Wednesday, April 14, 2010

Mana Yang Untung???

Mana yang untung agaknya? Samada....

a) Beli baju kurung siap

atau

b) Beli kain dan hantar orang jaet

Antara pro & cons yang saya dapat rasakan, kalo beli dah siap nih kena pilih btol-btol. Kadang-kadang kualiti kain dan jahitannya agak hampeh. Then kadang-kadang susah nak dapat corak atau warna yang berkenan di hati kita. Juga adakalanya ukuran baju adalah tidak ngam dengan body sendiri. Tapi kalo nak ikutkan sekarang nih macam untung je kalo beli baju siap, sebab hantar upah jaet pun dah mahal sekarang nih.

Tapi kalo beli kain dan upah orang jaet, bagusnya sebab dapat carik kain yang memang citarasa kita. Lagi bagus kalo dapat tukang jaet yang best dan murah. Errrr...jaet sendiri adalah tak masuk dalam persoalan di sini yer... :P

Jalan-jalan kat Euro Moda/Gulati's saya dapati pilihan kain yang cantik adalah banyak. Lebih cun dari kat Jakel. Saya memang biasanya buat/beli baju kurung yang agak banyak bila raya. Bukan sebab sakan nak beraya, tapi sebab baju kurung adalah uniform pi skolah untuk saya. Lagipun sepanjang tahun, time Raya je biasanya saya buat/beli baju.

Sekarang ni kain cotton dan viscouse menjadi idaman. English cottonlah, kalo Japanese cotton adalah kureng suka. Saya ada terjumpa baju kurung cotton yang bagus kualiti kainnya dengan harga RM99, mahal ke murah ye?

Jadi berbalik kepada persoalan, yang mana satu yang untung agaknya ye???????



14 comments:

Fid said...

nyah
beli kain then upah kot

kalau ko sudi upah la adik aku akkakaa
upah direct kat dia bkn kat butik bos dia kakakakakkaka

cc said...

sy lebih puas hati kalau beli kain dan hntr jahit. beli baju siap ada je yg tak kena. lengan pendek sket la, bahu kecik la...issshh mcm2 le ;p

hr tu sy beli english cotton rm55 je sepasang, plus upah jahit (kurung biasa) rm23..tak sampai rm100 pon. kalau beli lg mahal =p

Unknown said...

kalau nak ikut murah, memang beli siap lagi untung lah. tapi kalau nak sedap, better upah jahit la kot.

kes aku lak, sampai skrg tak jumpa2 lagi tailor idaman. tailor idaman di sini bermaksud best dan murah ye. kalau yang designer2 tu mak tak mampu le nyah.

so sudahnya baju siap lah pilihan aku. ada satu kedai ni memang jahitannya bagus, saiz pun ok lah jugak dgn aku yang besau nih. haha. so, stick to that kedai je lah sampai skrg.

sisdee said...

dua2 ada pros n cons...tp lately asben aku ni tak abis2 suruh beli jek :(

sbb dia tau wife dia ni mmg pakai sskali jek hahaahahahahahh....klu mcm u cikgu mmg patut le sgt tempah tau..

klu beli n tempah at least ikut bdn kita n kain pun kita pilih from raw kan..puas ati..

klu beli mmg quality jahitan mmg hampeh kdg2 n manik2 lak (aku ni manik jek) kdg2 murah punya je tp mhl lak tu :p

Unknown said...

untung dr segi pemakaian-kepuashatian(sori cikgu, perkataan ni mmg takde lam kamus kot.. haha) mmg yg beli kain dan upah jait laaa rasanya...
kalo yg beli kadang senget sana sini, jahitan pun kekadang tak kemas pun. harga pun dah lambung2 tinggi(especially kalo kat angsana lah)..

viscouse mmg bes.. bukan mak budak je suka.. kalo buat bj anak2 guna kain ni mmg selesa diorg...

IntanSham said...

fid..wahhh,adik ko yg duk kluang tu ke? nnt gtalk ngan aku yerrr... huahuahuaaa... ;)

CC.. ko beli katner dik? murah tuuuu... nagoya BP kah? sbb sil akk kata nagoya BP murah2 kain.

ZZ... mak pun x pernah nyah tempah kat designer. konsep mak sama ngan ko sedap & murah... hahahaaa

sisdee... kalo pandai jaet manik sendirik mcm u lg untung.. mak jarang beli yg manik2 psl yg cantik & bagus kualitinya kompem lagik mahal

IntanSham said...

laila.. smlm mak pi gulati's angsana, beli viscouse tu sepasang dapat 80 hinggit... mmg mak pun suka viscouse, sedappp pakai kannn

Sally said...

Saya selalu beli yang dah siap, kalau jahit ada jer yang tak kena walaupun dah remind tailor mcm2..paling frust bila rega kain tu mahal tp adusss.. jahitannya buat kita tak boleh pakai langsung. banyak kali berlaku so and so mak pergi sg.besar borong yg dah siap..sana murah gila bajunya..paling bawah 100 dah boleh dapat 3 psg..kalo dpt kea collection tu lagi best..jahitan halus dan kemas..kebaya pun cantik..

LiAnA said...

ku dh lama tk antar tailor kikiki..
time raya pon beli siap..
sbbnya tailor yg best tu dh pencen.. sibuk jaga cucu huhuhu.. so ku malas nk cari org lain.. penah try tp tak puas hati.. walhal customer dia ramaiii yg dtg tempah..

tp ku je yg tak berkenan jahitan dia hmmmm

i.s.z.a.n said...

baru ni aku bli kain kat jakel RM250 tp sebab bonus Ariani so dpt RM100, upah RM90, beading RM120 pastu bajunya xleh pakai sebab tailor salah jait? kejadah?

aku klau senang cari saiz memang beli dah siap je tp tunggu raya la sebab byk sket choice. tp memang nan ado saiz aku, mesti kene alter jugak jdnya aku memang akan beli kain dan upah. upah slalunya lagi mahal dr kain, kejadah?

ni rasa cam nak blajo jait tp aku benci benang jarum bagai nih, sebab aku klau nak masukkan benang dlm jarum, 10minit xtentu lepas!

cikgu suhaila said...

nak jugak komen!!!!
he he he bt sendiri la lagi untung

meh belajo bt baju ngn kak su...

jangan la marah ya....

IntanSham said...

Sally, kalo dah jumpe kedai jual baju yg menepati citarasa, murah lak tu haruslah beli je senang... skang upah jaet pun dah mahal..kalo jaet senonoh x pe gak

liana... kdg2 beli siap puas hati gak kannn

yer iszan, aku pun sama laaa... jarum-benang-aku dah lama x sebulu... sobsobbbbb

hai kak sue.. bukan ke kite dah kata kat dlm n3 tu, jaet sendiri x termasuk???

cc said...

beli kat seng hong segamat ahkak. sana kain mmg murah. rambang mata la kalau tgk.

nih hujung bln blk, sy nk tmbh koleksi...al maklum la tmpt kje stok2 insaf..uhuhuhuu. b'baju kurung la sy tiap2 hari. takda chance nk melaram kemeja bagai =P

IntanSham said...

seng hong segamat??? aiyooo... sgt lah jauh dik dari tpt ahkak nih, maybe kalo ada tujuan ke sana blh singgah kot.. hehheheee...
psttt.. okeh dik, insaf ke arah kebaikan...;)