Friday, March 26, 2010

Saving Your Baby's Cord Blood Stem Cells???

STICKY ENTRY... PLEASE SCROLL DOWN FOR THE LATEST GOSSIP.. :D
Saya tak ingat samada pernah buat entri tentang Cord Blood Stem Cell sebelum ini atau tidak.. Rasanya tak pernah. Kalian pernah dengar tentang penyimpanan darah tali pusat anak a.k.a cord blood stem cell???
*
Actually, saya telah melakukannya semasa kelahiran Ainin Sofiya dulu. Tak silap saya ada dua well-known company yang buat penyimpanan stem cell nih. Saya sign-up dengan Cell Safe International. Kenapa saya menyimpan stem cell anak saya??? Untuk masa hadapan. Ini macam life-insurance jugak lah. Stem cell ini dipercayai boleh digunakan untuk rawatan pelbagai penyakit berkaitan dengan darah.
*
Okey... kalian boleh rujuk link berikut untuk mengetahui tentang kepentingan penyimpanan stem cell ini :
*
Mahal??? Maybe ramai yang takut nak menyimpan sebab risaukan harga yang vadevassss yang perlu dibayar. Di CellSafe International (CSI) ini, ada beberapa pakej yang ditawarkan dengan harga yang berbeza. Kalo bayar selepuk, memang pengsan sebab mana nak cekau duit? Nak prepare duit untuk kehadiran baby baru lagi kan??? Tapi kat CSI boleh bayar secara installment selama setahun. Perbezaan harga adalah mengikut kaedah penyimpanan.
Boleh rujuk link berikut untuk melihat perbezaan pakej yang ditawarkan :
*
Ada 4 tawaran pakej iaitu Silver, Gold, Platinum & Diamond.
Sebenarnya saya beritau pasal CSI nih ialah sebab, saya dapat 3 keping voucher potongan harga untuk sesiapa yang berminat nak sign-up untuk penyimpanan cell stem nih.
  • Diskaun RM 700 untuk Platinum / Diamond pakej.
  • Diskaun RM 350 untuk Silver pakej

Harga selepas diskaun untuk pakej adalah seperti berikut :

  • Silver : RM 1950.00
  • Platinum : RM 4600.00
  • Diamond : RM 5600.00
Wowowoooo... sebenarnya saya sangat jeles pasal harga lebih murah dari harga masa saya sign-up dulu. Dulu saya sign-up pakej Platinum, harga adalah melebihi 5k hokehhhh... Ermmm, sekali lagi saya ingatkan bayaran adalah secara ansuran selama 12 bulan yerrr.... bukan bayo selepuk. Baru minggu lepas saya dapat voucher nih. Oh.. voucher nih ada tarikh luput, sah sehingga 30 April 2010 sahaja. Dan sesiapa yang sign-up sebelum 31 Mac 2010, ada hadiah misteri untuk anda!!!
*
Kalo kalian nak tahu lebih banyak tentang penyimpanan cell stem nih bolehlah ke website rasmi CSI macam kat link-link di atas tu. Atau kalian boleh contact nombor-nombor di bawah ni:
  • Klang Valley : 03-22820890
  • Ipoh : 05-5477390
  • JB : 07-3346077 (Atau boleh direct call pada Cik Superina :0192834309)
  • Penang : 04-2299627

Jadi, specially untuk kawan-kawan yang sedang preggy bolehlah fikir- fikirkan untuk simpan cell stem baby anda. Sekali simpan saja... kalo dah simpan cell stem sorang anak, yang lain tak perlu sebab all the siblings dan parents boleh guna. We never knows what will happen in future kannn?? Jadi why not ketepikan sedikit duit untuk simpanan cell stem baby ini. Okeh.. saya nak bagi jer voucher nih pada kalian yang berminat. Hanya ada 3 voucher sahaja!!!!! Oh ya... ini untuk serious mummy aje ekkkk... Kalo memang dah decide nak sign-up bolehlah request voucher nih, sebab sayang laaa kan kalo u oll amik tapi tak jadik sign-up, orang lain yang serius nak dah tak dapat pulak nanti. Jangan lupa tarikh tutup adalah sehingga 30 April 2010.

Sharing is caring kankankannnnn....... :D

** Untuk mengetahui status halal/haram penggunaan cell stem ini boleh rujuk di link ini :

http://www.topcorridor.com.my/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=52

** UPDATED : Bagi yang musykil tentang kaedah pengambilan stem cell nih. Stem cell nih akan dicollect semasa kelahiran baby. Biasanya kita discuss dulu dengan Doktor yang kita nak collect stem cell nih. Doktor biasanya tau macammana nak buat, cuma kena maklumkan pada Doktor yang bertugas aje lah. Then person incharge (from CSI) akan uruskan penghantaran stem cell tu untuk penyimpanan...


7 comments:

~ As ~ said...

sumpah aku tak tau benda ni wujud, i mean cell stem... aku nak runding suami ni klau mcm ni..thanks intan ..

IntanSham said...

ok as... diskas la ngan hubby ko. let say ko nak, bagitau... nnt aku pos kat ko yer... tarikh tutup voucher tu 30 April tawww... jgn lupe.. :)

sisdee said...

saya dpt tau info ni masa pegi hospital pakar dulu2.....masa tu pregnant kan sarah then kena admitted...tp bila bsalin hospital kerajaan dah terus lupa dah :(

dia kena amik masa kita bsalin kan..kan...

IntanSham said...

yer sisdee... cord blood cell nih akan diambil semasa kita bersalin. biasanya kita kena diskas dgn doktor dulu, sbb dia yg akan ambil darah tu then bg pd consultant cellsafe..

DNNA said...

Nyah, 2011 nanti ko jek2 la org tu mintak 2 voucher.

Satu utk ko ...
Satu utk aku ...

Mwahahahahaha

CRAZYBEAUTIFUL88 said...

sangat bagus info ni sebab time beranak ari tu dia orang ader gak cadangkan kat akak, tapi akak tak paham sangat

IntanSham said...

dian... aku x yah buat lagik, pasal dah buat ms ainin aritu... ko laaa blh wat. nnt aku rekemen laa ko, kot ko leh dpt rega diskaun gak

hai ahkak... x pe kalo ada next baby nnt blh laa buat..;)