Tuesday, October 20, 2009

Supermodel...

Lately ni agak susah nak amik gambo Aina. Tapi kelmarin, entah hape anginnya tiba-tiba dia seronok nak bergambo pulak. Jadi saya pun jadilah jurugambar tak bertauliah untuk supermodel saya yang seorang ini...



Aina Suraya bakal berusia 3 tahun pada 13 November akan datang ini. Menjelang usianya 3 tahun ini, saya rasakan anak saya sudah semakin besar.. memanglah kannnn... Tapi Aina sudah boleh jadi teman berbual saya, mengadu rasa penat dan sedih, dia sudah pandai memberi respon. Saya lihat dia sudah semakin sayangkan adiknya, sudah boleh bermain bersama tetapi kadangkala masih lagi tak mahu berkongsi barang dengan adiknya terutama barang-barang yang memang sudah dinyatakan sebagai kepunyaannya. Tetapi kalo saya belikan mainan baru, dan nyatakan ini kongsi dengan adik... maka dia boleh berkongsi.

Tahap pembelajaran Aina juga sudah semakin baik. Huruf dan nombor sudah dikenalinya. Juga sekarang mak saya sudah mula mengajar dia Iqra' 1, Alhamdulillah Aina terang hati dan boleh membacanya. Saya terfikir hendak hantar Aina ke Play-School tahun depan, insyaAllah kalau kelas pukul 8.00 - 11.00 pagi di tadika yang saya pilih itu masih belum penuh.

Kemajuan Aina satu lagi ialah, sudah berjaya potty-train sepenuhnya. Termasuklah buang air besar di toilet!!!! Rasanya sangat senang melatih Aina. Alhamdulillah... Sekarang cuma waktu tidur malam saja saya pakaikan dia diapers. Waktu tido siang pun saya kadangkala, masih confident tidak men'diapers'kan dia. Bila jalan-jalan saya nak pakaikan diaper tapi dia tak mau, nanges-nanges taknak sebab dia kata "Aina kan dah besar. Tengok kawan-kawan kat sekolah semua tak pakai pampers". Kawan-kawan kat sekolah itu adalah merujuk kepada anak-anak murid saya, sebab dia kan selalu ikut saya ke sekolah.. jadi kawan-kawan dialah mereka tu.. :P
Kalo dia tidur, dan bangun dari tidur tengok dia pakai diaper, dia akan melalak mintak saya bukak diaper itu... hadoiii laaa.... hahahhahaaaaa

Hmmmm... membuat entri ini, membuatkan saya teringat anak-anak di rumah.. rindu lah pada anak-anak saya yang berdua itu. Ya... ini adalah entri berkenaan Aina Suraya semata. Nanti akan saya buat untuk si kecik comey saya yang seorang lagi pula. Tapi, eh semalam sudah buat satu tentang Ainin kannn... :D

7 comments:

Fid said...

hak ni ka ko nak calonkan as bakal isteri 'angkasawan' itu????

Ealyie said...

ekekeke.. hamboi2 ko fid.. dan2 terus carik bakal si'angkasawan' ko.. bakal si'angkasawan' aku nak bubuh mano???? muhahahah...

btw, beb.. kalo da malam ko diaperkan, lom layak leyy nak bubuh potty-train sepenuhnya ;p

ahahaha.. apa pun, congrate kat aina!!

~ As ~ said...

aku pun nak anak dara..pastu nak masuk list calon isteri 'angkasawan'...ahahaha... ada saingan la ko aina..

p/s : lawa gmbar aina yg pegang rambut tu...

Sayang.Ibu said...

Fid.. amacam?? bagai pinang dibelah dua tak??? hahahahaaa...

beb...a'aa ekkk...lom laa fully diaperless, tapi haku ta kira, dah kira satu kemajuan tu.. jimat duit diaper...hahahahaa....

As... ko sila produce anak dara dulu baru masuk list..kahkahkahhhh...
p/s.. tengkiu auntie as... :D

~ Ibu ZAAZ ~ said...

jelita anakmu itew. betuah la awak...senang nak latih dia. moga menyenangkan dan menyejukkan jiwa raga hingga dewasa.

DNNA said...

shomel laaaa cik mek aina nih ...
senyuman dia manessssss ;p

Sayang.Ibu said...

ibu zaaz...thank you.. yer.. semoga begitulah hendaknya sehingga dewasa..

DNNA... masa ngandung dia mak makan gula pasir hari2...hahahaaa... x lah, memain jer... :P