Tuesday, November 17, 2009

Berangkat Sudah...

... kedua-dua orang tua saya yang tersayang ke Tanah Suci Mekah.. Alhamdulillah. Pemergian mereka saya iringi dengan doa dan harapan semoga mereka selamat pergi dan kembali serta dapat melakukan ibadah Haji dengan sempurna dan mendapat Haji yang mabrur. Alhamdulillah, lebih kurang pukul 9.30 malam tadi, saya telah mendapat sms dari ayah yang menyatakan mereka telah selamat sampai di Jeddah pada jam 4.30 pm (waktu Arab).

Dari malam semalam saya menahan rasa sebak yang bagai nak pecah di dalam dada. Tak tahulah kenapa. Apakah memang lumrah kesedihan itu, atau saya yang memang emosi. Tadi sewaktu perpisahan (sementara) nak berlaku saat mak dan ayah dah nak masuk balai berlepas, saat saya mencium tangan dan memeluk mereka, oh ohhh.. memang tak dapat nak ditahan lagi. Sungguh banyak pesanan dan harapan yang mak dan ayah titipkan kepada saya.
"Jaga adik-adik, jaga cucu-cucu mak, jaga rumah...." saya sangka, mungkin mak lupa suruh saya jaga diri sendiri... Tapi kata hubby, mak pesan pada dia suruh jaga saya.... ahahahaaa... :P
Saya harap, Allah juga kurniakan saya kekuatan dan kesabaran untuk melaksanakan amanat mak dan ayah. Semoga adik-adik saya juga memberikan kerjasama kepada saya di dalam melaksanakan amanat mak dan ayah itu. Saya harap mak dan ayah mengampunkan dosa-dosa saya dan mendoakan saya di sana. Sebenarnya, saya masih lagi dibendung kesedihan... Walaupun baru beberapa jam berlalu, saya akui saya rindukan mak dan ayah. :(
Saya harap, Allah memberikan mereka kesihatan dan memberikan kami peluang untuk berkumpul semula. Hmmm.. saya tak mampu nak menaip lagi.... huhuhuuuuuu

Wajah-wajah yang saya rindukan.... mak dan ayah...




Saya dan adik-adik perempuan di sisi mak dan ayah...




7 comments:

Ella said...

Aku sekeluarga doakan semoga ur parents selamat pergi dan balik menunaikan fardu haji..

jgn sedih2 ya intan..

Insya Allah, semuanya akan berjalan dgn lancar.

Amin.

MiSsyLiLy said...

tetibe rase nak sediy lak bc entry akak nie...

DNNA said...

Intan, aku pun pernah rasa apa yang ko rasa mek ... Masa tu tak berhenti2 air mata tumpah beb ... nasib baik che abang aku ada - dia yang pujuk aku ...

Pastu masa mertua aku pergi haji, turn aku plak yang pujuk dia ...

Psst, aku pun nangis gak tau masa tu - adakah aku ini dianugerahkan Ilahi dengan jiwa yang sungguh fragile (utk meminjam kata2 pengkritik AF Adlin AR)

Yang penting sekarang, kita sama2 doakan semoga para Jema'ah Haji kita dimudahkan segala urusan dan dapat menjalankan ibadah haji dengan sempurna ... amiin ...

Senyum sokmo mek ;)

Sayang.Ibu said...

ella...thanks babe... sunyi laa mak ayah aku xde..lain beno rasanya...

misslily.. sobsobbbb

dian... thanks babe... sama lah aku pun mmg rasa berjiwa fragile... :)

m-i-o said...

beb, perasaan tu normal okey. aku yg ganas ni pun bantai berjuraian air mata gak masa mak aku gi sana.

sedih gile.

dahla masa tu mak aku tak sihat. jalan pun nak kena berpapah tau. tapi kuasa Allah kan, sampai Mekah sana mak aku bleh berjalan ngko! langsung takde sakit takde apa. sihat walafiat!

jawapan aku ialah,
Tuhan Maha Berkuasa. jangan risau okeh:)

Sp|dEy said...

Rindu Mak...Rindu Ayah....(nangis lg)

Sayang.Ibu said...

zufa... hebat kuasa Tuhan kannn.. aku harap mak ayah aku sentiasa sihat lah di sana

weh adik, ko jgn laa nanges.. nanti aku nanges jugakkkkkkkk...