Wednesday, January 6, 2010

Macam-Macam Dari Kedah...

Masa cuti sekolah hari tu, mak mertua saya ke Kedah ikut akak ipar saya balik kampung suaminya. Seperti biasa, kalo balik dari sana mesti macam-macam yang mak mertua saya bawak balik. Antara yang saya kompem pasti pesan bawak balik untuk saya adalah ini...

Ikan pekasam


Ikan pekasam goreng yang sedap tak hengat...
Saya tengok gambar nih sambil meleleh air liuq...


Ikan pekasam nih kalo makan dengan nasik panas, pergghhhhhhh.... sungguh laaa menjilat jari. memang boleh menambah dua-tiga kali.. lupa terus pada perasaan sumpah-tak-nak-makan-nasi-banyak-lagik. Kat Johor nih susah nak carik ikan pekasam macam nih. Kalo ada pun tak sama macam ikan pekasam dari Kedah nun. Kalo laaa Kedah tu dekat, mau saya ulang-alik borong ikan pekasam.. hahahahhaaaa............

Lagi sedap makan ikan pekasam tu, bila ada padanan lauk-pauk macam nih...........

Ikan cencaru masak singgang.
Ini ikan baru naik dari laut, memang terasa manis ikannya bila masak singgang.
Anak-anak saya laju jek makan kalo saya masak singgang nih... :)


Asam pedas ikan tenggiri...


Tak lupa ulam daun selom makan dengan
sambal belacan G-Tra.. :D


Sebenarnya ada satu lagi benda yang sedap dari Kedah, tapi saya lupa nak amik gambo. Kuah rojak kacang Mak Bee. Potong buah jambu, nenas, kedondong, makan dengan kuah rojak nih... aduyaiiiiiii... meleleh air liur mak wehhhhhhhhh..... Kalo lah suami saya tengok entri saya nih, pasti dia meloncat-loncat nak balik jugak.. pasal dia asyik komplen kat saya makan di platform Qatar sangatlah tak sedappp... balik-balik kari, kari, kari.. almaklum tukang masak orang Pakistan. Baliklah cepat yangggg.. nanti ai masakkan sedap-sedap untuk you... :D

Eh agaknya laa kan, kalo laaa saya duk Kedah, makin bulattt lah saya........ hahahahaaaa............ :P

19 comments:

~ As ~ said...

meleleh air liur....

Zety Zin said...

Oh kuah rojak Mak Bee tu memang no 1!! Sedap hingga titisan terakhir. Hehe.

~Umi.Sufira~ said...

Weih lapar aku dibuatnya weih!!!:P

Ella said...

peh..meleleh air liur tgk gambar masakan ni.

sibbaik aku dh pekena ikam pekasam hr tu..
member bg 3 ekor, lepaslah teringin..

Nieza Ishak said...

leleh ayak liur cek tengok ikan pekasam tapik nieza & husband mmg tak pandai makan pekasam .. hihihi

tak leh masuk la tak tahu apsal ..

~: UmmiNor:~ said...

adeh meleleh air liur mak nih :)

Fid said...

weh!!
ko ni mkn ingat2 sikit weiii bln 2 dah tak lama..apa kes bln 2...??bkn laki ko balik bln 2 ka?????

Sayang.Ibu said...

As, umminor.. jangan lupa lap..wakkakaka

ZZ.. mmg laa... kejap je dah abes

mimi.. sila p melantak..kihkihkihhhh

ella.. nasib baik dah merasa, kalo tak mana nak carik kat johor nih..hahahaa

nieza, awat x leh masuk?? nih mmg peberet mak...

fid.. tulahhhh... aku rasa x sempat nak tunggu laki aku blk ikan tu.. wakkakaka...

m-i-o said...

hmmm. kalolah kita berjiran, kan best. ko masak extra, pastu hulur kat aku :P

Nanak said...

aku nak ke dapur skng cari nasik..lapar baca n3 ni..muahahaa

Sayang.Ibu said...

tu laa ko zufa,beli umah jauh samoai kl..kalo beli kat sblh umah aku kan senang..wakakkaa

nanak.. sila ke dapo..:)

~ Lady ell ~ said...

amboi..mmg bikin meleleh air liur nih.(sambil kesat mulut)ada lg tk intan..bak meh sket..:)

Sayang.Ibu said...

alamak ell.. nnt ku tny SIL ada lg x. kalo mak yong yg tny nih, x sampai ati lak...hehehee...

CapT said...

beb.. orang utara memang bulat2... food heaven seyy.. ko tgk aku sudah la.. hahaha.. balik kampung tujuan utama ialah MAKAN.. atok aku tokey pekasam zaman dolu2..

Sayang.Ibu said...

CapT... dah laa byk yg sedappp, murah2 pulak tu kannnn... huhuhuuu..atok ko x jadik tokey lagi ke skang?

salzahari said...

haaa..ikan pekasam mmg power tp saya x tahu mana nak beli ikan pekasam yg kekal cantik slps digoreng.kalau yg saya beli, selalunya ikan tu lps goreng akan jadi suku je dari size sbnr dan tiada bentuk lg! ahahhaa....

** psst...ada org fitnah kata rojak Mak Bee tu cina yg proses.ye ke?

Fid said...

sal
ikan perkasam kekal cantik selepas goreng
adalah untuk maklumanmu terdapat teknik2 tradisonal menggoreng perkasam
no.1 kuali jenis non-stick atau lebih tepat kuali lama hak hitam meqhelit tuh!!!!

no.2 wajib hukumnya minyak kena panas gegila..bila buh ja ikan...bunyi syiaaaaaaaaaaaaaaaaaa..

no.3 jangan coba2 pi kacau ikan tu selagi tak garing


bab mak bee tu
ada mungkin juga
ada org islam yang tiba2 jual syarikat kat org kaper....

btw
tok aku..Allahyarhammah Puteh Mohd Taib memang pakar buat perkasa...
sedap!!!!!
tapi semua itu kenangan terindah sahaja

Sayang.Ibu said...

sal.. tu cik fid ada bg tips tu..ahahhaa.. eh ye ke kuah rojak tu cina buat..huhuhuuu

cik fid..mekasih bg tips.. ahahhaa.. mmg nak goreng kena minyak panassssssssssssssssss bangat kannn.. minggu dpn laki akak ipar aku nak p kedah, mak nak kirim ikan pekasam sekilo.. ikan sungai sekilo 20 hinggit.. nyamnyammm

Mummy Dasy said...

makkkk lapoooo..meleleh tgk ikan pekasam tu... Kuah rojak mak bee mmg famous