Wednesday, December 2, 2009

Wajib Tonton...

Kan saya dah kata saya dah beli banyak DVD untuk ditonton. Antara yang saya dah khatamkan ialah The Proposal dan Jennifer's Body. The Proposal memang lawak dan best. Jennifer's Body kureng, entah kenapa macam tak bape nak paham.

Tapi saya nak bagi two thumbs up untuk filem ini.... "My Sister's Keeper", lakonan Cameron Diaz. Tak pasti kalian dah tengok ke belum, tapi saya lom jumpa review dari siapa-siapa lagi setakat ini (ke saya yang tak perasan??) Tak kisahlah, saya nak review gak pasal cerita ini memang best sehingga menusuk naluri keIBUan saya. Cerita kekeluargaan dan berjaya membuatkan saya menangis teresak-esak depan lappy... huhuhuhuuuuu... Saya memang over-emo, orang lain mungkin tak nangis macam saya. Lagipun tengok sorang-sorang, anak-anak pun dah tido, haruslah tak de cover-cover nak nanges... :P



Ok ceritanya tentang Cameron Diaz (CD) yang ada 3 orang anak. Anak pertamanya dyselexia (spelling???), anak keduanya leukimia dan anak ketiganya sihat walafiat. CD peguam berjaya yang sacrificekan kerjayanya untuk menjaga anaknya yang sakit tu. Dia memang buat apa sahaja untuk selamatkan anaknya. Anak dia sakit sejak kecik lagi. Then Dr suggest, satu cara nak survive ialah dengan ada anak lagi sorang supaya boleh diambil cord blood cell, air tulang belakang dan ntahapehape lagi untuk selamatkan anaknya tu. Kiranya sebagai DONOR utama lah untuk si anak yang sakit. 1st child tak boleh tolong sebab tak matching. Dia dan suami pun sama. So CD pun extremely nak anak lagi, terus setuju untuk buat IVF sebab nak pastikan anak tu matching segalanya ngan si kakak. Suaminya mula-mula macam tak setuju sebab rasa macam tak betul je buat gitu, tapi CD memang sanggup buat apa saja untuk si anak. CD memang terlalu protective untuk si anak yang sakit, sampai anak dia yang dyselexia tu pun dia tak amik kisah sangat.

Then bila si adik lahir, sejak kecik si adik dah jadi DONOR untuk kakak. Apa sahaja. Darah, sum-sum tulang, itu, ini... memang kesian. Alasannya, untuk tolong si kakak. Kemuncaknya bila Dr minta si adik dermakan satu buah pinggang sebab si kakak dah tak berdaya nak terus buat dialisis, masa ni si adik dah besar sikit. Si adik rasa tak adil untuk dia. Dia yang sihat kena korban banyak untuk kakaknya yang memang tak boleh nak sembuh lagi. Hidup dia akan jadi risky sebab medication yang dia lalui. So dia decide nak saman mak ayah dia. Dia jumpa sorang famous lawyer untuk bawa kes ni ke tengah. Dan bermulalah kucar-kacir dalam family tu....

What happens next??? Kalian tengok sendirilah, kalo citer sampai habis kang tak best pulak. Tapi ni pun saya dah citer banyak.

Cuma cerita nih buat saya terfikir. Memang lumrah seorang IBU akan buat APA SAHAJA untuk anak. Apatah lagi anak yang menderita sakit macam tu. Si ibu akan berjuang bermati-matian untuk menyelamatkan si anak. Tapi kalau saya terpaksa memilih di antara dua orang anak, saya tak akan mampu untuk membuat pilihan.... Sebab saya mahukan kedua-duanya... Kalian bagaimana???


5 comments:

LiAnA said...

mcm best je citer ni.. thanks yer share.. kena cari ni nanti heheh

m-i-o said...

wah! sinopsis yg sungguh mengujakan. mak mmg suka genre drama2 ni. apsal mak mcm tak pernah perasan jek cerita ni ek?

nanti. mak tengok kang, mak akan review jugak. muahaha :P

IntanSham said...

liana..mmg best.. sila carik di kedai2 DVD haram berdekatan..wakakkaaa

zufa sayang.. wahhhh..:P
citer nih kan cina DVD harem tu yg sogok2 kat aku suh beli, dia kata best. aku siap ckp kalo x best aku pulang.. tapi mmg besttt.. nanti ko tengok & review yer..

Unknown said...

jennifer's body memang kureng umph kan?

isk. kalo mak pun haruslah menangis tengok citer2 kekeluargaan gini.

ye. memang susah nak pilih anak yang mana satu. dua2 sayang. takde beza.

IntanSham said...

ZZ.. u better watch it.. best sgtttt