Monday, March 1, 2010

Takde Keje Punye Kes...

Nih kes tak de keje lah nih... duk umah mak, mengemas (?) sana-sini, jumpa laaa khazanah album-album lama saya. Belek album pertunangan dengan Aina, dia sibuk tanya mana dia... hahahaa.. Pastu dia jawab sendiri, "masa nih Aina ikut Tok Mak balik kampung lah ibu..." masa nih ibu suci murni noksss.. mana pulak ko boleh wujud time nihhh.. :P
*
Majlis pertunangan saya diadakan pada 12 Februari 2005. Eh apa kes nak cerita pasal hari pertunangan zaman Jepun yang dah sekian lama berlalu tu??? Entri nih rasa patut buat bulan lepas, tapi.... tak terpikir pun nak buat...:D
*
12-02-2005, lima tahun yang lalu. Wowwww... sudah lima tahun majlis itu berlalu. Saya bernikah pun 2005 jugak, bulan Ogos. Hanya 6 bulan bertunang. Masa tu saya masih dalam KPLI dekat MPTI. Fuhhhh... nasib baik cepat bertunang, ramai btol yang mencari jodoh masa tu...hahahhahaaa.... mujur tak tergoda. Saya masih ingat lagi tarikh pertunangan saya adalah dekat-dekat sambutan tak berfaedah yang tak ingin saya sebut biasa diraikan masa bulan Februari. Masa tu nak beli bunga hidup punyalah hazabbbb.. Segala tok-nek bunga mahal gilorssss... huhhhh.. tak berbaloi nak beli bunga hidup masa tu. Mak saya terus decide baik beli bunga plastik yang cun-melecun kat SSF, lagi murah dari beli bunga hidup tu. Bunga-bunga tu mak saya gubah untuk hiasan sirih junjung. Eh, gubahan bunga mak saya tu masih ada tawww sampai sekarang. MIL saya letak dalam bilik kami kat kampung. Tapi sirih dan kawan-kawannya dah takde laaa. Lupa pulak saya nak snap gambo gubahan sirih junjung tu.. nanti lah len kali saya tempek kalau rajin
*
Majlis pertunangan saya memang sangattttt meriah. Saya kan anak sulung dalam keluarga, memang mak ayah saya beria-ia btol buat majlis pertunangan saya tu. Kalau nak ikutkan saya yang tak berduit sangat time tu, nak je buat simple-simple.. Tapi mak-ayah saya yang baru pertama kali buat majlis bertunang anak, memang nak buat secara meriah. Nak kata besar-besaran tu tak lah, jemput pun saudara-mara dan jiran-jiran serta kenalan rapat aje. Tapi memang serba-serbi meriahlah. Khemah memanglah wajib ada, pasal rumah kami tak beso mana pun, perlu ada khemah untuk keselesaan tetamu makan. Tapi segala hantaran, bilik menyarung cincin memang dihias rapi. Tema kaler adalah hijau pucuk pisang. Macam nak kawen pun ado... hahahhaaaa... Saya pun siap dimekapkan oleh mak andam pengantin, sewa baju lagik u ollssssss... :P Kemahuan mak-ayah, tak baik melawan cakap mak ayah kannnn saya lagilah suka sebenarnya kihkihkihhhhhhh.... :D
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Tempek sekeping gambo kenangan terindah 5 tahun lalu...
*

*
Macam pengantin kan??? Yer... memang meriah, beria-ia habesss majlis pertunangan saya dulu. Tu gambo saya dengan match-maker saya, Kak Lili yang pakai baju oren tu. Mereka tu semua SIL kepada Ella. Tersenyum lebor match-maker saya sebab berjaya mengkenenkan saya dan hubby.. ahaksss. Apapun, memang kena cakap terima kasih banyak-banyak kat dia... ahaksss...
*
Gambo ada dua album sebenarnya, tapi tak kuasa nak tempek banyak-banyak.. cukuplah sekeping buat tatapan kalian... :) Gambo bersama tunang tersayang pun ado masa tu. Tunang telah dipaksa datang oleh saya selepas majlis untuk acara bergambo curik-curik

Kalo sekarang orang tanya saya perlu ke buat majlis pertunangan beria-ia?? Maybe ada yang kata majlis bertunang tak perlu nak buat sungguh-sungguh, cukup sarung cincin aje. Tapi ada pulak yang kata, majlis bertunang kenalah buat betul-betul, sekali seumur hidup. Saya rasa terpulang pada kehendak dan bajet masing-masing. Tapi saya personally, memang dulu teringin ada majlis pertunangan, walo taklah jangka semeriah majlis yang mak ayah saya buatkan, tapi tetap inginkan majlis itu untuk kenangan diri sendiri. Rasa macam sweet je ada majlis bertunang.. heheheeee.... Impian gediks zaman anak dara.... Kalau ada majlis yang simple pun memadai buat saya. Tapi bila mak dan ayah dah buat persiapan rapi untuk majlis pertunangan, wowww.. memang rasa teruja sangat. Terima kasih mak dan ayah!!! :)

Sedar tak sedar dah lima tahun berlalu, anak pun dah dua masuk tiga, tahun depan cepat btol!!!

Eh....Majlis pertunangan kalian macammana ye??? :)


7 comments:

CY4.0 said...

sorry.. tetiba rasa banyak plak gambar nostalgik kat situ.. hahaha.. anyway, serius grand mu punya majlis :D

~ As ~ said...

majlis tunang ku tak grand pon...sarung cincin je, tu pun tak tau ku nak tunang...ahahaha... laki ku buat suprise..

izzahazfar said...

fuh...nostalgia berulang tu kak...zah pun bertunang februari,...tp 15/2/2008...nikah 16/2/2008...selang sehari jerk...

pakaian,makeup dan hantaran mmg grand jugakla...sebab dah selang sehari...seri pengantin la katakan...hahaha...dan anak sulung jugak buat mak n ayah zah kenduri besar2 besaran...3 hari 2 malam tu...penat mmg penat sebab semua zah buat sendiri...

*akak lawa la..huhuhu...dah nak bertiga ke..?jom2...tahun depan punya gerabak lak..

DNNA said...

*reminiscing mode : ON*

Aku tunang seminggu lepas balik dari Ireland. Pastu cukup lagi seminggu kat sini aku balik semula ke sana - Kerja ...

Sedih tak terkataa nak meninggalkan si dia masa tu ...

6 bulan lepas tu, balik Mesia for good. Seminggu lepas tu, nikah. Setel !! Alhamdulillah ...

(Dasar gatal nak kawen!!!) Kah kah

~: UmmiNor:~ said...

gambor tunang ku dah ke laut sume :(

ina said...

mmgg grand la tunong ko nyah..aku pun sarong2 cincin cam 2 jer..x sedor lak dah jadik tunang org masa 2..ye lah..kenal bulan 8,2004..tunang bulan 11,2004 kawen lak bulan 3,2005...express rakyat beb....

Sayang.Ibu said...

CY... ku pun rasa begitu... ahahaaa.. tp mmg seronok utk dikenang.. :)

As.. mak ayah haku mmg pattern semua nak beradat, merisik, meminang, bertunang, kawen.. complete nyahhhh!!! ku & hubby menurut ajer lahhh.. :)

wah zah... dah mcm artis, 3 hari dua mlm.. :D akak masa kawen 3 hari 2 mlm gak buat, bermula hari nikah, then esok sanding umah akak, lusa sanding umah cik abg. mmg penat kannn.. biasa laa anak sulung slalu mmg mak pak beria buat majlis

Dian, wah ko siap tuko mode lagik.. hahahaaaa... ko pun kira kejap jugak tempoh bertunang dan kawen ek.. x pe beb, tu bukan gatal nak kawen.. bagus pe mempercepatkan pernikahan.. ahakss

umminor, awat ke laut nyahh??

ina...aku pun kenal x lama nyah, dlm 6 bln kenal2 pastu dia ajak bercinta sambil ajak kawen truss.. ahaksss