Monday, October 12, 2009

Marhaban & Mini Open House..

Semalam merupakan hari Marhaban cikgu-cikgi sekolah saya. Memang ini merupakan acara wajib yang diadakan setiap tahun di Hari Raya. Biasanya cikgu-cikgu akan bergilir mengadakan Marhaban di rumah masing-masing. Sebenarnya bagus jugak lah buat Marhaban ni, kalo tak manalah nak berkunjung ke rumah diorang kannn... Masa ni jugaklah kita boleh kenal seisi keluarga masing-masing, siapa suami cikgu ni, siapa isteri cikgu tu. Pasangan kita masing-masing pun bolehlah beramas-mesra dengan pasangan kawan-kawan kita. Anak-anak pulak bolehlah kenal-kenal dan main-main dengan anak-anak orang lain. Memang mengeratkan silaturrahim lah acara Marhaban ni.

Tahun lepas saya tak buat Marhaban di rumah saya sebab tak kuasa dengan baby yang masih kecil. Tahun ini nampaknya perlu buat jugaklah. Maka semalam rombongan Marhaban SKPG 2 telah singgah ke teratak saya.

Dari Sabtu malam lagi saya sudah menyiapkan hidangan. Saya masak soto nasi impit dan bihun. Tidak lupa menggentel bergedel. Makan soto takde begedel mana syioookkkkk kannn??? Kena siapkan dari malam, sebab pagi esok dah start Marhaban, saya kena join jugak ke rumah diorang. Gigil jugak nak masak hidangan untuk ramai orang. Tapi, Alhamdulillah... menjadi juga. Nasib baiklah adik-adik saya dah tolong saya preparekan bahan.. saya tinggal masak sahaja. Juga Mr Hubby yang banyak menolong. Terima kasih laaa untuk adik-adik dan hubby tercayang.. ahakkkssss

Terlanjur dah masak banyak-banyak, Mr Hubby pun panggil lah kawan-kawan dia sekali datang bertandang. Jadinya semalam dah jadi ala-ala mini open house lah di rumah saya.

Rumah saya merupakan rumah terakhir yang diterjah kumpulan Marhaban, saya bajet orang tak makan sangat kat umah saya. Sebab yelah rumah terakhir, sebelum rumah saya ada 8 buah rumah lain yang mana tiap-tiap rumah makan makanan berat dan sedap. Tapi Alhamdulillah, di rumah saya semua tetamu makan jugak. Lega saya... takut jugak kalo soto yang seperiuk besar tak habis. Sampai petang bila kawan-kawan hubby datang, habis licin soto saya. Siap kena top up dengan mee goreng. Suka hati saya bila habis semua masakan saya habis. Tak laa membazir. Suami saya kata soto saya sedapppp... ahahhahaaaaa.... sengaja laaa tu amik hati saya sebab dia panggil kawan-kawan dia datang ramai... :P
Suami saya memang dah lama nak panggil kawan-kawan dia datang sempena raya, cuma dia kesian nak suruh saya prepare ala-ala nak buat open house. Tapi terlanjur dah buat Marhaban, maka dia pun panggil laa kawan-kawan dia datang.

Semalam Mama Dhea a.k.a Sha telah sudi berkunjung ke rumah saya juga. Yelah kawan-kawan bloggerz yang dekat sudah datang beraya ke rumah saya, cuma dia saja yang belum mampir. Jadi saya ajaklah dia datang sekali. Tapi Sha datang lambat, jadi tak dapatlah merasa soto.. ada mee goreng aje. Terima kasih lah Sha sebab sudi gak beraya ke rumah... ;)

Apapun saya lega sebab semuanya telah selamat semalam. Berjaya jugak saya masak untuk tetamu-tetamu saya... Alhamdulillahhhhh....

Sebenarnya memang seronok kan kalau kita buat makan-makan untuk kawan-kawan. Apatah lagi kalau kita sendiri yang masak. Memang penat, tetapi rasa penat tu macam tak terasa bila tengok makanan yang kita masak habis dimakan. Happy je rasa.... Btol tak??? ;)


8 comments:

DNNA said...

Betul, Puan ...

Waduh waduh waduh ...
Description soto dan bergedelmu sungguh menggiurkan ...

Nasib baik sabtu lepas aku dah makan kat open house sedara ...

Hahahaha

~Umi.Sufira~ said...

Gambar takde ke nyah???;P

cysev3n said...

sayangnya mak plan nak pantang di JB dalam 2 minggu saja..

tapi macam la dalam pantang bley makan macam² :P



ni apa cite pantang ni CY.. org dok cite pasal open house daaa..

~ As ~ said...

aku baru nak tnya...gambarnya mana???

salzahari said...

ye betul...saya pun suka spageti saya first time msk byk semlm habihs, kecuali spagethhtinya. kuah habih, tinggai semangkuk je utk diri sendiri!

IntanSham said...

DNNA..kalo hang dekat, mak dah ajak skali.. ;)

Mimi & As.. camera ku rosak ler beb.. lgpun haku mmg bz teramat...nak snap pakai henpon pun x nyempat

CY..pntg kt JB? waaa.. blh lah mak melawat nanti...:)

Err... sal.. ku x masak laksa.. ku masak soto laa yangg...hehehee

nonie said...

kat johor ni mmg culture ye buat marhaban rumah ke rumah masa raya? kat area pulai indah ni pun banyak je group2 marhaban... area fasa nonie je takde sbb fasa baru & nonie belum sempat bergaul mesra ngan geng2 marhaban ni hehe...

IntanSham said...

a'aa laa nonie.. mmg gitu. nonie duk pulai indah rupanya ye