Wednesday, August 26, 2009

Berbuka Hari Ini...

Hari ni masak yang ringkas-ringkas sahaja, telur bistik dan ikan bawal masam manis.
Saya nak berkongsi resepi telur bistik di sini. Resepi yang mudah tetapi syedapppp...

Mula-mula saya akan tunjuk cara nak masak inti (intikah?) untuk telur bistik ini.
Anda perlu ada...

1. Bawang besar dan bawang putih yang dicincang



2. Sedikit daging cincang


3. Sedikit carrot, lada capsicum, tomato dan cendawan butang yang dipotong dadu.
Untuk sayur-sayur ini sebenarnya saya guna apa yang ada dalam fridge aje.
Terpulang nak guna sayur apapun yang sesuai atau boleh juga guna mix-vegetables.

4. Sedikit sos lada hitam

Cara-caranya...
1. Panaskan kuali, masukkan dua sudu makan butter.
2. Tumis bawang-bawang yang dicincang hingga naik bau.
3. Masukkan daging cincang bersama sedikit air untuk melembutkan daging.
4. Kemudian masukkan sos lada hitam, kacau rata. Kalau nak rasa lada hitam yang lebih uummpphhh tambah sedikit serbuk lada hitam.
5. Masukkan sayur-sayuran, kacau rata.
6. Biar masak pekat sedikit, tutup api... siap!!!

Untuk telur... Bahan yang diperlukan;
- telur (saya guna 3 biji)
- sedikit garam
- serbuk lada sulah
- sedikit susu segar
*Kesemua bahan dipukul sampai pengsan kemudian goreng dadar menggunakan butter.

- Setelah siap, letak telur atas pinggan, tuang inti yang dah disiapkan tadi. Kalo nak bungkus inti dalam telur pun boleh, jadik lah telur bungkus, tapi mak tak koser.. tuang kat atas jer lahhh...

Siap... Telur bistik ala S.I
nak jugak letak S.I kat belakang..kahkahkah



Tayang jugak ikan bawal masam manis...


Sekian rancangan berbuka-masak-apa hari ini bersama hos anda Cik Puan S.I ... :P

Pssttt... kalian, sapa tau apa beza masak masam manis dengan tiga rasa? Sebab saya rasa resepinya macam sama saja lah...

6 comments:

Ella said...

amboi telur bistik sedapnyer...
Aku smlm makan simple jek.
maklumlah minggu ni sorang2 dok Kl...
uwaaa...

tak sbr nak balik JB besok ptg..
kul 3.15 aku dh chow ofc esok..
harap2 sempat buka kat PG ngan dorg semua...

Zety Zin said...

ohh gini ek rupa telur bistik? nape aku tengok telur bistik kalo kat kedai makan tu ala-ala telur goreng berendam dalam sos tomato ek? sungguh tak minat. telur bistik mu ini sungguh menyelerakan, nyah. harus ku cobak nanti.

Mummy Dasy said...

cam sedap telur bistik try ah arini... bezanye masam manis ngan 3rasa huhuhu sama ah coz resepi cam sama jek

Fid said...

harus aku cuba ni
menarik siotttss..kahkahakhakh

iNtAn aIzaN said...

Salam singgah kak ;)

Seronok bc ur blog..boleh share resepi lg :)

harus cb ptg nie:) menyelerakan sungguh

Sayang.Ibu said...

ella... sian ko buka sengsorang... xpe esok dah balik kannnn.. cuti panjang sampai senin kan.. bebaik travel

ZZ... a'aa aku pun x minat yg kat kedai punye..try laaa beb, besttt..hehehee

MD.. memang sedappppp.. tu lah kan masak masam manis ngan 3 rasa..sama jek sebenarnya..;p

fid..sila cuba..mmg menarik tertarik..da bombbb...;p

intan..e'ehhh sama lak nama kita... salam singgah... cuba lah masak utk cik abg awak tu... :)