Thursday, March 25, 2010

Susahnya Jadi Anak Cikgu....

Susahnya jadi anak cikgu... owhhh, ini bukan keluhan saya ataupun keluhan anak murid saya. Tetapi ini adalah kesimpulan awal yang saya buat dari pemerhatian terhadap senario yang saya lalui sehari-hari.
  • Anak cikgu mesti berhemah
  • Anak cikgu jangan buat salah
  • Anak cikgu mesti dalam kumpulan cemerlang
  • Anak cikgu mesti berketrampilan
  • Anak cikgu mesti aktif

Anak cikgu itu, anak cikgu ini... owh banyak lagi sebenarnya, tak tersenarai oleh saya. Tapi saya nak tambah sikit lagik...

  • Anak cikgu kan kalo kena marah dengan cikgu yang merupakan kawan-kawan mak dia, tak boleh sukahati nak ngadu naseb kat mak sendiri, sebab nanti gerenti kena tambah dos lagik... :P
  • Anak cikgu jugak kan, kalo buat perangai keji gerenti kejap je mak dah boleh tau.. tak dapek laaa nak cover-cover line.
  • Anak cikgu kan kalo kena denda atas kesalahan macam tak siap keje sekolah ke atau tak bawak buku ke, gerenti sentap.. nak-nak kalo masa kena denda tu mak sendiri lalu depan kelas, lebih sentap lagik kalo yang mendenda tu mak sendiri merangkap cikgu kat kelas dia.
  • Anak cikgu kan mesti asik kena soal dalam kelas. Jadi susah nak layan blues mahupun berangan-angan atau buat keje lain dalam kelas. Kena sentiasa alert dan bersiap-sedia.. kalo tak malu wehhh tak dapat jawab.. :P
  • Anak cikgu tak boleh perahsan diva sebab kalo dia perahsan diva, bukan dia aje yang asik kena kutuk malah mak dia pun sekali menjadi mangsa mulut laser cikgu Bedah lain.

Tapi sebenarnya kan saya rasa yang lebih susah lagi adalah cikgu yang ada anak kat sekolah itu sendiri. Kenapa????

  • Cikgu kena pastikan anak sendiri adalah tip top kelakuannya mahupun akademiknya.
  • Cikgu adalah sangat malu kalo kemain lagik marah anak orang tak siap homework, tak bawak buku, tapi anak sendirik pun asik tak siap homework, tak bawak buku, tak bawak itu.. tak bawak ini... apa kes???
  • Cikgu adalah lebih sentap bila dapat tau anak sendirik menjadi kutukan kawan-kawan sekerja.
  • Cikgu adalah sangat bengang hokeh bila anak sendirik asik dapat nombor corot aje.
  • Cikgu akan rasa rendah diri, kalo anak sendiri terlalu pasif dalam aktiviti sekolah. Sedangkan anak kawan-kawan lain kemain lagik, masuk pertandingan itu, join acara ini..
  • Cikgu setiap hari mesti nak pastikan kelengkapan anak adalah tiptop, penampilan anak adalah kemas atau kalo tak nanti ada laaa umpatan keji seperti - amboiii.. mak kemain cun bergaya lagik, anak kemprohhhhh*

Itu juga adalah di antara pemerhatian saya selama beberapa tahun saya menjadi cikgu ini. Semua ini saya mesti jot down, sebab suatu masa nanti saya pun akan melalui keadaan yang sama. Dan saya harus mempersiapkan diri untuk keadaan sedemikian rupa.

Eh tapikan, saya perhatikan setakat inilah... kebanyakan anak-anak cikgu-cikgi di sekolah saya adalah behave. Meskipun sederhana dalam akademik, namun perilaku adalah terkawal. Kalo nakal pun biasa lah nakal budak-budak. Mungkin sebab mak atau ayah sendiri ada di depan mata. Cuma adalah anak-anak cikgu perahsan diva yang seorang nih jer perangai agak kureng sikit. Sebab??? Owhhh.. sebab mak dia terlalu manjakan. Mak dia langsung tak boleh terima kalo cikgu lain marah anak dia. Anak-anak dia manjang semua btollll... Maka anak-anak dia adalah mengada hokehhh. Yang ni memang sentiasa jadik umpat-keji cikgu-cikgi lain.

Saya kan pernahlah denda sorang anak murid (anak cikgu) saya darjah dua pasal tak siap homework. Alasan dia tak sempat. Saya suruh dia dan murid lain yang tak siap kerja duduk bersila depan kelas buat kerja yang tak siap tu. Sekali anak cikgu tu boleh menanges teresak-esak macamlah saya dah pukul dia pulak. Huhuuhuuuu... Saya agak cuak jugak. Saya tanya dia kenapa. Rupanya dia takut saya bagi tau ayah dia (which is kawan saya lah) kes dia tak buat homework, nanti ayah dia belasah dia... wohoooooo..... Saya jadik kesian pulak kat dia. Saya promise takkan bagitau ayah dia, then baru dia bertenang. Lawak jugak... Tapi kesian pun ado... Stress kan anak cikgu nih... :P

Lagi satu saya perhatikan anak-anak cikgu nih diorang suka berada dalam kumpulan anak-anak cikgu jugak. Kalo tengok, ramai yang kawan baik pun anak cikgu gak. Kenapa??? Mungkin sebab anak-anak cikgu nih dari kecik lagik dah terbiasa berkawan di kalangan mereka. Maklum bila mak-ayah ada aktiviti kat sekolah, anak-anak pun biasa dibawak sama. Jadik, dari kecik lagik diorang dah kenal sesama sendiri, bila bersekolah memang jadik kamceng lah kannn.

Tapi apapun, anak cikgu ke, anak siapa pun... layanan nya tetap sama rata. Anak cikgu pun kena marah, anak cikgu pun tak boleh lepas dari denda. Tak ada sikap pilih kasih di dalam kelas. Ilmu yang diberi pun adalah sama rata untuk semuanya, takde lah pulak anak cikgu bagi lebih, anak bukan cikgu bagi kurang. Tak ada kelebihan apapun untuk anak-anak cikgu. Mungkin kalo lebih pun sebab mak-ayah sendirik ada depan mata..tu je.. boleh panggil kelebihan ke tu??? Kalo saya stress wehhhh, nak nakal lebih-lebih pun tak boleh beb!!! Saya teringat kata GB saya yang beri peringatan supaya para cikgu menjaga perilaku anak masing-masing... kata GB "Jangan sampai anak cikgu kena lempang"... huhuhuuuuuuu

Siapa yang pernah ada pengalaman sebagai "Aku seorang anak cikgu" ? Sama ke pengalamannya jadik anak cikgu zaman dulu dengan anak cikgu zaman sekarang??? Dan bagi pandangan orang lain yang bukan cikgu pulak macammana??? :D

** kemproh dalam bahasa Jawa maknanya selekeh... :D


13 comments:

DNNA said...

Kah kah kah ...

Aku wong jowo seng ora iso ngomong jowo beb ...

Tapi dari kecik aku tau perkataan kemprohh tu beb ... Ibu aku slalu bebel adik2 lelaki aku ...

Biasala, budak2 lelaki kan main campak2 je baju kotor sana sini .. Pastu, bila takde baju main kutip balik baju kat dalam bakul kain kotor and pakai ... Hahahaha

Yang aku perasan, kawan2 aku yang kebanyakannya anak2 cikgu, Alhamdulillah semuanya berjaya. Mungkin dah terbiasa dalam suasana cintakan ilmu kot ... :)

P/s - Mek, aku dah baca emel n dalam proses nak reply ... hahahahaha ...;P

Ealyie said...

Mek? ahahaha.. da lama aku tak guna gantinama nie.. Manjang la skrg Nyah,Nok,Beb sajork.. DNNA mengimbau kenangan lama ku.. aku pun nk paggey ngko Mek la nok.. vleh???

Anak cikgu aku dulu semua baik2 belaka.. tak ramai mana pun, sorg dua je..ehehehe.. Anak penghulu ramai, 4 orang! tapi tu sume adin-badik aku ler.. ahahaha..

p/s: mode mengomen aku skrg ke laut la mek..huhuhuh..;p

izzahazfar said...

saya bukan anak cikgu...heheheh tp ramai kawan2 anak cikgu dah jadi cikgu jugak...apakah?

wah susah ye jd anak cikgu..semua kena maintain,tp betul jugak tu kak...contoh cam anak polis...kalu jahat mesti org kata..nama jer pak polis tp perangai anak mcm perk....tul tak?

azrinna said...

Anak cikgu ni leceh. bila main kt padang and terjatuh, asyik mengadu saje. apa2 sikit ckp "Cakap kat ibu @ ayah!"

Zety Zin said...

aku lah salah seorang anak cikgu itu :)

memang stress beb jadi anak cikgu. ni aku lah. orang lain aku tak tau. kalau dapat result bagus, diorang dok kata, 'ye la... dia anak cikgu. memang lah.' kalau disusuli dengan ayat 'mak dia ajar dia kat rumah' sejuk la jugak hati mendengarnya. tapi ayat yang aku dapat ialah 'mak dia bagi soklan bocor..'

apakah? sakit hati okeh. penat aku belajar tau.

tapi kalau jadi anak cikgu budak2 jarang nak usik kaw-kaw. sebab takut aku ngadu kat mak aku, mak aku ngadu kat guru besar. hahaha. padahal aku takde ngadu pape pon.

hm... mak aku tak pernah ngajar aku. dah masa tu pun mak aku ajar darrjah satu je. masa darjah satu mak aku soh masuk kelas cikgu lain.

macam ada sorang kawan aku ni, mak dia ngajar skolah lain, dia skolah lain. mungkin sebab takmo wujudnya apa-apa fitnah. kot.

oh aku takde besfren anak cikgu.

Sayang.Ibu said...

Dian, mak bukan jowo mek... hahahaaa, tp kemproh tu dah biasa dengo dan digunapakai....;)

weh ko.. panggil apapun noks... asal sedap ditapis oleh koklea aku.. wakakkaaa... wehhh anak penghulu, org takut nk carik pasal, kang kena halau keluor kg..kahkahkahhhh

Zah, kalo anak cikgu buat jahat.. makpaknye lah paling sentapppp sbb kena ngadap kt skolah kannn...;p

azrinna.. tu anak cikgu yg poyo ferahsan diva lah tu... koserrrr nk layan... :P

ZZ... see.. kan aku ckp mmg stress. penat2 blajo, sukses ada lak yg ckp mak bg soklan bocor. mmg hampehhh kannnnn. kt skolah aku mostly anak blajo kt sklh yg sama ngan mak.. senang nak uruskan

~: UmmiNor:~ said...

:lambat bg kome sbb internet bengong:

hahaha aku la sala h sorang anak cikgu tu weh! wpun bapak dah berenti awal 4othn, sampai la ni dok panggil cikgu2 dan tempias ke anak cikgu huhuhuh
takleh nak buat jahat sikit, meronggeng ke ape, takdan sampai rumah cikgu dah cari sbb tukang report lg cepat dr anak cikgu huahuahua...abg saya stress sampai mintak tukar sekolah lain sbb takleh masuk dlm otak bila bapak sendiri mengajr sejarah kuang kuang kuang...

knv said...

eh kata nak tambah sikit lagik tapi apsal macam panjang lebau jadiknya? kahkahkahkah! saje ngusik :P

standard la tu deknon. hanya orang2 mulia aje yang terpilih jadik cikgu dan anak2nya.

seperti jugak ulamak dan keturunan2 mereka.

bak kata datuk spiderman:-

with great power, comes great responsibilities.

:D

memang tak senang, tapi insyaallah ada baiknya..

Sayang.Ibu said...

umminor... see, nih buktinya seorang anak cikgu... hahahhaaaa.. tp x pe laaa, kirenya korang adek bradik slmt dari anasir yg x diingini kankankannnn... *wink*

kak non... muahahahaaa... terlebey sudaahhhh... ku mmg kak, kalo menulis non stop.. kalo berckp pun samo kekdahnye, tu psl jadik cikgu gamaknya.. hahahahaaaa.
alamak kak non,terharu ku baca komen ahkak tu.. thank u kak... ;)

suhaila said...

kak su bukan anak cikgu...
tapi kak su ni cikgu
dan
kak su ada anak...
so anak2 kak su adalah anak cikgu...
he he he he

CapT said...

aku nak skolah kan anak jantan aku kat skolah pompuan yang aku ngajar skarang.. konpem anak aku jadik pojaan ati semua org.. kahkahkahkah

komen takdak motip

~ Lady ell ~ said...

lumrah la..org selalu menilai lebih kpd ank2 cikgu.

Sayang.Ibu said...

kak sue..nanti bila anak2 kak su dah beso blh tanya dia, best x jadik anak cikgu?? hahahaaa...

CapT, ko jangan wat pasal beb... kang tak cukup tanah anak ko nk lari pasal kena kejo ngan awex... hahahhaaaa

ladyell... btolll.... high expectation adalah tak brp best sebenarnya...;)