Friday, November 13, 2009

Berakhirnya Sebuah Kesengsaraan...

Sambungan dari EntriSayaYangLalu...
….13/11/2006 (Isnin) Jam 12.30 a.m… Sesampainya saya di HSA, saya terus dikejarkan ke Labour Room. Sementara Mr Hubby menguruskan pendaftaran. Saya diperiksa oleh seorang doktor C*ina yang agak hampeh. Dr tersebut memeriksa bukaan V saya, baru 4cm ketika itu. Setelah membuat pelbagai pemeriksaan dan meletakkan alatan hapentah namanya yang kat perut tu, untuk mengukur kadar degupan jantung baby (kalo tak silap), akhirnya dia membuat keputusan bahawa saya boleh bersalin NORMAL. Tanpa pengalaman bersalin, semestinya ini menggusarkan hati saya. Tiba-tiba rasa kecut perut tak pasal-pasal. Bila hubby datang saya terus menangis ngadu kat dia yang saya takut nak bersalin normal sebab baby songsang. Pelbagai bayangan datang ketika tu. Rasa nak mati pun ada. Yang Dr tu pun, saya kata hampeh sebab, dia langsung tak menenangkan saya ke hape, sebaliknya lagi menakut-nakutkan saya...
"You boleh bersalin normal, apa pasal mau operation. You tau tak, nanti kalau 1st baby dah operation, next,next baby pun you kena operation... blablablaaaa..." bebel Dr tu.
Oleh kerana bukaan amat lambat, in fact saya memang langsung tak sakit dan air dah makin kering, maka tepat jam 4 a.m, aku mula di'induce'. Maka ketika inilah mulanya saya berperang dengan kesakitan yang MAHA dahsyat. Terasa nyawa di hujung tanduk. Nak putus nafas saya menahan kesakitan. Ya ALLAH... sesungguhnya memang azab saya menahan sakit waktu itu. Hubby tetap setia menemani saya di sisi. Kesian jugak kat dia, tak tidur temankan saya yang kesakitan.

Jam demi jam berlalu, kesakitan semakin kuat. Namun bukaan V amat perlahan. Dr dan misi silih berganti memeriksa bukaan V. Bukan nak cakap apalah.. saya memang terasa bagai bahan eksperimen. Setiap orang yang masuk, nak seluk, asal masuk je mesti nak seluk. Dah lah kita ni kesakitan, asik kena seluk lagik... hadoiiii laaaaaaaaaaaa.....
10 pagi, bukaan V saya masih belum mencecah 8cm. Saya perlu 10cm untuk melahirkan, sebab baby breech. Saya dah separuh mati menahan sakit. Memang saya ingat saya nak mati. Mak ayah saya tak boleh masuk. Saya dapat bercakap melalui telefon, memang dah melalak masa tu.. mintak ampun dari mak, saya rasa saya nak mati masa tu.. huhuhuuuuu... sedih bebbbb... Ada sorang Dr M*elayu perempuan tu baik sangat, dia siap pujuk saya bila saya minta dia operate saja sebab saya dah tak tahan sakit. Alhamdulillah pujukan dia memberi kekuatan untuk saya terus bertarung dengan kesakitan. Saya semakin lemah (ingat, last makan pukul 9pm semalam), hubby pun jadi risau. Saya bersyukur satu je, sebab SIL saya bertugas di situ ketika itu, jadi layanan misi-misi lain adalah baik (kecuali Dr hampeh yang tadi).
Zikir "Lailahaillaantasubhanakainnikuntumminazzalimin.." tak henti-henti saya bisikkan, berselang-seli dengan kalimah Syahadah. Meskipun misi menasihatkan saya tidur dahulu, saya memang tak boleh tidur. Saya takut saya mati tanpa mengucap (Nauzubillahhhh)... Lagipun manalah boleh nak tidur dalam sakit macam tu?

Azab memang azab... 12pm bukaan baru 8cm. Dr Ramesh, doktor pakar HSA yang akan menyambut kelahiran saya menetapkan 10cm baru saya boleh melahirkan. Ketika itu memang saya dah rasa nak meneran, tapi Dr tak bagi lagi.
Dalam pukul 1pm, baru Dr Ramesh bersedia untuk menyambut kelahiran baby saya. U olls tau tak... saya tak tau lah berapa ramai yang menyaksikan proses kelahiran Aina waktu itu. Yang pasti Labour Room itu dipenuhi dengan jururawat pelatih (termasuk my SIL) dan para doktor pelatih yang nak menyaksikan kelahiran breech. Dah macam orang tengok bola beb.

Dr Ramesh telah membuat potongan berbentuk nombor 7 (menurut kata hubby) pada V saya. Saya push dan push diiringi sorakan moral dari para penonton (it's true!!!!)
Sikit lagi dik.. sikit lagi...
Ketika saya sudah lemah nak push, sorang misi usap kepala saya cakap, "Adik kena kuat, ingat baby... sikit je lagi tu".. Syahdu wehhhh....

Setelah mengepush hampir satu jam lamanya, akhirnya bontot baby sudah keluar, Dr Ramesh dengan hebatnya telah mengeluarkan satu persatu kaki baby, dengan perlahan dia menarik baby sambil memastikan tangan baby tidak tersangkut.. oh ... ohhh.. hubby kata Dr Ramesh memang hebat. Cool giler (dah memang keje dia kannn), tapi dia telah membantu kelahiran Aina Suraya dengan jayanya. Tepat jam 2.01pm lebih kurang, Aina Suraya telah completely lahir ke dunia ini (setelah mak bertarung dengan maut). Kelahirannya diiringi dengan tepukan para penonton (whateverrrrrrrrrrrr.......). Dan SUBHANALLAH.. kesakitan yang penuh azab tadi hilang secara tiba-tiba... Kuasa Allah kannn...

Dr Ramesh kemudian mengeluarkan uri dan menjahit saya. Saya tak ingat berapa jahitan, tapi memang banyak gilors, nak dekat sampai asshole rasanya.

Setelah dibersihkan dan hubby mengazankannya, maka dia terus diserahkan kepada saya untuk disusukan. Dan bila dia disuakan dengan B saya, dengan efisyennya dia minum dengan begitu rakus.. bagaikan dahaga sangat. Mengalir airmata saya melihat anak saya, yang saya lahirkan dengan mempertaruhkan nyawa saya, kini dalam pelukan saya dan menyusu dari susu saya..ohhhhh.. indahnya perasaan ini. Bermula dari situlah, saya terus jatuh cinta pada dunia Breastfeeding dan berazam untuk menyusukan anak saya sepenuhnya.

Aina Suraya selepas dilahirkan....


Ibu dalam pantang pun nak enterprem jugak... hahhahaaa...


Aina Suraya kini... genap usia 3 tahun...



Demikianlah kisah kelahiran Aina Suraya yang ingin saya coretkan sebagai kenangan di sini.

Hari ini hari ulangtahun kelahiran Aina Suraya yang ke-3.

Selamat Hari Lahir sayang... ibu sayang Aina sangat-sangat. Ainalah permata hati ibu dan abah. Semoga Aina membesar menjadi anak yang baik, bijak, dimurahkan rezeki dan solehah. Doa ibu dan abah sentiasa mengiringi perjalanan hidupmu anakku....

- Sekian -

16 comments:

mirah said...

happy 3rd birthday aina.
moga jadi anak solehah penyejuk hati ayahibu.. :)

~Umi.Sufira~ said...

Beb, aku memang paling takut lagi seriau dengar orang lahirkan anak songsang secara normal...tapi aku ada dengar anak songsang lahir secara normal nih InsyaAllah bijak and ada kebolehan istimewa...Aku memang salute kat ko beb! Dalam lembut2 ko tuh ada pengalaman paling mahal yang tak semua perempuan lalui...Bravo beb!

BTW, Happy Birthday Aina...semoga berjasa pada mak ayah..:)

azrinna said...

Betul tu. Aku pun dgr bb lahir songsang ni ada kelebihan. Ada org kata dia pndai mengurut org. Bertuah ko Intan, nanti ko lenguh2 bdn suh aje Aina urut.

Ella said...

happy birthday aina..
Semoga jadi anak yg solehah.
Aina yg comel, mulut yg keletah...

rasa seksa ya babe ko lahirkan Aina.
Sib baik ko tak serik nk ada anak no2.

Aku plak yg risau lg 4 bulan ni nak lahirkan baby no2..

IntanSham said...

thank you mirah... ;)

mimi...mmg mahal pengalaman tu nyahh... 10 jam aku bertarung dgn sakit..mmg sampai bila2 pun aku x leh lupa...:)
thank u for the wishes babe...

azrinna...btol ke??? ahahahhh... camni xyah laaa mak p spa lagik nak urut badan... ;p

ella..thanks for the wishes. mmg seriau babe masa aku lahirkan aina tu. Lagi laa kat GH kannn... Aku mmg x kan serik insyaAllah utk bersalin lagik.. tapi... mak tak nak bersalin kat GH lagik...hahahahhaaa.... dah laa sakit, makin bertambah sakit...;p

DNNA said...

Intan,

Kagum beb!!! Tabik la ... Semangat juang ko memang sangat tinggi.

Takpa, takpa ... anggap gini jer - besar pahala ko dapat bagi ilmu kat dr2 and nurse2 pelatih tu. Bukan senang sekarang ni nak nengok kelahiran songsang secara normal.

Perghhh, masa bersalin pun ko jadi cikgu and sempat mengajar kan Intan kan kan ... ;)

Aina Suraya bebeh,

Selamat Ulang Tahun Ketiga ya ..
Auntie doakan semoga panjang umur, murah rejeki dan diberkati Allah sentiasa ...
Aina dengar cakap ibu ya, jaga Ainin ya ...
Tahun depan nak masuk sekolah kan, belajar rajin2 ye sayang ...

IntanSham said...

Kahkahkahhhhh..ko memang nyahhhh...sakit perut aku baca komen ko.. err.. akupun x terpikir.. tp dah namanya cikgu, masuk spital pun nak kena 'bekerja' btol laaa kerajaan nih bukan nak bagi aku masuk GH free2 walopun pakai GL...kahkahkahhhh
Aina Suraya cakap.. tengkiu auntie for the wishes.. kem salam kakak dina.. ahakssss

Anonymous said...

salam follower sayangibu. nak tergelak baca ada "penyokong" waktu melahirkan tu... anyway, hepi besday to adik suraya.

IntanSham said...

hai nelcyn... salam singgah...thanx for following. and thanx for the wish..;)

ibuayu said...

happy birthday aina

Unknown said...

happy 3rd birthday aina... moga jadi anak yg solehah

IntanSham said...

ibuayu...lailasani... terima kasih...;)

CY3.5 said...

this is so damn late!

happy birthday aina suraya.. seram seriau mak baca pengalaman ini.. haih, rasa kecik je bila teringat time ngadap sakit nak bersalinkan Arif dulu..

IntanSham said...

CY.. ahahhaaa.. thank you...
ptt kena bagi warning nih, ibu2 mengandung x leh baca n3 nih...hahhahaaa... anyway, semoga CY melahirkan dgn selamat dan mudah...;)

m-i-o said...

ya Allah...mak baca ni terketar2 tau tak!

errr, kalo baby breech tp bsalin caesar bleh jadi pandai mengurut jugak ke? :P

alamak aiii. malu mak! mak kan, masuk tiub kencing pun dah ngeri tau. tak sanggup, tak sanggup. takmo lalui apa yg ko lalui nyah. TAKMAUUUUUUUU....

IntanSham said...

eh beb, anak ko dulu breech gak ek tp ko operate?
ye nyahhh...jgn lah ko lalui, mmg horror... aku pun tak sangka aku jadik insan terpilih melaluinya ...