendi. Hah.. apa lagik yang boleh dicelur??? Nak carik pucuk ubi bagai.. payah pulak. Tu jek laaa sayur yang aku slalu selang-selikan... Plus... mak rasa lagik senang dan sihat... Malas pun ye nak bergoreng-goreng bagai.... :P

Hari ni belum lagik masak spesis-spesis yang dibeli semalam. Habiskan stok lauk minggu lepas. Jadi... sila... sila... jamu mata... Errr.. standby tisu wat kesat air liur yang meleleh yer.. ecehhh... ko bajet sedap ke??? Kahkahkahhhhhhhhh...

** Tapi nyahhhh.. memang sedappppppp, mak masuk lif tekan sendirik!!! :P

Ok lahhh..ada permintaan dari As resepi air asam tu. Ni air asam stail aku lah kannn..

- sedikit belacan : dibakar
- lada merah sebiji
**Tumbuk lada merah dan belacan

- Bawang besar sebiji (nak guna bawang kecik pun boleh) : dihiris-hiris
- Cili padi 4-5 biji (ikut suka nak pedas ke tak) : dihiris-hiris

Cara-cara:
- Perah air asam (guna air masak) ke dalam bahan-bahan tumbuk
**kepekatan air asam, ikut suka lah nak pekat atau tidak.
- Masukkan bahan-bahan hiris tadi
- Kalau nak tambah tomato, boleh potong kecik-kecik tomato dan campur skali
- Masukkan sesudu kecil gula
- Perahkan limau kasturi dua biji
- Boleh lah dimakan sebagai pencicah

** Air asam nih boleh dibuat cicah untuk semua sayur-sayur yang dicelur, macam bende atau terung bakar. Juga sedap dimakan bersama ikan bakar.


8 comments:

~ As ~ said...

ajar ku buat air asam tu, sumpah aku tak pernah makan... lepas tu ajar pl air asam tu nak mkn dengan apa selain brokoli...
mcm sedap je..
tolong! tolong!

Sayang.Ibu said...

mmg sedap as.. tu ku dah update resepinya..simple aje

Anonymous said...

sib baik dah tepek resepi air asam.. ekeke.. aku baru nak tanya.. selama ni aku main tibai buat air asam, pastu rasa cam ade yg kurang jek.. takde belacan rupenyer.. :)

~mamaDhea~
p/s:mak malas login nyah! :P

Sayang.Ibu said...

hehe.. aku dulu pun buat2 asik kureng jek. amik resepi ngan mak aku ni nyahhh...;p

Fid said...

jamu mata?jamulah aku makan weh!!!

Sayang.Ibu said...

hang mai laa jb nih... aku jamu makan laksa... hahhahaha.. macam pandai jek... harus ku gegar mak aku mintak resepi nyahhhh...;p

Ms Lola said...

Alamak, kecuq tgk air asam. *Slurrrp*

Sayang.Ibu said...

mmg malatop cik lola air asam tu...;p