Wednesday, January 20, 2010

Laga, Melagakan, Dilagakan???

Laga adalah kata kuncinya, bila ditambah imbuhan Me dan Kan dah membawa maksud satu perbuatan dan bila ditambah pula imbuhan Di dan Kan, maka akan adalah yang menjadi 'mangsa' di situ... errrr... faham ke? Saya bukan cikgu BM, tapi sibuk nak terangkan jugak... hahahhaaaa....

Tetapi hari ini saya bukan nak buka kelas Mari Belajar Bahasa Melayu di sini. Cuma saya nak berkongsi sesuatu yang menjadi kemusykilan sejak akhir-akhir ini.. Senario yang saya sering lihat atau dengar adalah senario melagakan dan juga dilagakan.

Saya harap kawan-kawan blogger bukanlah insan yang tergolong dalam 'melagakan' itu. Sedihnya, bila saya sejak akhir-akhir ini banyak mendengar kisah kawan-kawan saya dilagakan sesama sendiri oleh orang yang dikenali. Tak dapat dipastikan apakah motifnya. Sampai ke sudah memang tak paham, kenapa orang ini sanggup melaga-lagakan orang-orang lain.

Kadang-kadang manusia nih pelik.. kenapa saya kata pelik??? Sebab sengaja membuat huru-hara dan kacau-bilau pada kehidupan orang lain yang tenang dan sejahtera. Kalau macam gitulah kan, apakah lagi motif yang boleh dilihat selain dari sakit hati melihat ketenangan hidup orang lain??? Mungkin lah kannn.. bila kehidupan sendiri adalah tidak tenang, maka tak senang hati jugak tengok orang lain hidup tenang, jadi apa yang boleh dibuat.. kasik huru-hara sedikit kehidupan orang. Sedangkan kadang-kadang kita bukan tahu di sebalik tabir kehidupan orang lain. Mungkin orang lain bukan macam kita yang segala dalam kain pun nak heboh kat orang lain. Mungkin ada orang, masalah dalaman lebih suka disimpan seorang tak perlu nak berkongsi-kongsi dengan orang lain. Jadi tak perlulah nak rasa sakit hati bila tengok orang lain macam tenang jer kehidupannya. Setiap orang pun ada masalah betul tak? Cuma macammana cara kita handle masalah itu saja yang berbeza-beza. Lagi satu, kadang-kadang laman rumah orang memang nampak berseri-seri, tapi laman rumah kita nampak macam tak best.. anggap saja itu ilusi optik.. hehehheheee...

Saya harap orang yang suka melagakan orang lain ni, bertaubatlah. Uruslah kehidupan sendiri, tak usah sibuk-sibuk dengan urusan orang lain. Kenangkanlah kebaikan seseorang itu. Itu lebih baik dari menyimpan rasa sakit hati dan dendam yang tidak berkesudahan...

Kalian pernah tak berhadapan dengan situasi sebegini.. menjadi mangsa dilaga-lagakan tanpa diduga???????


17 comments:

~ As ~ said...

PERNAH!!!.. Klau tgk entry aku merapu2 marah org tu pasal kena lagakan la tu... sebab si pelaga tu andartu - hambik!..ahaha

ibu addin dan nasa said...

Intan, yang kelakarnya adalah org yang cuba melaga2kan kita tu tak tahu yang kita tahu kita dilaga2kan...nampaklah dia memperbodohkan dirinya sendiri...kekekekeke.

izzahazfar said...

penah....
kalau tengok entry saya tahun lepas...
geram tul...tp bila saya marah..
tak ngaku lak dia buat silap...jenuh satu ofz suami tau dia dok mengata zah n suami kak...mcm2 citer..sampai citer yg paling teruk dan boleh buat laki bini gaduh pun ader..tp sampai kesudah tak ngaku..and pura2 dia baik..

ikut hati zah mmg nak pelakung ajer dia..tp sib baik suami kata..sabar...

Mummy Harith Hannah said...

Eh, ader kan nama "buah pelaga"? Aper motif aku tanya ntah... hahaha...

- sorry off-topic! :))

LiAnA said...

ni sebenarnya salah satu hobi.. mesti org ni rasa hidup dia boring tu yg takder keje asik nak melagakan orang aje..
ku penah kena laga.. sampai putus sahabat akibat salah sangka.. sedih sangat :(

Sayang.Ibu said...

As.. org2 mcm nih mmg bikin naik darah kannn

kak N...kesian kann org macam tu, ada penyakit jiwa rasanya tu...

zah.. kita mmg kena byk sabar, tp sebenarnya mmg kalo ikut hati.. mcm nak maki hamun ajer kannn

arnie.. aku rasa bagus bg makan buah pelaga nih kat org yg suka melaga2 kan org lain tu.. hahahaa

liana... sedih kan bila jadi mangsa.. x apa lah semoga Tuhan membalas perbuatan keji org tu

Fid said...

ada org lagakan ko ngan aku tak???
ko jgn caya sbb kalu aku tak puas ati aku buh sebiji je bukan nak kena dilaga2kan kahkahkah

NORHAYATI BERAHIM said...

intan akak selalu alami perkara begini, telefon orang sana sini melaga-lagakan kita, hairannya yang ditelefon kawan baik kita, macamana dia orang percaya..end up orang yang melagakan itu kena baik..tak faham apa faedah yg dia dapat dari laga melagakan inikan..

Marisa said...

kat ofis saya dulu ada org ni suka laga2 kan org... bayangkan 2 thn lebih dia buat mcm tu org tak tau.... tp at last.... org tau juga.... dan dia pun dah transfer kat HQ. sampai skrg org dok perli2 atau buat perumpamaan fasal dia... mmg ofis pun lebih tenang lepas dia blah.... dekat setahun dah dia blah. Tuhan tu maha adil!

Mama Adib said...

wah ni cam sarah dalam Nur Kasih jer

Sayang.Ibu said...

fid.. setakat nih xde laaa nyahhh.. ko pun jgn caye kalo ada org laga2 kan aku ngan ko.. ahahhaaa.. :)

Kak yati..itu yg tak paham tu, kenapa mesti nak laga2kan kita dgn org yg kita baik btol x??? agaknya dia mmg puas hati kalo tengok hidup org lain kucar-kacir kan kak..

marisa.. tulah, at the end mesti akan dpt balasannya org yg mcm nih.. harap2 dia sedar diri laa...

Sayang.Ibu said...

MA... hahhh.. sama laa ngan si sarah tu... :P

Sayang.Ibu said...

MA... hahhh.. sama laa ngan si sarah tu... :P

Sayang.Ibu said...

MA... hahhh.. sama laa ngan si sarah tu... :P

Farra Dhelina said...

salam..

bila sy tgok tajuk ni di tepi bloglist sy..terpanggil utk dtg ke sini..

ye..sy agt kecewa dgn sesetgh "org" yg suka melaga2 kan org lain..

yg slh da tentu lah salah..tapi ade pulak mkhluk yg lain yg nak menambah keruh pulak..di tambah pulak,dgn pkataan yg kurang sdp sgt dibaca..siap dgn mghina & mencarut2 serta mengugut pulak tu..seolah2 hilang pegangan & pedoman..

sgt2 kecewa..

jd lebih baik diam dr berkata2..

n3 yg sgt berguna utk semua pembaca! ;) thnx

Sayang.Ibu said...

farra.. sbb terlalu kecewa lah maka terkeluar entri ini. saya berharap semoga ada kesedaran utk makhluk perosak ni..

m-i-o said...

hmm. apa kes pulak ni nyah?

sapa nk jadi pelaga, jom kita kerjakan dia. ko pegang tangan dia, aku tolong hantukkan kat dinding.

jgn tak tau ini penangan samseng kampung pisang :P

muahaha!