Tuesday, September 15, 2009

Mood Mengemas Rumah...

... Atau mungkin Mood Menghias Rumah sudah mari??? Rumah saya sudah siap dicat kelmarin. Jadi sekarang tugas menyempurnakan suasana rumah sudah tertunggak di atas batu jemala saya. Sabtu lepas, saya sudah melakukan proses mengemas fasa pertama, di mana segalanya celah-bedah saya terokai. Cuma mengelap tingkap masih belum dapat disempurnakan. Malam tadi Mr Hubby telah menjadi mangsa kerahan tenaga saya, di mana saya telah meminta dia menggantung bling-bling kristal hapekejadah nama dia entah tapi ianya jurai-jurai yang seperti ini....

Tetapi saya punya tidaklah warna-warni seperti juraian itu. Saya punya lebih kepada bentuk kristal dengan gabungan warna hitam-coklat-maroon. Saya minta Mr Hubby gantungkan di antara ruang dapur dan ruang makan, supaya tidaklah nampak kosong sangat. Sudah lama mengidam benda ini di SSF, gara-gara terpengaruh dengan Deko Bersama Eric... Tetapi saya punya SSF tak nak sponsor... huhhhhh..... Tapi tak kisahlah, bila ianya sudah bergantung begitu, saya nampak ruangan itu bercahaya dan cantik.. saya suka sangat, Mr Hubby pun suka walaupun mula-mula macam tak berapa suka sebab dia tak nampak lagi apa faedah menggantung juraian itu. Lepas gantung, dia kata kalau beli sikit lagi, lebih cantik.. nampak banyak sikit. Jadi saya ajak dia ke SSF lagi nanti... Sebenarnya ke SSF bukan nak membeli sangat pun, tetapi kami suka ke sana untuk lihat-lihat idea deko yang ada. Nanti bila ada idea, boleh carik kat tempat lain yang lebih membuatkan poket bernafas lega... :P

Memang bila Raya makin dekat, semangat saya menghias rumah semakin menggebu-gebu. Saya suka bila Hari Raya, ada sentuhan yang berbeza sedikit di rumah saya. Bukan mesti berlangsir baru atau berperabot baru.. tetapi mesti ada yang lain sedikit dari deko hari-hari biasa. Sejak kahwin saya rasa saya pun dah macam mak saya yang beria-ia mengemas rumah. Dulu masa anak dara... bila nak raya, kena ketuk baru lah sibuk tolong-tolong... hahahahhaaaa... Bila dah berumah sendirik, perasaan terujanya lain sedikit. Sesuailah dengan gelaran ibu beranak dua kan.. :P

Kali ini pastilah lebih teruja, sebab Mr Hubby sudah menyempurnakan bahagian warna-warni rumah. Haruslah berterima kasih pada si dia kerana telah memberi saya peluang mempunyai feature wall di rumah saya pun hasil pengaruh Eric Leong. Kalo ikutkan dia nak sama colour sahaja.. sebab tu ai sayang u,sebab u selalu ikut cakap ai yang bernas

Susun-atur saya sudah buat. Tapi masih ada tiga benda yang saya mahu cari untuk menambah deko di rumah saya, iaitu....
1. Tikar buluh
2. Pasu kaca yang tinggi
3. Bilah-bilah buluh berwarna gelap untuk diisi di dalam pasu kaca itu

Nasib baik hari Jumaat sudah diisytiharkan cuti, bolehlah saya touch-up rumah lagi dalam suasana yang tenang sebelum balik ke kampung. Juga nasib baik minggu ini saya sudah beraya, jadi energetic sikit untuk mengemas-ngemas nihhhh.... :)

Eh.. kalian bagaimana? Mood mengemas/menghias rumah sudah mari kah???

4 comments:

CY3.5 said...

mak tak daya nak ngemas nok..

~Yu.Es~ said...

Ni yang nak kena datang umah ko nih!:)

Ella said...

Amboi sakan cikintan deco umah.
mesti cantik..

nti ajak aku dtg umah tau!..hehe

Sayang.Ibu said...

CY.. anda dimaafkan... sedang berat, x apa...;)

mimi...datang laa nyahhhh...;)

ella... dari hari tu aku dah ajak tawww... sila sila... ahahhaaa