Thursday, April 22, 2010

Dari Dapur Hajah Saudah...

Menyedari hakikat bahawa dapur sendiri adalah tiada dalam perkhidmatan tidak aktif buat sementara waktu, maka redha jek laaa menompang kasih di dapur orang. Bukan orang lain pun... mak sendirik jugakkkk... Maka mungkin mak saya pun terpaksa redha jugaklah seadanya... :))

Semalam petang, saya tengok tolong mak saya buat kuih tradisional iaitu Kuih Koci Labu. Saya pun kurang pasti mengapakah mak saya yang cantik itu sangat fanatik dengan LABU sejak akhir-akhir ini.... Hahahhahaaaa..... Tapi sebab diri sendirik adalah memang failed bab buat kuih-muih nih kerana hanya ada tiga kuih sahaja yang berjaya diterokai setakat ini iaitu :
  • Kuih karipap
  • Kek coklat (kek kire kuih laa kannnn)
  • Sardin Roll (kuih tak ni ek?? wakakkakaaa)
Dengan itu saya pun bersungguh-sungguh menyalin resepi, dengan niat
"Sahaja aku salin resepi kerana nak buat kuih ini bila suamiku yang tercinta balik nanti"

Yer.. niat adalah penting, kerana niat yang suci murni lagi tulus ikhlas pasti akan diredhai dan insyaAllah.. pasti akan berjaya disempurnakan niat tersebut dengan jayanya. Malahan, lebih dari itu sebenarnya kerana dengan adanya niat sudah mendapat pahala. Maknanya, kalopun tidak buat, pahala kerana berniat tadi sudah ada... ahhahahaaa..... Ni memang merapu, ampunnnnnn!!! :P

Okey, sebelum kalian terus menyalin resepi, berkenalan dulu dengan wajah mulus Tuan Punya Dapur... Hajah Saudah... My lovely mak... :)


Baiklah, bersedia dengan pen dan kertas? Atau mungkin lebih mudah menekan CTRL-C dan kemudian CTRL-V dia ruangan Microsoft Word.. Terpulang pada anda...

Kuih Koci Labu Hajah Saudah

  • Bahan-bahan:
  1. Labu manis - 1/2 bj : Direbus bersama secubit garam dan dilecek dengan bulldozer
  2. Tepung pulut - ni ikut tahap kelembutan bila diadun dengan labu nanti
  3. Kelapa parut - 1 bj
  4. Gula Melaka gula Birm tak boleh ye..hahahaa - 1 bj
  5. Air - 1/2 cawan
  6. Gula Pasir - 1/2 sudu besar
  7. Daun Pandan
  8. Daun Pisang semestinya - Layur atas api sikit supaya lembut
  • Cara Membuat Inti:
  1. Masak air gula (gula melaka + air + gula pasir) sehingga pekat
  2. Bila pekat masukkan kelapa parut, kacau-kacau sampai jadik inti
  • Cara-caranya:
  1. Campur tepung pulut & labu manis
  2. Gaul ikut tahap kelembutan agak-agak boleh nak gentel
  3. Gentelkan tepung ikut beso mana korang nak buat dan masukkan inti
  4. Bungkus dalam daun pisang
  5. Kukus dalam 15 - 30 minit
  6. Siap untuk dihidang!!!



Inilah dia Kuih Koci Labu hajah Saudah...



Lihatlah duniaaa.... menggiurkan takkk... :P



Close-up keratan rentas...




Clos-up lagik.... meleleh saliva wehhhh.... :P


Okeh... Rasanya??? Tak payah cerita laaaa... Bayangkan rasa lemak manis labu bersatu dengan keenakan inti kelapa itu, dan kemudian kelembutan adunan labu dan tepung pulut itu seakan-akan hilang dalam rembesan saliva anda... pergghhhhhh... memang susah nak dibayangkan dengan kata-kata. Bagi saya memang kuih koci mak saya nih terbaekkkkkk... Lagi satu, rasanya kuih koci labu lebih ummpppphhhhh dari kuih koci biasa.

Makan kuih koci labu ini tiba-tiba membuat saya terasa bagaikan gadis desa yang suci... apakahhh??? Kahkahkahhhhhhhhhhhhhhhh............. :P



21 comments:

TopsyTurvyMum said...

amboiiihhh!!

baru kuih koci hajjah saudah! belum lagi CIB yang punya iyee??!!

Untuk Makcik Saudah,
sudikah kiranya Makcik mengambil saya sebagai anak angkat yg paling di sayangi?? kerana Mak jah selalu membuatkan saya sentapp dg ayat2 beliau yg sungguh bernas.

~ As ~ said...

ko tau tak aku buka entry ni d awal pagi dmana perut blm berisi...mkn karipap jelah pasni utk cover ke'teringinan' itu.. T____T

Sally said...

ahak..mmg kelas la Nyah..ni favourite saya ni....harus buat nyah..ehem..dah buat nnt kita buat tiger show k..kim salam terima kasih sbb mak you sudi berkongsi resepi ni..

Mummy Dasy said...

sdp tu..fav. koci ni... tulah nak wat x reti... muda mak u :)....

Zety Zin said...

huih! memang merembes air liur aku ni nyah oii!!! harus try weekend nih!

Sayang.Ibu said...

TTM... CIB??? Wakakkakaaaa.... kalo mak punye kena tunggu dapo kembali beroperasi laaa.. :P
Weh.. ko jgn tak tau, makcik saudah tu pun ayat sentap gak, masa aku duk mintak resepi kat dia, aku kena tadah telinga dengo kuliah 'subuh' dari dia... muahahahaaa

As.. alamakkk... mak buyung nihhh, kalo dekat mak dah anto sebijik dua...hahahhaaa

Sally, sila buat dan tiger show cepat2 yer..ahaksss

MD.. mak pun baru smlm blajo nih, buat sendirik kang ntah jadik ke x.. harus training buat sendiri sblm en suami blk.. Pssttt... jgn ckp dpn mak ai, kang dia prasan.. wakakkakaaaa

ZZ.. merembes kannn? aku tengok n3 sendirik nih pun leh merembes..kahkahkahhhh... ko try nyahhh, jgn x tryyyy...

saudah said...

makcik saudah, oleh kerana nama kita sama, maka turunkanlah kepakaran puan kepada saya agar kita sesama jadi 'saudah - pakar kuih koci'.

sisdee said...

mak aii fav mak nie (kuih apa ko tak fav semua fav ko) hahahah

tgk cam senang kan.tinggal malas ngan rajin jek :p

aku le yg malas..ko le kot yg rajin :p

sisdee said...

eh ada TAG..buat cepat!!!hahahhaha

Sayang.Ibu said...

saudah.. mmg sejak dari dulu, terasa mcm menaip komen balas utk mak sendirik jer...hahahahaa... eh sbb nama sama, harus ler pakar jugak kannn...:)

Sisdee.. aku rajin? aku rajin sikit kalo laki aku ado, kalo nan ado.. mmg laa aku malas... kahkahkahhh... mmg mudah laa beb, aku ingat susah...ngeeee
wokeh nanti mak buat tag tu ek

Nieza Ishak said...

aduhhhhhhhhh,

sila pos ke KL ...hihihi

Mama Adib said...

pos ke setapak 1

air L aku pun dah meleleh-leleh ni

~Umi.Sufira~ said...

Beb, tak pernah humur aku buat kuih koci tau..ko dah maju setapak lagi ni nyah!auww...tabik spring sama kau:)

Sayang.Ibu said...

Nieza, MA.. tunggu nnt aku kirim abg posmen...hahahahaaa

Mimi... tu ler pasal nyah, tp senang je buat dia nih. ko pun leh buat... :)

m-i-o said...

eh, eh. apekehe si TTM pun nak jadik anak angkat hajah saudah ni? bukanke ai ni anak angkatnya yg pertama dan terakhir? kahkahkah!

ai tak suke betul bab berkongsi kasih ni. tapi takpela, nnti ai dok gossip2 kat dapur dgn intan dn hajah saudah - TTM you sila potong bawang okeh? :P

errr. ada sesapa lagi yg nk ai tolong lapkan belen2 air baldi yg tertumpah? :P

knv said...

wahh sungguh voks mak hang! kirim salam makcik...! :P pakei jeans lagik! makcik nampak sungguh bergaya!

eh apsal lak ko rasa suci makan kuih koci tu weh? tak sesuai taw! jangankan hjh saudah, akak pun terasa nak bagi ko kuliah subuh haahhahah!

ya allah maha terer buat kuih koci okeh?

Sayang.Ibu said...

zufa..xpe laa kalo ada si TTM tu lagik senang hidup kite.. kite bergossip ria, bior dia ngan mak angkat dia yg klungklangklungklang kat dapo... nanti tetibe.. org panggil makan..syiokkk kannn...hahahhaa...
eh, tu kain buruk byk lg kat celah dapo tu, lap sendirik.. :P

Kak non... masa acara riadah mcm piknik tu mak ai mmg voks (blh lwn voks ahkak x?)
Kenapa rasa suci? yelah... kuih koci kan tradisional.. tu yg prasan mcm gadis desa nan suci je..kahkahkahhh... buat laa kak, sonang je tu.. ;)

TopsyTurvyMum said...

eh..ada saingan rupanya nak jadi anak angkat makcik saudah!

takper...akan aku berjuang habis2 an agar makcik saudah memilih aku jadi anak angkat dia..

ehhh...aku nak manja2 je ngan dia..makan free bukan tolong masak hokkayy!! kahkahkah!

LiAnA said...

mak oiiiii cedapnya kuih koci....

mak u mudanya... mcm kakak u jer :D

Sayang.Ibu said...

TTM.. kalo begitu, jom join kitorang bergosip je.. hahahaaa...

Liana... mmg sedapppp... mak ai macam kakak??? apakah ai yg nmpk tua??? uwaaaaaaaaaaaaaaaaa...... :P

Sayang.Ibu said...

TTM.. kalo begitu, jom join kitorang bergosip je.. hahahaaa...

Liana... mmg sedapppp... mak ai macam kakak??? apakah ai yg nmpk tua??? uwaaaaaaaaaaaaaaaaa...... :P