Wednesday, September 16, 2009

Terlaksana Sudah...


Tadi pagi kan saya bisik-bisik yang saya mahu bikin kek coklat kukus sepertimana yang telah dibuat oleh bakal besan Cik Fid.

Saya kan memang beria nak try buat kek ini tau. Sebab nanti saya nak ajar anak-anak dara saya. Nanti esok-esok mak mertua anak saya tanya,

" Wahai menantuku yang cantik jelita lagi berbudi bahasa, pandai tak buat kek cekelat kukus?"

Tak naklah kan nanti anak saya tersipu-sipu malu sebab tak tahu buat... Hah, sungguh pandang ke depan kan saya? Moral of the story, saya memang ibu yang baik merangkap bakal ibu mertua yang hebat sebab telah melengkapkan segala ilmu kepada anak dara saya... Kahkahkahhhh....
Okeh... Cukup!!! Merapu sudah dari niat asal... Maka, sepulangnya saya dari sekolah tadi, dengan berkobar-kobar saya telah memulakan misi membuat kek. Memang mudah sahaja kek ini sebenarnya. Walaupun baru pertama kali membuatnya, saya dapat melaksanakannya tanpa sebarang masalah.
Dengan itu, marilah menjamu mata... Jamahlah sorang sikit yer.... Sila... Silaaa......

Ehhhh... Kek ini kan, sangat sedapppp tawww... Bukan puji diri sendiri, tapi memang betul sedap. Tak percaya, try lahhhh... Bagi penggemar coklat, kek ini pasti akan menjadi pojaannn hatimu. Rasa coklatnya yang begitu moist melalui anak tekak dengan begitu sempurna sekali. Saya rasa macam kek coklat dari kedai resepi rahsia itu pulakkk... Sangat puas hati. Paling penting, Mr Hubby pun suka. Sebab senang nak buat... memang boleh buat selalu.

Saya tempek juga resepi nya di sini supaya boleh menjadi rujukan saya dan kawan-kawan di masa hadapan...

Bahan-bahan

1 cawan gula perang

1 cawan susu berperisa coklat

1 cawan minyak masak

3/4 cawan serbuk koko

1/2 cawan susu pekat manis

1 1/4 cawan tepung gandum

1 sudu teh bikarbonat soda

1 sudu teh baking powder

3 biji telur

Cara-cara :

- Ayak tepung, bikarbonat soda dan baking powder.

- masukkan serbuk koko, gula perang, susu segar, susu pekat manis dan minyak dalam periuk dan panaskan atas api kecil hingga larut, matikan api.

- pukul telur hingga kembang dan masukkan bancuhan koko tadi.

- masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul sebati.

- tuang dalam loyang yang dilapik dengan kertas minyak dan disapu minyak/butter

- tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus selama 1 jam di dalam kukus yang telah dipanaskan.

- Angkat dan sejukkan

Itu sahaja, nampak susah tapi mudah sangat sebenarnya. Oleh kerana kek ini menjadi dan rasanya pun sedap, maka saya akan meneruskan niat untuk membuat lagi 2 buku kek untuk diberi kepada emak-emak saya yang tersayang...

Ketika saya menaip ini, sebuku kek lagi sedang dikukus, menanti untuk masak.... :)

11 comments:

~ As ~ said...

mesti buat ni!

Umi Nawfal said...

aaaa.. sedapnye.. nak cuba jugak!!

ar.nie said...

Wahhh... slrrppp!
nak cuba gak nanti nie...

~Yu.Es~ said...

Wah nyah..sekali buat terus 2,3 biji yer...Aku pun nak buat gak kek coklat untuk birthday Syaura ikut bulan Islam malam raya nanti...:)

Sayang.Ibu said...

as.. buatlah... sonang je tu

UN.. sila lah buat.. sedapppppp

arnie.. cuba..jgn x cuba...

mimi... bila dah jadi, kena lah buat lebih nyah, mak ada dua.. dua2 kena kasik ler... ;p

Fid said...

so la ni kau tahu mengapa aku tak makan kek kedai resepi rahsia??
inilah secret resepi aku!
hahahahaaa

Fid said...

memangdangkan aku tak dan nak wat kuih raya
aku mmg akan buat kek ni banyak2 kat kg...nnt sure mak aku bangga
aku pernah 3 kali kirim kat dia..pakat pelik mcm mn aku leh reti wat kek!

Sayang.Ibu said...

hahhaaa...mesti lps nih, laki aku x nak p makan kek coklat kt kedai tu.. :P

MiSsyLiLy said...

kak intan, susu berperisa coklat tu cam susu uht tu ke?? huhu.. nak buat gak le tp blur...

DNNA said...

SAHHHHHH!!!!
Kurus la pahala posa aku tengok kek ko ... kekekeke ...

Sungguh menarik ... sungguh terserlah ke'moist'annya ...

Pendek kata, harus ku cuba ...

lailasani said...

haru dicoba nih... heheheh