Saturday, January 9, 2010

Latihan Mingguan...

Ya, sekali lagi ingin menempek catatan tentang Aina. Ada yang ingin muntah??? macamlah anak ko sorang yang pi sekolah. Jangan laaa.. Layankan aje lah si ibu yang kemaruk dengan anaknya yang baru sekolah nih... :P

Kan hari tu saya kata Aina tak ada homework?? Saya ingatkan memang tak ada homework untuk minggu-minggu awal persekolahan Aina. Tapi rupanya saya silap. Rupa-rupanya homework harian memang tak ada, tapi homework dikumpulkan untuk hujung minggu. Setiap hari Jumaat, cikgu akan bekalkan Latihan Mingguan sebagai homework.

Maka petang tadi, setelah melihat mood Aina bersedia untuk belajar, maka saya ajak dia siapkan homework. Ya.. mood anak adalah penting. Kena pastikan dia gembira untuk buat homeworknya, kalo tidak gerenti ibu yang meroyan.. hahahhaaa... Malam tadi dia sudah siapkan latihan mewarna dengan Acunya.

Maka dengan ini, saya dengan poyonya bangganya mempersembahkan hasil kerja homework Aina yang pertama...memang tak bley blah
Adapun, saya sangat gembira sebab Aina yang buat kesemuanya, saya hanya teman dan pantau sahaja sambil hulur-hulur kaler apa nak guna... :D


Sungguh abstrak cara Aina mewarna.
Pada pandangan saya, hasil kerja Aina adalah seindah ciptaan
Leonardo Dicaprio Da Vincci.... :P


Yang ini mula-mula dia tak nak buat,
tapi saya pujuk suruh guna colours, baru dia seronok... hehehee
Ibu jadi tukang hulur colours apa nak guna...



Oh yang ini buat separuh, penat, buat lain dan sambung... :P
Sekali lagi ibu jadik tukang hulur colours...


1 guitar...


Aina tanya, "Ibu kenapa one banyak sangat ni,
bile nak buat two pulak???" ngeeeee... :P


Anak murid yang tekun...


Tengok mulut dia muncung, masa ni dia bebel,
"Dah, dah... ibu jangan kacau, ibu pergi amik gambo Aina, cepat!!"


Possing sikitttt!!!!!!!
I love you so much Aina!!!!.... :)


Aina sangat gigih. Patutnya worksheets nih dia habiskan dalam masa dua hari, tapi petang tadi dia habiskan semua. Saya takut dia penat dan bosan, suruh dia sambung malam tapi dia kata takpe..takpe Aina nak buat, tak siap lagi nih. Errr... sebenarnya saya yang dah penat... wakakakakaaa... :P
Tapi saya tak boleh tinggalkan dia buat sorang. Saya mesti nak duduk jugak tengok dia buat.

Eh, saya baru sedar.. rupanya bila anak dah bersekolah, maknanya saya sudah kena tambah beberapa slot di dalam jadual saya. Slot teman anak buat homework dan juga slot menguruskan pakaian, peralatan dan beg sekolah anak. Oh tak lupa, saya kena basuh kasut sekolah anak jugak... hahahahhaaa.... Nampaknya saya benar-benar sudah menjadi ibu yang lengkap. Saya kata lengkap sebab sudah ada bahagian menguruskan perihal sekolah anak. Tapi sebenarnya belum lengkap lagilah... Sebab belum menguruskan anak masuk asrama, anak masuk U, anak kawen, anak nak beranak... amboihhhh... saya sudah betul-betul pandang ke depan... kahkahkahhhhhh.... :P

Kesimpulannya perjalanan sebagai seorang ibu is a very long way to go.. maybe it will be a never ending story. Namun segalanya telah bermula, dan setiap saat adalah sangat indah dan bermakna. Sesungguhnya saya sangat bertuah kerana menjadi seorang ibu. Anda bagaimana?? Setuju kan??? Setiap momen bersama anak-anak adalah terlalu manis dan mengujakan... :D

5 comments:

cysev3n said...

oh, kadar gembira mak adalah double. Nk ngadap amir & arif, sambil memangku arissa. Dan, dan.. Membebel kat zeri jgn kacau abg2 buat homework.

Did i say double? :P

IntanSham said...

I thought tripple... ahahhahaa... moms are great... very d bz schedule yer CY, kalah kat opis kannn???.. :)

Unknown said...

best nyer gugurl nih.. sangat tekun dan FOKUS.. boboy?? jenuh kejar serumah.. pegang pensil pon jgn harap!

LiAnA said...

amboii rajin anak dara ni buat homework... sempat suh snap pic tu hehe

IntanSham said...

CapT.. boy susah nak fokus, tp once fokus.. terus grab.. no worries babe.. ;)

liana, anak dara nih mmg mabuk bergambo.. macam ibu dia gak.. hahahaaaa