Monday, June 15, 2009

Pandanglah..Lihatlah..Macam-Macam Ada...

Semalam dapo aku bercuti. Memang bila weekend, aku mengisytiharkan hari bercuti untuk dapo dan aku sebagai D.O @ Dapur Officer. Lihat ini.. sungguh clean & clear kan suasana dapo aku bila hari cutinya tiba... :P


Dan hari ini aku kembali menjalankan tugas sebagai D.O biarpun tugas tetap dan berpencenku sebagai Cikgu Bedah, telah kembali berlangsung.

Aku menjadi D.O sambil bersilat dengan budak ini....

Dia melalak-lalak di ujung kaki aku. Tapi bila aku halakan kamera kat dia, dia boleh sengih dan posing pulak. Sungguh giler kamera anakku ini.. seperti diriku jua... :D
Dan Perhatian untuk Umi Sufira & Mama Ealyie!!! Aku pun ada si kenteng jugak.. mungkin kita patut mengadakan 'Persatuan Budak Kenteng' yang dipengerusikan oleh Mama Ealyie. Aku dapat jadik AJK makcik kepoh pun jadiklah..kahkahkahhhhhh...

Hari ini aku memasak dua jenis sup. Sup ikan parang peberet Mr Hubby dan sup ikan tenggiri untuk adik Ainin.

Ini sup ikan parang yummyyy!!!
Hubbyku memang sangat suka makan sup ikan. Tetapi dia tak suka aku guna sup bunjut yang dijual di pasaran. Dia lebih suka aku buat sendiri. Cara aku buat sup ikan parang ini senang sahaja, okey puan-puan.. sila ambil pen dan kertas sekarangg.. I nak bagi u'olls secret recipe lagi...

Bahan-bahan:

ikan parang - 2 keping
bawang merah & bawang putih - dihiris
bawang merah, bawang putih, halia - dikisar @ ditumbuk lumat
kayu manis, bunga lawang dan sahabat-sahabatnya - untuk ditumis
serbuk lada putih - sesudu kecil
serai - dititik
air diamond - untuk buat kuah
garam secukup masin rasa

Cara-cara:

- Goreng bawang-bawang yang dihiris - angkat
- Guna minyak goreng bawang tadi untuk tumis kayu manis, bunga lawang etc hingga naik bau
- Tumis pula bawang-bawang yang ditumbuk/dikisar hingga masak
- Masukkan serbuk lada putih dan serai - kacau rata
- Masukkan air, ikut banyak mana nak buat kuah
- Biar kuah mendidih, masukkan garam
- Masukkan ikan, tunggu ikan masak kemudian tutup api
- Taburkan bawang goreng tadi di atas sup yang telah masak
- Sila buat sambal belacan, sebab makan sup sedap ngan sambal belacan, ya kawan-kawan

Okeh tamat kisah sup ikan parang. Ini pulak sup ikan tenggiri untuk adik Ainin...

Sejak akhir-akhir ni, Ainin tak bape suka makan bubur yang aku gedebushkan segala isi kandungan didalamnya sekali (ikan,sayur, etc..) Jadi sekarang aku akan buat sup ikan/ayam/udang campur segala sayur-mayur. Hari ini aku buat sup ikan tenggiri + tahu + baby carrot + tomato + kentang. No SALT yer... Kemudian, aku akan asingkan bahan-bahan tersebut dan sejukkan. Setelah itu aku akan cincang guna mincer dan jadi seperti ini...

Esok aku akan bawa ini yang dicampur di dalam nasi lembik. Dan bila tiba waktu makan Ainin, mak aku akan panaskan nasi lembik itu, ditambah sedikit kuah sup ikan tadi. Dan akhir sekali taburkan pula ini....

Serbuk ikan bilis untuk memberi sedikit rasa bagi menggantikan garam..



Maka jadilah seperti ini... hidangan istimewa untuk adik Ainin...

Bukan saja adik Ainin yang suka, si kakak pun nak mengendeng sama. Jadi biasanya memang aku bawak lebih untuk kakak. Kalo tak si adik dapat makan sikit ajer.. :P

Oh ya kalian, kalian cuba lihat ini.... Suatu adegan yang tidak ingin anda lihat. Please don't do this at home... *wink*

Ini adalah senario yang biasa berlaku di petang-petang hari ketika saya memasak sambil berinternet.. kahkahkahhhhhh... Obsess sungguh kannnn.. Ini gambar petang tadi, ketika saya memasak sambil YM'ing bersama Mama Adib... :D

Sila abaikan suasana porak-peranda dapo saya. Memang ketika saya bersilat di dapo, suasananya agak huru-hara...

19 comments:

Mummy Dasy said...

Kite serupa kihkihkih tang bertenet tu, tang dapo yg berserak miahaha
pot air kat tepi tu budak2 x buat mainke mmg teringin nak beli tp tkut nnt rambah lak lantai

Sayang.Ibu said...

ahhahaaa... serupa yer..;p
owhhh.. Aina tak kan berani sentuh, bila dia try2, ibu dia jerit NOOO.. trus x brani.. hehehhee

::Umi Sufira:: said...

Nyah!!!!kenteng jugok yer?! kekeke..meh join grup abg iris ngan kakak sufia meh..

BTW, ko macam tau2 je aku ngah carik ilham nak buat KC..kekeke..;P

~ As ~ said...

aku nak tunggu Azam ku rambut pnjang sikit...agak2 mcm kenteng jg...tunggu...

Sayang.Ibu said...

mimi..ahahhaa..sama2 kenteng tu. tapikan nyahhh..malu mak, dapo agak huru hara... :P

As.. kenteng jugakkah?? kuikuikuiiii..blh join skali...;p

NeroEcha said...

Mmg chatter tegar btl ni sambil masak pun blh lg chatting tu

isz_3707 said...

mak ai ko, dasat okeh hangkot laptop masuk dapur. klau aku tu mau laki aku jeling maut. aku xleh digelar TEGAR la macam ni sebab aku xpenah hangkot laptop aku kemana2 :P

Sayang.Ibu said...

echa...kahkahkahhh...multi-tasks nyahhhh...

iszan...laki mak xde hokehh..kalo dia ada,haruslah dia jeling maut kt aku nyahhh...;p

Ealyie said...

uik??
sejak bila si debab ni kenteng..??
musykil haku nieh..
selama-lama aku jumpe dia, tercacak manjang je rambut dia di balik topi ropol2 dia tu jegh...
ko ada bwk dia pi saloon ke beb?
muhahahah...;p

Sayang.Ibu said...

hahahahaa... aku kaver pakai topi laa tu nyahhhh..;p

ar.nie said...

Kompem blogger, eh, chatter tegar nie. Sampai lappie pon masuk dapur. Ekeke.

p/s : Serbuk ikan bilis tue buat sendiri ker?

Sayang.Ibu said...

hahahaa... mmg tegar dan ketegaq nih arnie..
erm..serbuk ikan bilis tu buat sendirik. goreng ikan bilis tanpa minyak hingga garing, pastu blender..

Mama Adib said...

wah wah wah
rupanya kat dapur ko dok berym dgn aku yea.. ha ha

jgn print n tampal kat dapur ko udah muah muah muah

Sayang.Ibu said...

MA..yer nyahhh..sambil memasak aku melayan lara hati hang...kuikuikuiii..aku bajet nak tampal gak,buat sumber inspirasi mak masa memasak...;p

~ Ibu ZAAZ ~ said...

seruper jer..tu untung dapur besau...cam akak dapur sekangkang kera tapi tetap jugak nak letak laptop kat mana2 yang bole. kadang atas mesin basuh pun letak gak. he he

hubby pun geleng pale.

Sayang.Ibu said...

hahahaa..akk pun sama ekkk..;p
tu laa kalo hubby tau mmg geleng pale...

mamaDhea said...

haha.. part kenteng tu no komen..

part laptop masuk dapo tu, aku rasa klu aku ada laptop sendiri, harussss masuk dapo jugak.. kahkahkah!

CT said...

wallah...lappy pun masuk dapur memasak....sungguh tegar berinternet tu cikgu intan

terima kasih la share resipi tu..nanti kite cuba ya

Sayang.Ibu said...

sha..hahahaaa..btollahhhh!!!

CT... sama-sama.. :)