Thursday, April 8, 2010

Indahnya Cinta Remaja...

Indahnya saat pertama kali dilamun cinta ketika di zaman remaja. Cuba kita sama-sama membayangkan diri di waktu remaja seusia 15 tahun, pertama kali ternampak sang arjuna hati melintas di hadapan mata. Jiwa pun rasa bergelora, apatah lagi bila sang patih karma wijoyo arjuna hati turut memberikan jelingan mesra. Terasa diri bagai di dalam kapal angkasa Soyuz awang-awangan. Dan setelah asyik bertukar-tukar jelingan dan senyuman, maka kirim salam di angin lalu pun mula menyusul, diikuti pula dengan surat kiriman tak rasmi bertinta biru yang harum bau bedak Dashing saling bertukar-tukar. Memang indah sungguh terasa, bila cinta berbalas. Makin indah bila dapat pergi-balik sekolah bersama, atau mungkin pulang sekolah dinanti di depan pagar sekolah oleh sang arjuna hati. Indah kan??? Semestinya indah.... Masa bercinta, kadang-kala bukak buku Sains PMR pun terbayang-bayang senyuman dan sorotan indah mata si dia. Nak buat Matematik pun entah kenapa terbayang wajah dia di celah-celah nombor yang ada. Haishhhh.. kronik sungguh??!!!

Persoalannya... apakah kerana rasa cinta meruap-ruap bagaikan lahar cinta gunung berapi itu menyebabkan hati dan akal terus seiring membisikkan keinginan untuk merubah status dari pelajar kepada isteri??? Kenapa? Untuk apa? Nak menghalalkan apa yang haram? Nak jadikan bukti cinta terhebat abad ini, bagaikan Laila dan Majnun, atau Romeo dan Juliet??? Atau apa ye? Apakah yang mendorong diri ingin menjadi seorang isteri dalam usia yang begitu muda?

Seingat sayalah, ketika zaman cinta monyet, tidak pernah langsung terlintas di pemikiran saya yang cetek ketika itu hendak bernikah saat-saat itu jugak. Mungkinlah ada terlintas di pemikiran, suatu masa nanti aku nak kawen lah dengan mamat hingus meleleh nih, tapi tak ler sampai terpikir, aku nak kawen SEKARANG jugak... nehi...nehi...nehiiii..... Ngeri deknons... Nak kawen??? Pastu, nak ada anak??? Wehhh... masak pun tunggang langgang, kain-baju pun mak yang banyak uruskan, kok ada hati mau kawennn??? Lebih ngeri dalam pemikiran, nanti kalo kawen, orang lelaki dengan perempuan kena duduk sama-sama... mungkin best laaa duduk berdating berdua-duaan, tapi duduk bersama-sama, sebilik, serumah mahupun setandas adalah ngeri pada pemikiran separuh matang saya ketika itu.

Jadi, kepala hotak saya yang sudah matang ketika ini masih belum dapat menganalisis mahupun memberikan jawapan kepada persoalan yang bermain dalam kepala saya sejak akhir-akhir ini,

'mengapakah remaja bijak berusia 15 tahun itu mahu berkahwin???'

Kalian ada jawapannya??? Sila kongsikan dengan saya yang memang masih blur....


p/s.. Apapun darling, masa berchenta dengan u dulu, hati ai memang melonjak-lonjak nak kawen ngan u tawwww... ahahahhahaaa.... :P


12 comments:

sisdee said...

nota kaki tu sungguh awww!!! muaahahahahha

dulu waktu saya usia 15 tahun cam tak kenal lagi kot apa itu kawin muahahahahaha cuma suke pakai baju cantik tuk jek :p

tah le budak skarang darjah 3 dah gedik :(
takut tul!!!

ina said...

sama la ngan i nyah...masa berchenta ngan en hubby...waduh2....rasa mau kawen saat itu jugak......tak tertahan rasanya...ye lah..time 2 dah umo 26 bebbbb....

~: UmmiNor:~ said...

intan,

ai pun sama teringin nak tanye kat budak tu awat nak kawin sgt? nasib you tanye dulu hahahahah...:ape motif daa:

Sally said...

apa??? kawen umur 15??..ish masa saya dulu tak terfikir pun nak kawen..masa tu saya cuma fikir nak ada bf aja..gatalkan!!..hehhe tapi totally x fikir untuk kawen. Kalau sebelum kawen dulu saya saya berfikir tentang duit dan enjoy alone life rasanya..sampai sekarang pun saya tak nak kawen..Rugi pulak rasa kawen dalam usia 25 tahun,tak sempat nak manja2 ngan mak bapak lagi..tapi heran betul remaja sekarang, nak sangat kawen cepat..apa dia ingat kawen tu enjoy sangat ker..

Zety Zin said...

itu lahhhh... aku pun terkejut badak. budak umur 15 tahun nak kahwin??? dia ingat kahwin tu takat duduk serumah sebantal sekatil je kot... tak pikir tang tanggungjawab semua tu.

~Umi.Sufira~ said...

Aku adalah TIDAK berchenta sewaktu sekolah menengah...so saat2 indah yang ko cerita kat atas tuh memang aku tak pernah rasa..kuikuikui...kesian kan aku...jadi lagilah aku takde jawapan kenapa umur 15 dah nak kawin...masa laki aku ajak aku kawin umur 22 tu pon aku sebenarnya taknak kawin lagi...kahkahkah..lariii...

Marisa said...

teringat masa i form 1 & form 2... minat sorang mamat pujaan ramai... tp daku ketika itu... sungguh selekeh.. tak dak sape yg pandang....

tgk dari kejauhan je...

zaman2 i sekolah menengah dulu.... sape yg nak kat pompuan pakai tudung.. kolot gitu.... yg pakai2 skirt... tayang2 rambut ramai ler org nak.... hehehe....

tp masuk U kalu..... sendiri mau ingat la.... ramai yg nak.... aku lak yg tak layan. hahaha

Sayang.Ibu said...

sisdee.. nota kaki itu utk mengcover mana yg over dlm n3 tersebut...kahkahkahhh...;P

Ina.. btol lahhhh.. ingat aku sorang je rasa mcm tu, kahkahkahhh

btol laaa sally, kawen syioknya seminggu dua jer, blk honeymoon.. haaa berderet tggjwb nk kena buat..

ZZ.. cinta itu mmg buta,tp kenapa kepala hotak pun join buta skali..huhuhuuu

mimi.. ye ke ko rasa mcm tu ms yort ajak kawen?? nnt aku tanya yort..wakakakakaa

marisa, masa kat U mmg jual mahal sikit.. aku mencik nak mengenang cinta kat U, buat perabih duit PTPTN aku je membayo duit telefon.. hahahaaa

knv said...

err... budak mana ni? ingat jugak ku tahu asal usul nya..

:D

CikChelsea said...

umur baru nak naik, baru nak rasa nikmat disayangi dan menyayangi. bijak mcm mana pun, kalah juga dgn emosi.

mungkin juga nak elak maksiat (yelah dah gatai sgt kannnn? muahahahahhh)

statement last tuh very theeee taw ;p

Sayang.Ibu said...

kak non, ni kes budak form 3 yg lari dari umah psl ikut pakwe dia, pastu bila jumpe, dia kata nak kawen. budak nih asal kedah. sian kat makpak dia

CC.. tulah kalo tengok side +ve, yelah maybe sbb nk elak maksiat, nak elak buang anak haram bersepah2.. tp still x paham kenapa dia brani mati wat keputusan nk kawen tu...

** btw statement last ittew adlh statement amik ati..wakakkaaaa

Fid said...

aku masa 15 thn masih blom cukup akal lagi kakakakaaa