Friday, February 19, 2010

Sambal Lempoyang

Siapa pernah makan sambal lempoyang, sila angkat tangan!!!!

Apa tu lempoyang???? Tak pernah dengar mahupun tengok lempoyang tu??? Lempoyang nih adik-beradik halia jugak lah. Pokoknya macam lebih kurang pokok lengkuas...

Pokok Lempoyang...



Isi lempoyang... macam halia kan???


**pictures credit to google image

Lempoyang ni sedap dibuat sambal. Ini sebenarnya makanan orang bersalin. Tapi saya, mak dan ayah sangat suka makan sambal lempoyang nih...
*
Sambal lempoyang lawan ulam kacang panjang, petai dan lada hijau.. yummehhh!!!
*
*
Macammana buat sambal lempoyang??? Tumbuk isi lempoyang dengan lada merah, bawang merah dan ikan bilis. Masa saya dalam pantang, memang ini wajib ada dalam menu berpantang saya selama 44 hari. Kalo masa bersalin, menu wajib ialah sambal lempoyang, ikan masak asam atau ikan bakar, sayur-mayur, buah... cukup. Kadang-kadang mak guna halia muda ganti lempoyang. Kebaikan lempoyang nih ialah untuk buang angin dalam badan. Memang bagus laa untuk orang lepas bersalin.
*
Apa rasa sambal lempoyang nih??? Rasanya pahit-pahit sedaplah gitu. Makan dengan nasik panas-panas... fuhhhh.... meleleh air liur. Ayah saya yang tak pernah pantang bersalin pun memang suka sambal lempoyang nih. Sanggup pi korekkan isi lempoyang nih suruh mak saya buat sambal.
*
Semalam mak saya masak sempoi giler. Sambal lempoyang, ikan kapak asam rebus, goreng ikan belanak dan ulam-ulam kacang panjang, petai dan lada hijau. Tapi u ollsss... siang malam mak makan bertambah.. apakahhhh??? :P
Eh kalo mak masak memang sedapppp je kannn... nape ekkkk??? sebab ko kalo duk umah mak ko memang femalasyyyy labuuuuu!!! hahahhahaaaaa..... Gambo sambal lempoyang dengan ulam tu gambo malam tadi. Masa makan tengahari, mak saya buat semangkuk sambal tu.. tapi bile malam dah tinggal ciput banyak tu. Saya taip entri nih malam tadi, baru lepas makan... tapi bila saya tengok gambo sambal tu rasa nak bukak tudung saji lagik, nasib baik laaaa dah abih licin sambal tu.. wakakkakaaaa... :P
*
Hmmmm.. nak suh mak buat lagik laaaa... Tapiiii... tengahari nanti saya takde, saya ada dating janji dengan Encik Adnan... huhuhuuuu... Siapa Encik Adnan????? Nanti ahhhh.. saya buat entri khusus tentang Encik Adnan nih... :D
*
Eh.. kalian pernah makan tak sambal lempoyang nihhh?? Ke tak suka??? Memang saya tau ramai yang tak suka.. tapi saya memang suka... ahahhahaaa..... :D


9 comments:

Ealyie said...

Hussin lempoyang ko kenal nyah?? wakakaka..;p

DNNA said...

Lempoyang?? Mak tak pernah rasa .. Ko post sini barang setapawer dua bole??? kah kah kah ...

Siapa itu encik adnan?? loyarkah?? majistret kah?? loktot kah?? injiniyur kah??

mungkinkah nama penuh dia adnan sempit??? ;p

Sayang.Ibu said...

Hussin lempoyang???? Pakwe lama aku tuuu... wakakakkakaaaa... sekeh jer ngko nih kang... :P

Dian.. kalo ko nak isi lempoyang, mak blh pos..kalo yg dah jadik sambal kang takut x best pulak bila sampai kat ko.
Inchi' Adnan ialah ________________
sambung sendirik tidak melebihi dari 88 patah perkataan. T.kasih.. :P

~ As ~ said...

apasal makanan ko semua aku tak kenal nyah....mertua aku org johor jg ape...nnt aku nak tnya dia..kah kah kah...

UstazCahaya said...

Salam ziarah..

saya belum pernah jumpa sambal ni. Saya tidak makan pedas, rahsia awet muda, hehe;D

CikChelsea said...

cerita mcm sedap sgt, smpai ttelan2 liur daku dibuatnya ahkak! mak sy takde plak tanam pokok lempoyang nih kt rmh..lengkuas ado laaa..how nak rasa???

dating dgn en.adnan? musti adnan semp-it kn? layan DVD la tuh...kn kn? ;p

Sayang.Ibu said...

As... ntah aku x tau ler sambal lempoyang nih origin johor ke hape... tapi mmg mak aku slalu buat.. ;)

salam ustaz... nama je sambal, x pedas punnn.. ehhehehe.. wahhhh, ustaz x mkn pedas yer.. kalo saya xde pedas, x bp lalu nk mkn..hehhe

CC.. kalo nak rasa, meh dtg pasir gudang, akak leh buat spesel utk ko.. hahahhaaa..

m-i-o said...

eh, tumbuhan lempoyang ni ada jual kat tesco tak? klo ada, nk jugak aku sambalkan. aku tgh gigih nk menumbuk pakai lesung ni. hahaha :P

errr. aku kensel la jadi jiran ko. aku nak sign up jadi jiran mak ko. lagi syok. kahkahkah!

buleh tak, emaknya si intan? :P

Sayang.Ibu said...

wakakakaa..... ampeh tulll ko nyahhhh... nanti aku tengok ada umah kosong nak jual x sebelah umah mak aku ekkk... :P
lempoyang nih aku x pasti ler ada jual kat tesco ke x. tp kalo kat paso2 basah tu mungkin ada... eh ada ke ekkk kat KL??? x tau ler nyahhhh... ;)