Friday, March 5, 2010

7 Hari Seminggu....

Minggu ini adalah hari bekerja 7 hari seminggu bagi saya dan kawan-kawan di sekolah. Bulan Mac nih memang macam-macam aktiviti yang nak dibuat di sekolah. Hari Sabtu, ada sambutan Maulidurrasul. Hari Ahad, mesyuarat Agung PIBG dan hari Anugerah Kecemerlangan 2009. Minggu nih saya bekerja di sekolah macam tak cukup tanah. Harap maklum segala entri yang saya buat setiap hari minggu ini adalah scheduled entri semata. Kalo kat sekolah memang tak sempat nak buat entri bagai.
*
Saya bagai bernapas dalam lumpur... tercungap-cungap. Pagi-petang kerja tak habis-habis. Malam pun ada yang kena kerja jugak... Tahun nih kena amik kelas malam lagi. Sabar..sabar... memang kalo awal tahun biasa macam nih, semua aktiviti nak disettlekan sebelum pertengahan tahun. Sabar.. sabar... saya kan bionic teacher.. Am I???
*
Yang saya tak suka bila sesak-napas-keje-siang-malam nih adalah bila anak-anak saya mula tantrums. Diorang tunjuk perasaanlah tu. Tengok ibu asik sibuk jer.. selalu ibu ada banyak masa dengan diorang. Bila saya pagi-petang di sekolah, balik dah kepenatan, nak melayan anak-anak pun kureng semangat. Anak-anak saja nak tarik perhatian dengan tunjuk perasaan. Saya sedaya-upaya bersabar. Saya tak nak marah anak-anak saya. Sebab bila saya marah... nak-nak si kakak, nanti dia nanges-nanges kasik ayat power seperti....
*
"kenapa ibu marah kakak????"
"kenapa ibu tak sayang kakak????"
"sampai hati ibuuuuu..."
*
DAN YANG LEBIH POWER....

"Aina nak abahhhhhhhhhhhhhh!!!" :(

DANGGGG!!!!! Tak tahan beb.... dengo ratapan si anak tiri Aina. Mak sentapppppp!!!!

"Anak-anakku.... ibu minta maaf, ibu tau ibu selalu ter'emo' marah kalian. Ibu sayang kakak dan adik. Sayang sangat-sangat.... Kalo kakak dengan adik tak ada, sunyinya hidup ibu. Ibu tau kakak dengan adik nakkan perhatian ibu, nak ibu layan, main dengan kakak dengan adik macam selalu. Tapi kadang-kadang kepenatan ibu membuatkan ibu 'terlupa' menjadi ibu yang baik untuk kakak dan adik. Ibu terlupa nak layan kakak dengan adik macam selalu. Kadang-kadang ibu rasa kakak macam berjauh hati dengan ibu bila tengok adik selalu dengan ibu. Kakak... ibu sayang kakak... Kakak tau tak, kakak lah yang pertama sekali menjadikan ibu seorang ibu. Mungkin ibu tak dapat nak belai kakak lama-lama macam adik, bila adik dah ada, kakak dah mula kena marah dengan ibu... tapi ibu nak kakak tau, bahawa kasih-sayang ibu kat kakak tak boleh nak dinilai dengan apapun di dunia nih. Sayang ibu pada kakak dan adik adalah sama... sebab kakak dan adik adalah anak-anak ibu. Harta ibu yang tak mungkin dapat ditukar ganti dengan apapun. Ibu nak kakak dan adik tau, yang ibu selalu sayangkan kakak dan adik... tak pernah berkurang sedikitpun malah makin hari makin tebal kasih-sayang ibu.... Maafkan ibu ye sayang??? "

Err... kalian, entri ini memang ada bau-bau emosi... sebab mak tengah kepenatan sekarang ini... Malam tadi baru mengadu duka-lara pada hubby, nasiblah bangggg... jauh-jauh pun u kena dengo ai bebel.... Kalo tak bebel kat u, nak bebel kat sape pulak kannnnn.... Bebel kat blog tu lain perkara, bebel kat hubby tu satu keperluan ke kehendak (?) yang tak dapat nak dinafikan.

Haiiii.. cepatlah bulan Mac yang penuh aktiviti ini berlalu... dah tak sabo rasanya... :(

Haaa... korang ingat jadik cikgu nih tak penat??? Amacam, ada brani nak jadik cikgu??? hehehheeee.... :P


6 comments:

Zety Zin said...

sayu aku baca luahan hati ko kat aina, nyah. sebabnya itu juga luahan hati aku yang tak terluah lagi jugak. huhu.

m-i-o said...

sy nak jadi cikgu besar (GB) saja. jadi cikgu kecik sy takmo. ekekeke :P sy malas nk tengok budak lompat jauh. malas nak periksa buku murid. dan malas nak beli pen merah. kahkahkah!

tp kalo datang mesyuarat, salam budak masa penyampaian hadiah, potong reben merah masa hari sukan, borak2 kat sofa dengan pegawai pendidikan daerah - ha, ini sy mau! kahkahkah. memang sesuailah sy jadik GB :P

Sayang.Ibu said...

ZZ... mmg beb, aku taip n3 tu tgh mlm sambil tengok muka innocent anak2 tgh tido... syahdu wehhh... sobsobbb

zufa.. sblm jadik GB, kenalah jadik GK (guru kecik)... hahhahaa.. eh tp kan, aku rasa aku taknak jadik GB laa.. aku nak jadik puan PPD terusssss... :P

~: UmmiNor:~ said...

uwaaaa tak sanggup! saya takleh jadi cikgu sbb tak sabar. Syakir asal saya ajar mesti tak nak dah ngan saya lepas tu...siki2 asyik nak marah je..camne nak ajar anak org? huhuhu anyway salute la kat ciku2 nih....

CapT said...

aku hanginn bila org kata cikgu nih takde keje.. balik awal.. cuti banyak... berdesingg jekk tinge.. cube jadik dulu.. baru tau camne rase jadik cikgu.. aku nih ala2 nyesal pun adoo haahhh.. tapi nk wat camne perjuangan harus diteruskan

Sayang.Ibu said...

umminor...mmg kena byk sabo jadik cikgu nih, tp mak mmg slalu ilang sabo kat anak sendirik.. huhuhuuu.. apa kes???

CapT... jgn menyesal.. jadik cikgu, kita mengumpul dana di akhirat juga.. yg penting kena ikhlas... :)