Friday, April 2, 2010

Bila Susu Makin Menyusut...

Bila susu makin menyusut,
hati ibu pastilah kusut.

Pantun dua kerat dari saya sebagai pembuka bicara... wahhhh.... kekekekeeee... Abaikan ayat ala-ala jiwang saya itu.

Susu merudum, keadaan yang amat fobia bagi ibu-ibu yang tergolong dalam BF TEGAR!!! Semestinya bagi saya juga. Mungkin ada orang boleh kata, apa susah.. susu dah sikit, bagi je lah FM kannn... Kenapa mau pening kepala? Susah mau cerita sebenarnya, mengapa ibu-ibu yang BF tegar ini tidak semudah itu mau membuat keputusan menggantikan susu ibu dengan susu formula. Rasanya hanya mereka yang tegar itu sahaja yang mampu memahaminya. Saya tak pandai nak menerangkan kenapa, tapi yang pasti itu adalah naluri hati saya dan semestinya bukan kerana EGO... setuju?? No??? Kalo NO, sila berhenti dari membaca entri luahan hati saya ini. Terima kasih....:)

Menjelang bulan April ini, BF journey saya sudah mencecah 21 bulan... *sila tepuk tangan untuk saya.. terima kasih*. Bermakna ada 3 bulan sahaja lagi untuk saya menyempurnakan BF journey ini. Alhamdulillah.. hingga ke saat entri ini ditaip, susu ibu masih ada untuk Ainin. Saya juga masih aktif mengepam EBM untuk Ainin meskipun tidaklah sekerap dulu. Namun dua kali mengepam adalah wajib dalam jadual saya seharian.

Lewat sebulan ini, saya dapati susu adalah merudum dengan DRASTIK nya. Bayangkan sekali mengepam saya hanya mampu produce 2-3 oz sahaja!!! Memang seksa. Bila saya bekerja, Ainin hanya minum sekali sahaja, dalam 4-5 oz. Dan saya masih mampu membekalkannya sejumlah itu setiap hari. Sekarang memang saya mengepam hanya untuk bekal keesokan harinya, tiada lagi simpanan untuk stok frozen. EBM frozen saya hanya tinggal 3 botol x 4 oz sahaja, yang memang saya sayang beno bagaikan emas 3 jongkong.

Ainin pulak mengikut kata mak saya, kalo tak diberi susu memang dia takkan mintak pun. Dia tak kisah bagi susu ke tak, mungkin sebab rutin seharian dia dah makan macam-macam. Paham je lah kalo duduk dengan nenek sendirik, memang makanan tak putus-putus. Jadi agaknya perut dia kenyang je, tu yang tak heran nak susu. Tapi, kalo saya balik... memang kejenye mengempeng saje lah. Kejap-kejap mintak nenen, kejap-kejap mintak nenen. Dan heavenlah dia sebab memandangkan encik suami tak ada, saya adalah terlepas dari pelbagai kerja-kerja rumah
maka dapatlah saya melayan dia bila-bila masa diperlukan.. ahahhaaa... Dah macam pacifier dibuatnya nenen nih... tapi saya tetap layannnnnnnnnnzzzzzz.... yer nokkksss, nanti abah ko balik, berebut laa ko ngan abah ko.. opppsss terlebey sudaaaaaaa!!!!! Wakakakkaaaa... :P

Sebab tu kat umah saya tak boleh dah nak heaven-heaven asik mengepam, sebab Ainin akan sentiasa mintak nenen.. dah tu pandai pulak, lepas belah kanan request belah kiri, then belah kanan... ikut sukati dia... hahahahaaa...

Berbalik kepada kemeruduman susu saya, saya sebenarnya dah consume pelbagai galactogens... semua saya dah cuba, alfalfa memang dah kewajipan, fenugreek pun dah, dan baru nih cuba makan habatussawda HPA... tapi semua dah tak mampu nak tolong. Output tetap sama jugak. Ada juga berkira-kira nak amik Domperidone atau Maxalon.. tapi takut ada side effect. Sape pernah consume drugs tu? Ok ke? Ada side effect tak???

Kemuncak paling mencabar apabila sehari dua lepas saya punye output hanyalah sekadar 1-2oz aje, sebab... saya kena FLU dan juga kawan baik mau datang. Owhhhhh... lepas tu ntah ape kena ntah, nips saya adalah sangat sakit bila nak mengepam mahupun direct feeding. Tak tau kenapa, x de pun nipple crack ke hape, tapi sakitnya macam, cemana ekkk susah mau explain... tapi sengalllll, bisa gitu. Macam kali pertama saya nak period balik dulu tu.. maybe sebab hormon saya nak period kot... harap-harap bila dah period, tak laa sakit lagik. Dan bila kombinasi FLU + Period menyerang saya, memang sedeyyyyy sangat menatap hasil pengeluaran. Dan dua hari Ainin cuma minum 2 oz. Tapi kata mak saya, Ainin hokeh aje.

Saya pesan kat mak, saya tetap nak teruskan BF sampai Ainin dapat adik susu kering betul... atau paling tidak sampai umo Ainin genap 2 tahun. Saya kata, bagi aje Ainin berapa oz pun yang ada. Sebab Ainin pun tak kisah pun berapa oz yang diberi. Mak saya pun tak kisah, cuma mak saya kata dah setahun 9 bulan pun dah lama, tapi saya kan ketegaq tetap nak cukupkan 2 tahun... :)

Namun tetap saya dalam dilema... dalam keadaan saya nih, perlu ker saya mula top-up adik dengan FM??? Ke tak perlu memandangkan adik okeh je setakat ini. Hati saya memang berat nak campur susu dia.... Sedih wehhh kalo anak taknak BF lagik, mesti saya merindui momen-momen membelai dia sambil BF... huhuhuuuu... Setuju???



12 comments:

cysev3n said...

kat blog mak ada pernah tulis pasal benda ni.. not for me tho.. ada la a few comments.. including by you.. ngeee.. sini la kaedahnya.

DNNA said...

Nyah, mak suggest kalau la ko tadak pilihan lain, better domperidone than maxolon ..

Domperidone so far takdak any side effects ... Aku ada prescribe utk staff aku yg ada situasi yg sama mcm ko. Dia pun dah cuba segala mcm galactagogues tu tapi tadak peningkatan.

Dia kata, production up sket. Wallahu a'lam ..

Nyah, mak gumbira ni ... Mak dah abis jaet PL ittew ... Tinggal nak bubuh snap buttons jer ... Tapi tu la, mak hanya akan legaaaaa bila PLs tu dah selamat sampai kat tgn ko. Tunggu ye mek ...

Unknown said...

tak yah bagi FM la kot kalau ainin tak kisah. bak kata ko, dia pun tak meminta plus cukup makan semua. so rasanya FM tak perlu lah kot. mungkin boleh top up dengan susu kotak ke?

rintzpalil said...

Saya pun tinggal 3 bulan utk mengepam. setakat ini cuma 2kali sehari anak saya minum ebm. sekali minum 5 oz. Saya msh mengepam 5 kali sehari cz dr sejak lps bersalin sekali pam saya cuma dapat paling byk 3 oz. 2 0z biasa. 1oz kadang2.

Nieza Ishak said...

Seramnyaaaaaa

betul cakap zety,
kalo ainin cukup makan .. follow the rules jerk ... lagikpun ngko balik awai kan nyah ???

paling habis topup vitagen aci ???
hihihi

~Umi.Sufira~ said...

Beb, inilah masalah sama yang aku hadapi dulu...aku tak berani nak suggest mana2 milk booster...aku berjaya survive sehingga ke saat akhir..ALhamdulillah rezeki Allah..Ko doa banyak2 InsyaAllah semuanya dipermudahkan.....Percaya tak...hujung2 tuh memang Sufia pon tak nak minum EBM snagt..tapi bab ngempeng memang haru..and akhirnya aku berjaya dapat PhD...apa yang penting ko tak payah kusut masai sgt..nanti rosak rambut rebonding ko tuh..ahahaha..

IntanSham said...

CY... Yer, bukak blk link tu baru teringat..hehehee... thanks yer..;)

Dian, ko prescribe laa kat aku sket domperidone tu.. hahahaaa... aku ingat nk try laa jugak nnt. nih aku tgh period, lg laaa hampeh output nyah..
btw, xpe..aku setia menanti PL mu iitew nyahhh..;)

ZZ.. aku pun terpikir gitu gak, arini dia x minum pun EBM yg aku bekal, pesal ntah dia x nak.. tp nmpk je muka aku td, mintak nenen..heheheee

Azrinna.. sama lah kita nih kekdahnya. anak pun sebaya, output pun serupa.. kirenya kite x bersendirian laa menghadapi output kurang nih..Chaiiyyoooo utk u & me!!

Nieza, ko mabeles lagik production.. :D
tulah, nasib baik aku blk awal.. so x laa pening sgt pikirkan.. aku pun rasa gitu gak, nak tinggalkan vitagen ke, calciyum ke kat dia..

Babe.. tu lah Ainin nih pun x kisah sgt ada ke x EBM tu. cuma ngempeng je menjadi-jadi. tp tu aku x kisah laa.. aku tak ler kusut sgt nyah, mcm ko kata kang rosak rebonding mahal2, mak x rela nyahhh...kahkahkahhh

Mommy Harith Hannah said...

Takyah top-up FM laa nyah, si Ainin pon okey ajer tue...

Kalu tak silap, aku dulu, towards the end pon cam tue juga. Susu mmg drop sesangat (time pumping), dan esp bila nak peot, mesti nips rasa sakit & kdg2 kering. Tapi tak lama, sebulan sekali jerr (dalam seminggu gitu).

Ko consume OsteMatrix tak beb? Kalu nak peot, seminggu sebelum tue better ambil tau, sampai laa sepanjang peot. :D

IntanSham said...

ooo.. mmg nips sakit tu biasa ek? kalo biasa ok laa... tahan jek laa... aku mmg keep on amik ostematrix tu.

knv said...

yang ni akak takleh tulong hang! hahahahhaha..!

usaha tangga kejayaan.

hahahahah....

DeeYa said...

kalau bangsa x simpan stok beku lagilah sadis... sbb baby x suka susu beku mcm abahnya x suka santan dah beku... daily pumper... kalau satu hari susut sikit dah haru biru dah...

IntanSham said...

kak non... btol..btoll usaha jaya mara... muahahhaa

Mardiah, owhhh aiman nak fresh je yer... huhuhuuu, susah gak tu kalo susu merudum...