Thursday, September 3, 2009

Kongsi Kongsi...

Semalam mood saya ke laut... tapi makan nasik tetap bertambah...hahahhahaaa...
Hari ini mood saya sudah ke darat *wink @ CY3.5*, oleh kerana mood saya sudah baik semula, maka saya ingin berkongsi resepi asam pedas daging dan tempe goreng berempah cara saya. Tak ada orang mintak, tapi saja saya mau tempek di sini. Masak asam pedas daging basicnya sama juga dengan asam pedas biasa, cuma tambah lengkuas dan serai sahaja.

Asam Pedas Daging

Bahan-bahan:
Daging
Lada kering, bawang merah/besar, bawang putih, halia dan lengkuas ---> dikisar
Sebatang serai ---> dititik
Sebiji kentang ---> dibelah 4
Air asam jawa
Garam secukup rasa
Bunga kantan/daun kesum ---> kalo ada boleh letak, kalo tak pun okeh jer

Cara-cara:
- Tumis bahan-bahan kisar hingga pecah minyak
- Masukkan serai yang dititik
- Masukkan daging, kacau rata dengan rempah dan biar hingga airnya agak-agak kering
- Masukkan air asam jawa (ikut nak buat kuah banyak mana)
- Masukkan kentang
- Setelah mendidih, masukkan garam secukup masin
- Setelah daging empuk, boleh tutup api


Tempe Goreng Berempah

Bahan-bahan:
Tempe
Sedikit ketumbar, jintan manis dan ikan bilis---> di tumbuk halus/dikisar guna blender kering
Serbuk kunyit
Bawang merah/bawang putih ---> dikisar
Garam secukup rasa

Cara-cara:
- Gaulkan semua bahan di atas dan gaul pada tempe.
- Kalo dapat perap dalam setengah jam pun sedap sebab rasa rempah meresap pada tempe
- Goreng sampai hangus garing
- Makan panas-panas memang malatop!!!!


- Sekian -

2 comments:

Nanak said...

apakata buat satu blog khas..emmm..:
Dapur Sayang Ibu..aku org pertama jd follower..

Sayang.Ibu said...

alaaa nanakkkk... maluuu ahhh... ku bukannya pandai sgt masak,resepi2 pun biasa2 ajer... xpe... kalo nk carik resepi, p je kat label 'resepi' tu...hehehhee