Tuesday, May 19, 2009

Dunia Pembelajaran Aina...

Aina sedang melalui proses pembelajarannya bersama-sama aku sebagai pemudahcara. Aku sama macam semua mommies teruja untuk melihat perkembangan anak-anak masing-masing. Setiap mommies aku percaya punyai cara tersendiri untuk mendidik dan mengajar anak masing-masing.

Aina sudah mengenal ABC.. Alhamdulillah.. ada beberapa huruf yang dia masih kompius, tapi tak pe.. banyak jugak yang dia dah kenal.

Mula-mula, masa nak ajar Aina.. aku terus terjah dengan tunjuk flash cards ABC.. kesudahannya aku yang stress..kahkahkahhhh... sebab banyaknya dia terkebil-kebil susah nak recognize... ;p

Ye aku seorang cikgu.. sudah stress di sekolah dengan kerenah anak murid, kalo bulih kat umah tak mau laaaa stress dengan anak sendirik kannnn... Kesian pulak kalo aku asik nak jerkah si Aina tu. Perlu diingat mak memang GARANG!!! ;p

Lalu aku cuba mencari CD ABC untuk ditonton oleh Aina.. Alhamdulillah cara aku berkesan. Dalam masa dua minggu, Aina dah boleh kenal huruf. Aku test bawa buku ABC dan minta dia recognize huruf satu persatu.. and she did it well!!! Mak suka nyahhhhh.... Jadik aku dah jumpa solution untuk mengajar Aina ABC. CD yang aku sangat suka ialah ini...

Produk Brainy Baby yang aku boleh beli di kedai-kedai buku seperti Popular dan Harris, dengan harga RM16. Bagi aku bagus untuk pembelajaran sebab ia memperkenalkan huruf dengan menyebut satu-persatu dengan jelas dan terang. Plus ada sesi nyanyian yang memang budak-budak suka. Tak macam CD Barney yang banyak bercakap. Barney lebih sesuai untuk budak-budak prasekolah, umo 6 tahun ke atas. Jadi hasil gabungan CD ini dan juga buku ABC.. telah berjaya mempercepatkan pembelajaran Aina.

Aina juga telah mengenal animals. Hasil dari pembelajaran melalui flash cards ini...

Dan sekarang aku dalam usaha hendak memperkenalkan numbers kepada Aina. Cara yang sama aku gunakan seperti pembelajaran ABC nya. Dan aku telah survey CD lain seperti Baby Einstein. Tapi Baby Einstein cuma ada numbers 1-5 sahaja. Tak berbaloi membelinya. Akhirnya kelmarin aku membeli ini..

Dan Aina kini mula belajar mengenal nombor. Aku akan biar dia menonton sehingga dua minggu dan kemudian menggabungkan pembelajaran dengan buku dan flash cards.
Kalian boleh membeli CD Brainy Baby ini di SINI. Promosi percuma untuk web site ini.. heheeehe.. Tapi aku tak beli dari situ, aku beli di kedai buku sahaja.

Itulah kisah dunia pembelajaran Aina. Mungkin berbeza dengan cara yang anda gunakan kepada anak-anak kalian?? Mungkin ada pendapat dan cara yang lebih mudah dan berkesan?? Kongsikanlah yer... Sharing is caring kan?kan?kan??? :)


10 comments:

Nieza Ishak said...

wah bagus bagus bagus ..
nieza nak try jugak.

suffiya asyik la dok barney + mickey mouse jerk.

tengkiuuuuuu tecerr ...

mamaDhea said...

kat Harris ade ek? boleh gi beli nih.. thank you for sharing.. muahhhhh!

beb, anak aku Dhea selalu tanye pasal che'gu dia.. ekekeke..

~Umi.Sufira~ said...

Bilalah aku nak start untuk Sufia lak..Dulu Syaura sebaya Sufia aku dah start dah....susah juga nak manage dua 'handbag' ni..hinshh..

IntanSham said...

nieza...sharing is caring kannn.. tu laaa barney tu byk talking2..kalo anakku speaking london sokmo x pe gak...heheheee..tengok suka2 ok laa kot

sha...ada..skang baby einsten cd pon ada kt situ. sape cikgu sha beb??eheheheee...;p

mimi...btol beb..kelam kelibut gak nak manage kan..tu br dua,kalo 3,4,5??? gegeggeee...

cikgu suhaila said...

bagus tul intan didik anak2...
kak su suka tengok...
Ingat lagi masa adibah kecik...umur 3 tahun semua orang kata dia bijak...tapi dia lebih kepada commen sense....
ajo dia kenal huruf pun dengan flash cart...tapi buatan sendiri....akak potong manila...tampal gambo...tulis besar2. Guna sampai aiman....

masa tu buat huruf dan nombor dalam buku tulis....besar2 pakai marker...bukan flash card....ading panggil selak card...

he he he....
sedih pulak bila pk2...( tak mampu...)

zieha said...

tahniah,,,berjaya mendidik anak mengenal huruf:)sonotnya,,dengo anak melalui perkembangan yg sihat:)

IntanSham said...

ala kak su...kite nih penyakit M je yg beso..tu yg main beli jek sume... hahahhaaaa...
akk tu bukan tak mampu, lebih dari mampu kannn...kalo x takkan da jadik pemborong BB skang nih..;p

hai zieha.. mmg seronok mendidik anak nih kan..;)

Mummy Dasy said...

Sama baru bangan nak gi beli Brainy Baby 123 lak tp nak ke CS tu byk sgt halangan thanks for da link lagi senang berurusan di hujung jari ni...

Rizza said...

cikgu intan... kalau bab kenal kan huruf dan nombor.. apa kata cikgu intan tulis dan suruh aina lihat sambil2 tu cikgu bercerita la...ni tak stress nye method ..hahhaha

cerita begini

"tgk macam mana mama buat huruf K... mula2 buat satu garis lurus.. kemudian di tengah nye... kita bahagi dua... satu garis di atas dan satu garis ke bawah( sambil tu lukis le huruf K tu)...haa...dah jadik.."
buat le byk kali .. biar dia tgk...
ajar secara rawak...
jgn terkejut.. dia pun boleh buat nanti begitu.. tapi bukan dalam masa 1-2 hari tau... kira bagi input melalui penceritaan....
bukan setakat dia kenal huruf tapi dia boleh berfikir... macam mana nak tulis begitu....

ok cikgu.. tu je cerita yg tak seberapa...

good luck!!!

IntanSham said...

mummydasy...ha..blh je nak beli kt link tu,lebih mudah kalo nk ke kedai ssh..:)

kak rizza...thanks fir the info..:) bagus gak kan buat gitu.. blh apply utk ajar dia menulis pulak nnt since dia pun dah kenal rupa hurup2 tu... thanks kak!! :)