Wednesday, April 14, 2010

Bisnes Orang Kita...

AMARAN!!! ENTRI EMO LAGI................

Dulu di EntriIni saya pernah membebel tak puas hati pasal penipuan oleh orang kita yang berniaga. Hari ini saya nak membebel lagik.

Tau tak sebenarnya selain dari keinginan saya memiliki SiMerahSexy, ada sebab lain yang mendorong saya membelinya. Dalam bulan lepas charger laptop kerajaan saya rosak. Kalo nak minta ganti baru memang boleh, tapi paham-paham ler prosedurnya dan yang pasti berjanggut nak menunggu. Jadi saya pun beli lah charger yang baru. Lagipun saya memang nak guna pun laptop tu. Then saya pun beli lah dengan harga RM180.

Lepas tu, pakai dalam sebulan, kelmarin charger tu pulak rosak. Bila pasang pada laptop, tak boleh charged. dekat icon power supply/battery tu asik blinking je. Then saya bawak lah pi kedai tu, since charger tu pun ada warranty 3 bulan.

Sampai sana, minah yang keje tu belek-belek charger then simply cakap, diorang tak boleh buat apa-apa, charger tu kena tinggalkan untuk dipulangkan pada supplier. Ok fine, saya tanya takde replacement ke? Bagi laa saya replacement sebab saya memang nak pakai laptop nih. Minah tu dengan muka hampeh kata sori, takde replacement, biasa kalo ada problem memang customer tinggalkan je dan diorang akan bagi supplier untuk repair atau tukar yang baru. Ok, kat sini saya dah agak menyirap, sabo lagik.. tanya pulak kalo tinggalkan berapa lama saya nak kena tunggu? U olls tau apa minah kerek tu jawab??? Ohh... tak tau laaa berapa lama, kita tak boleh nak janji. WTF????????????????

Okeh... memang darah mak udah naik lah masa nih. Tapi kontrol lagik, tanya... takkan takde charger lain untuk bagi saya pakai sementara, sebab saya memang perlu nak guna laptop. Minah tu again dengan suara poyonya cakap.. memang takde, lagipun charger nih memang dah takde dalam simpanan. Tak ke haremmmm jadah hampeh jawapan sebegitu?? Ko memang jual peralatan komputer, tapi bila haku datang sebab ada problem barang yang ko jual, tak alih-alih ko kata tak ada pulak barang lain serupa itu?

Saya panas hati btol sebab....

1. Ko tak boleh nak bagi replacement time tu gak, okeh fine...
2. Ko tak boleh nak bagi customer exact date bile agak-agak customer bley dapat balik barang dia yang rosak tu... That's suck!!!

Okeh... ko silap orang dik nak buli customer... Ahkak memang laser kalo hati udah panas.

Saya cakap saya perlukan ganti sehingga charger tu dibaiki. But then u olls tau, minah tu boleh wat bodo tinggalkan saya dan buat keje lain macam takde apa-apa berlaku. Sakit jiwa mak hokehhhh. Dalam 10 minit saya ditinggalkan terbangang-bangang tanpa sape-sape melayan, hati yang terbakar dah jadik rentung. Saya pun dengan suara tak bley blah nyer sound minah tu...

AWAK TAK BOLEH BUAT MACAM NI TAU. SAYA BELI CHARGER NI SEBAB NAK GUNA. BILA ROSAK, SAYA DATANG KOMPLEN SEBAB CHARGER YANG AWAK JUAL NI MASIH DALAM WARRANTY. TAKKAN AWAK SIMPLY CAKAP AWAK TAK BOLEH NAK GANTI, PASTU KATA TAK TAU PULAK BILA BOLEH DAPAT GANTI. HABIS SAYA NI MACAMMANA? SAYA BELI CHARGER NI SEBAB NAK GUNA. KALO TAK BAIK TAK PAYAH BELI!!!

Mak dah jadik singa betina time tu. Saya tak pedulik laa ada customer lain dalam kedai tu ke tak. Yang penting hati mak dah meletup!!! Then minah tu boleh lagi cakap, kitorang tak boleh buat apa-apa laa kak.... Memang C***** hokehhhhh.... Actually ada mamat sorang keje kat situ. Yang mamat ni lagi hampeh, nampak saya dah panas, dia boleh tinggalkan kedai, pi isap rokok kat luor... kuang ajo.. bukan nak buat apa-apa pun untuk solvekan masalah.

OKEY KALO KORANG TAK BOLEH BUAT APA-APA, PANGGIL BOS KORANG, SAYA NAK TENGOK APA YANG BOS KORANG PULAK BOLEH BUAT!!

Okey bila dah tengok saya dah mencarut mengamuk, minah tu call supplier dia, pungpangpungpang bercakap kat tepon, then bagitau saya.. Ok Puan (tiba-tiba panggil Puan pulak), nanti hari Khamis atau Jumaat ni supplier akan datang tukarkan yang baru, Puan bagi nombor telefon, nanti kami call bila dah ada.

SEE??? Boleh pun dia call tanya supplier bile boleh datang. Nampak tak betapa hampehnya servis kedai tersebut. Kalau dari mula dia buat macam tu, tak ler saya naik angin. Bukan saya nak kata apa laa kan, tapi tulah kebanyakan orang kita yang berniaga nih, masa menjual kemain lagik, tapi servis selepas itu adalah sangat hampeh. Pastu layanan pada customer adalah teruk.

Bukan saya nak compare lah. Tapi kenyataan. Saya ada beli external DVD drive sekali dengan si merah saya tu. Bila saya dah install kat umah, main DVD... tak ada suara. Saya bawak balik ke kedai C*ina tu. C*ina tu cepat-cepat solvekan masalah saya. Siap tolong install pekejadahntah, yang pastinya kalo main DVD dah boleh kuor suara. Takde banyak kerenah. Memang saya suka dengan layanan diorang.

Boleh nampak tak perbezaannya? Agaknya pasal tu laaaa bisnes orang C*ina nih lagik maju dari bisnes orang kite. Bukan saya nak mengutuk semua peniaga M*elayu, maybe tak semua. Tapi saya memang dah selalu sangat terkena membuatkan hati jadik serik nak masuk kedai orang kita. Harap-harap kalo ada yang serius berbisnes yang membaca blog saya dapat merenung-renungkan. Ini bukan kutukan, tapi luahan hati. Bisnes bukan berhenti setakat ko jual barang, aku beli... tapi servis selepas itu pun sangat penting, lagi-lagi bila barang yang dijual ada masalah. Tolong jangan layan pelanggan macam taik, tanpa pelanggan tak kemana pun bisnes anda, takkan ada yang nak beli barangan yang anda jual. Beri perkhidmatan yang terbaek tak ada ruginya, orang akan bercerita tentang kebaikan servis anda dan makin ramailah yang berminat nak membeli. Cuba pikirkan macammana orang C*ina boleh layan customer dengan begitu baik tanpa amik kisah pun ko bangsa apa. Bangsa kita pun dia layan baik, bangsa dia apatah lagi. Ni kalo orang kita, bangsa sendiri pun nak layan teruk.. apa kes??? Huhuhuuuu.. tak paham btol.

Okeh mungkin laa kalo tuan punye bisnes tu tak layan customer teruk, tapi pekerja mereka yang tak beretika. Makanya sila pantau pekerja-pekerja anda. Jangan sampai anda tak tau yang pekerja-pekerja anda telah menjahanamkan bisnes anda tanpa anda sedari.

Saya ni kan bukanlah jenis pelanggan yang fussy, tapi memang menjadi kepantangan saya kalo dilayan hampeh macam tu, because I paid u hokehhhh.... don't play-play with my money. Sebab duit saya bukan jatuh dari langit, tak kira laaa saya banyak duit ke tak banyak duit ke, that's not the point. I paid u, so please DON'T EVER give me that f***ing service. Ko silap orang buat haku macam tu hokehhhh..... Mintak mahap zahir batin!!!

Kalian cemana? Selalu dapat servis hampeh dari bisnes orang kita???

Fuhhh... Puas hati dapat melepas geram kat sini...

7 comments:

sisdee said...

fuh!!!!......kerek tul budak tu...tp mak setuju gak mmg...eh mak lak hahahahah

i stuju sgt2 sbb i pun pnah terkena...i tak ingat apa tp pkerja cam kekwat nk m*mpos...dah geram i suruh pnggil bos dia.....bos dia tak kuar2 dari bilik....klu tak kerana beli kat dia..tak hingin aku nak buat kat situ.....

mmg kdg2 ngan bangsa lain servis bagus sgt..dha nak tutup mlm pun still ada masa kat kita.....klu org kita.....makin dia cpt2 tutup pintu adalah...or dia buat muka sumbang mahram kat aku :p

suke ati jek jap aku jap i jap mak hahahahhah

ena said...

mmg mmg mmg..... bila kena kat diri sendiri mula2 marah geram pastu rasa sedih kan...sbb org gitu tu bangsa kita.. buduh la korang kalo bisnes tapi layan customer cam haram...


**tapi kan cekgu... kat S*ore ni, sumer peniaga pon layan kastemer cam haram! tak kisah la melayu ke cina ke.. tah apasal tah...

~: Nour aka UmmiNor:~ said...

yup setuju, kebanyakan bisnes melayu. aftersales service adaah sgt hampeh!!!!masa mula2 nak suh beli memang lidah lembut giler la....my case plak contractor melayu yg renovate my wet kitchen lari dgn kerja x siap habis lagi, hampeh tak? hangin mak satu minggu....habis mamcm nak bg peluang kat bangsa sendiri tp mcm ni plak jadinye...btw sabar byk2 ye intan...:)

ina said...

ya...setuju gaks...masa aku round pc fair ari 2...kiosk2 melayu hampres..mentang2 aku datang selebet jer...wat x layan jerk....kedai2 bangsa lain tue cam nak meleleh air liur promote netbook kat haku...mmg hampress.....

m-i-o said...

hmmm. bagi mak alamat kedai tu. meh mak tolong bakar sampai rentung. muahahahah :P

kata gangster kampung pisang, kannnn...? :P

Fid said...

no. 1 aku nak tanya awat mahal sgt charger ko nyah?
ko kemperm ka rosak??bkn wayar dia tak stabil ka apa ka?bukan power cord dia yang KO ka???
ko ada 'maian main' tak ngan charger lama..i mean ko pusing kiri kanan dak??
aku pernah tanya charger reger rm150 sajo nyah kat bandaraya shah alam
milik org kita juga
cer ko try charger lama..ko pusing2 sikit dia nya wayar bagai
tgk masuk tak power
kalau aku baca symptom ko tu macam wayar yg kat adapter ketul mcm belacan tu yg ada short ka hapa
tak pun connector ka
lain kali ko godek2 dolu tgk apa kes yaaaaa
leh gtalk ngan aku malam wiken kakakakaaa

no.2
aku ada pengalaman ganti hinges laptop kat kedai org kita
janji nak bg sebutharga dalam masa 2 hari tapi seminggu pun tarak bagi
dua minggu tarak bagi juga
bila call kata spare part tarak so tarak la sebut harga
lakiku naik angin sebab bini dia asyik bebel
maka dia call cakap
"saya nak pi ambik balik laptop saya petang ni...tak repair pun tak pa...saya pi cari kedai lain"
lps maghrib kami pi...
tgk2.....lappy kami baru saja direpair...ada plak spare part....
apa kesnya ya?
kakakkakkakakakkakakakaka

aku tak tau nak kata apa
org kita ADA yang mmmg meniaga bagus ada yang meniaga macam sial
sama gak ngan bangsa lain
takleh gak nak kata org kita ja tapi sokmo kita terkena kan kakakakakakakakakakaaaa

IntanSham said...

sisdee..mmg menyirap kannn, pelik btol laa kenapa x leh nk bg servis baik kat customer?

owh ena macam tu ekkk??? aku x de pengalaman lak kat s'pore. tp kan masa aku masuk satu butik tu, okeh pulak lynn dia walopun aku masuk bukan beli punnn, tengok2 jer.. :P

umminor, kan.. mmg ada je org pengalaman mcm nih. makin menambahkan sakit hati sbb bangsa sendiri. kalo bangsa lain x ler heran sgt

Ina.. abih ko beli x netbook tu kat penjual yg meleleh air liur tu? hakhakhakkkk

MIO...nnt aku sms kat ko, mlm kang kite pi bako kedai tu ekkk?? hahahhaaa

Cik Fid...
No 1. Mak dah cek dah apa yg problemnya. Mak try pasang charger kawan aku kat laptop tu, okeh jer. Then try pasang charger tu kt laptop member plak, mmg K.O. Dah ejas2, pusing2, godek2 tp x ok jugak.. huhuhuuuuu.... tu psl ler mak bwk pi kedai tu blk...

No 2. Ye btol... aku kata pun x semua, tp memandangkan dah asik terkena tu yg bengang tu. Kat kedai bangsa lain tak plak terkena gitu... huahuahuaaaaaaaaaaaa.. :P