Friday, February 12, 2010

Susah Jugak Rupanya...

Saya sudah hampir tiga tahun tak mengajar English. Masa tahun pertama posting (2006) dulu aje kena ajar English year 2. Tapi bila tahun ini kena ajar balik, saya memang lah macam budak baru belajar mengajar. Setelah dalam zon selesa mengajar subjek Sains sahaja, yang mana kalo masuk kelas tak prepare pun boleh mengajar, tapi kali ini tidak lagi. E'ehhhh... apa kelassss ko nih???? Ngajo BI budak darjah dua pun susah beno kerrrr???????? :P
*
Dulu masa saya ngajo, ngajo yang ringan-ringan ajer. Sebab masa tu soklan peksa pun masih lagi setakat padan-padan gambar & perkataan, kaler-kaler dan sebagainya yang mudah-mudah.
Tapi, rupanya... itu masa tahun 2006. Sekarang ini rupa-rupanya soalan BI murid tahun dua tak main dah padan-padan, kaler-kaler tu hokehhhhh... sekarang nih (sejak setahun lepas), ketua panitia saya bagi garis panduan soalan BI murid tahun dua adalah mengikut format seperti kertas BI UPSR. HAAAAAA??????????? Cikgu yang nak terkucil dulu sebenarnya... wakakakaaaa... Sebab kali ini, baru ujian 1 dah ada bahagian membina ayat. Ada paper 1 & paper 2. Paper 1 adalah 40 soalan objektif yang mana meliputi grammar dan comprehension (menjawab soalan berdasarkan teks). Paper 2 adalah soalan merangkumi transfering information into table, arranging sentences, build sentences & completing text. Berformat, cuma kena rendahkan level berdasarkan tahap murid tahun 2. Yang paper 2 tu saya sedikit risau, sebab kalo budak lemah, matilah nak jawab hokehhhh.... huhuhuuuu
*
Membina ayat adalah contohnya macam:
*
- birds - flying
*
Jadi ayat sepatutnya adalah : ' The birds are flying '
*
Senang??? Memang senang kalo tahap penguasaan grammar murid sudah mantop. Tapi ada murid yang masih lagi kompius nak guna 'is' atau 'are'. Sedangkan masa tahun 1 diorang dah belajar. Kebanyakan murid masih menjawab 'The birds IS flying'.
*
Sepatutnya soalan pertama dalam paper 2 adalah membina ayat berdasarkan gambar. Contohnya bagi gambo orang tengah main bola, dan murid bina ayat. Tapi saya minta ketua panitia permudahkan untuk ujian pertama ini. Saya minta untuk buat menyusun perkataan untuk membina ayat. Nasib baik dia bagi, tapi dia kata next time kena follow format macam tu. Next time is next time, yang penting sekarang inilah.. :P
*
Saya sudah membeli beberapa buku grammar. Walaupun nak ajar murid tahun 2 ajer, tapi saya rasa saya sendiri perlu memantopkan penguasaan grammar saya yang tak lah mantop sangat pun. Tapi, the best part is.. saya suka, sebab kalo tak mengajar BI, saya tak amik kesah pun grammar saya... hahahhahaaa.... Kiranya sambil mengajar, saya pun belajar jugak.. :)
*
Saya tak taulah sekolah lain macammana. Ada ke mana-mana cikgu yang baca blog saya nih? Kat sekolah u olls sama tak format soalan dengan sekolah saya? Atau mana-mana mommies yang ada anak darjah dua... sama tak ekkk???
*
Tujuan saya buat entri ini adalah sebagai peringatan kepada saya (dan kawan-kawan)... walaupun akan datang no more Math & Science in english, tapi anak-anak masih perlu dimantapkan penguasaan dalam Bahasa Inggeris juga sejak peringkat awal lagi... setuju????


7 comments:

DNNA said...

Saya sangat2 setuju, cikgu !!!!

Waaahhh, mak kagum tengok syllabus depa. Camanolah anak2 kita nanti ni mek??

Sebenarnya, aku rasa ni antara sebab kenapa ramai parents sekarang ni berduyun-duyun ngantor anak2 deme ke preschool spt smart reader, genius aulad etc etc etc -

Sobab eh, deme takmo TAKMO ANAK KETINGGALAN dalam pembelajaran.

Ada sorang anak kawan aku masa memula masuk darjah 1 dulu bilang kat abah dia - Alaa bah, senang jer membaca ni. Tapi, abang cian dengan kawan abang ni. Baca pun tak tahu lagi ...

Untuk pengetahuan, anak kawan tadi tu adalah produk smart reader.

Aku bukan nak promote, cuma nak highlight cerita masyarakat jer ... hehehe.

P/s - Kalau bole homeschool pun ok gak kan ... :)

Unknown said...

uih dahsyat syllabus budak2 skrg ye?

kalau time anak-anak kita tah macamana la pulak syllabus nya. takut la pulak.

sisdee said...

wah bahaya gak syahmi nnt hehehehe..tu le kan...i rasa sgt proud klu le u yg ajar anak i tau!!sbb ada le kesungguhan...

u dah tntu cikgu...i yg bukan cikgu pun dah beli buku grammar takut anak i soal i tak leh jawab muahaahahahhahahhahh..kang dia kata cikgu ibu tak ajar ek dulu :p

Nieza Ishak said...

ushh ..

nampaknya bila anak2 aku masuk sekolah .. aku yang kena masuk tuisyen nyah ...

mantoppp silibus .. tue kat sana. Ni yang kat KL entah cemana la .. sbb banyak noo budak2 masuk kumon la, smart readers la mesti derang expect budak2 dah habis hebat .. benda2 ni kacang ... huhuhu

~: Nour aka UmmiNor:~ said...

fuh advanced jugak budak2 skang ni belajar ek? and the cikgu pun kena la the very advance jugak :P apa punye bahasa daa........

~Umi.Sufira~ said...

Yer memang susah pon...mak ni anak baru darjah satu.....pon dah rasa.."Nape lain beno ngan masa aku darjah satu dulu.." hehehe...

IntanSham said...

Dina mmg bile pikir2, rasa nak anto je anak blajo BI kat smart reader tu.. hmmm.. tengoklah kemampuan nak ajor dia kat umah. aku nih kalo time laki takde, boleh spend masa byk2 ajar anak. tp kalo laki ada, byk benda nak dibuat..

ZZ.. perancangan KPM nak mantapkan pembelajaran BI bila Sc-Mate dah dalam BM blk. x tau laa macammana silibus baru nnt

hahhaaa..mmg laa kan sisdee, anak yg nak blajo mak yg sibuk sama. tapi bagus tu. jgn mcm sesetgh parents (yg kat skolah ai)..x amik kesah langsung pelajaran anak2..kesian anak2...

nieza...ko nak tusyen ngan aku x nyahh?? aku kire harga kawan2 jek laaa..wakakakaaa...

umminor.. mmg btol tu.. cikgu haruslah lagi byk tau dari anak murid..;)

mimi...zaman kite darjah 1 dolu, xde amik kesah pun kan.. blajo memain jer, pasal senang..x mcm skrg..;p