Tuesday, September 8, 2009

My Little Helper...

Mama Ealyie ada request nak tengok rupa food-chopper saya. Inilah dia... Mr Morgan, my little helper. Saya beli di T*esco dengan harga RM70++, rasanya paling murah antara yang ada masa tu.


Apa guna Morgan Food Chopper ni??? Dulu, masa Ainin mula makan makanan pejal di usia 6 bulan, saya beri dia bubur yang dimasak sekali dengan lauk-pauknya, kemudian saya kisar. Bila dah mula ada gigi, saya masih beri bubur tetapi tidak dikisar lagi. Tapi, tiba satu peringkat, saya tak ingat berapa bulan, dia mula tidak berapa nak makan. Saya rasa dia jemu dengan bubur yang dimasak terus bersama lauk. Bila anak tak mau makan, sudah pastilah merisaukan betul tak?

Jadi, saya cuba masak nasi lembik sahaja, kemudian buat sup ikan/ayam/daging yang dicampur dengan sayur-sayuran dan kentang. Kemudian lauk-pauk itu saya penyek-penyekkan supaya halus sedikit. Kemudian saya campur dengan nasi tadi dan curahkan kuah sup, tidak lupa ikan bilis sangai yang dikisar. Dan ternyata... Ainin makan tanpa toleh kiri-kanan. Dia memang sangat suka. Bukan sahaja dia, si kakak pun tumpang semangkuk.

Maka saya sudah tahu apa yang anak saya mahukan. Tetapi, bila saya fikir-fikir, agak leceh jika saya nak cincang lauknya secara manual.. maklum ibu yang sibuk kononnya kannn. Kalo nak guna blender halus sangat. Jadi saya pun mula mencari food-chopper yang dapat memudahkan kerja saya. Dan terjadilah pertemuan indah di antara saya dan Morgan ini. Maka kekallah Morgan membantu saya menyediakan makanan untuk anak saya.

Biasanya, saya akan buat stok lauk ni untuk dua-tiga hari. Saya bekukan bersama sup dan lauk yang dan dicincang itu. Jadi setiap hari saya cuma akan masak nasi lembik sahajalah. Bila nak makan, panaskan sahaja lauk frozen itu.. begitulah kisahnya.... :)

3 comments:

~Umi.Sufira~ said...

Wah aku tak pernah ada benda alah tu nyah...semua aku bantai pakai blender je...next baby lehla nanti...

~ As ~ said...

wahhh aku mcm nak jg..skrang Azam dlm peringkat tak nak mkn bubur lembut sngat...

IntanSham said...

mimi... aku dolu pun pakai blender gak masa aina sbb dia mmg sampai nak 2 thn x kisah mkn bubur, si ainin jer tu yg x nak sgt bubur..

as... beli laaa... carik yg murah2 ajer.. yg brand nih pun okeh beb