Wednesday, April 29, 2009

"Ibu Garang Sangat..."

Malam ini terasa agak sunyi. Aina tido kat umah atuknya. Memang dalam seminggu, sekali Aina mesti merengek-rengek taknak balik bila aku nak ambil dia dan adik waktu balik dari sekolah. Siap janji ngan aku, 'esok Aina balik ekkkk...'
Kadang-kadang aku buat bodo jek walopun dia menangis-nangis taknak balik. Yelah... bukan apa, kat rumah ada banyak aktiviti yang aku nak buat dengan dia. Takkan selalu sangat nak tido umah atuk kannn. Lagipun aku kesian kat mak aku dah seharian penat menjaga dia dan adik. Aina pulak, kalo dengan atuk dia memang manje terlebih... manjang nak memerintah aje. Not fair laaa kalo aku slalu biarkan Aina duk umah atuk, walopun mak aku lagi suka sebenarnya.

Tapi, malam ini aku bagi can kat Aina. Sebab kebetulan, aku pun bawak balik keje sekolah untuk disettlekan kat umah. Jadi, kononnya dapatlah aku siapkan keje tersebut. Hakikat sebenar...ampehhhhh...bergelut nak buat keje dengan adik. Adik pulak hari ni, manjang nak bergantung ajer. Aku tinggal, melalak... Aku duk sebelah dia pun dia melalak. Maunya dia duk atas pangku aku sambil nenen. Kebas n***** aku jadiknya hokehhhhh... huhuhuuuuu...stress mak tawwww.... Nasib baik aku dah mintak ihsan suami aku untuk escape dari memasak, kiranya dapat gak laaa buat sikit-sikit keje yang ada. Ni pun...dah pukul 11.30 malam baru laaa btol-btol settle.

Hari tu, mak aku citer...ayah aku tanya kat Aina... nape taknak balik umah ibu?
Kalian tau dia jawab hape.... "tak nak...ibu gawang GARANG sangat...ibu marah Aina jek"
Dushhhh!!!! amik ko sebijik... tu laaa garang sangat ngan anak... mak aku bebelkan aku. Alahhhh mak, dia lupa dulu masa aku kecik dia pun sama jek garang ngan aku..lagi sadis sebab ayah pun garang jugak...lagi kesian tawww aku... Ni Aina tu kire ok laaa.. ibu jek yang meroyan garang sikit, abah tak garang punnn...

Tapi nih aku teringat-ingat lak 'luahan' hati Aina kat atuknya. Huhuhuuu..garang sangat kah aku?? Memang aku garang... Tapi aku SAYANG sangat anak-anak aku...

**Untuk Aina... Aina, ibu garang bukan sebab ibu tak sayang Aina.. ibu garang sebab ibu nak Aina tau mana yang salah dan mana yang betul. Dalam hati ibu, ibu teramat sayang Aina. Ibu nak Aina jadi anak yang baik, hormat orang tua, sayang adik. Aina kan anak yang sulung, sama macam ibu. Aina kena jadi lebih bertanggungjawab. Kalau ibu tak ada, Ainalah ganti ibu untuk jaga adik, sayang adik. Aina jangan lah nakal-nakal. Dengar cakap ibu. Ibu sayang Aina tawwww.
Aduyaiiiii...tiba-tiba rasa nak peluk Aina...tiba-tiba rasa nak cium Aina... kenapa tiba-tiba mata aku rasa panas..hati aku jadik sebak pulak nih....huhuhuuuuu..........

4 comments:

MN said...

adusss..terpanah saya mendengar kata2 itu.
takpelah...budak2. slow talk dgn dia..insyaAllah nanti dia paham.

iena hamdi said...

adus... akakpun tetiba panas air mata.. memang kan kadang tu kita ter hangin jugak... ngan anak2.. huhuhu

lagi2 akak ni yang berjauhan dgn suami.. so sementara ayah mereka tak der akak la mama akak la ayah... tu yg kadang2 tu terlost temper.. tiap kali selesai solat selalu doa n bangun pagi tu awal2 pg dah niat tak nak marah2.. tapi... aduhai...

moga kita akan jadi mak yg lebih sabar n cool kan intan

IntanSham said...

yer MN...saya pun terkedu masa tu.. skang cuba kontrol kegarangan yg terlampau tu...

kak iena..mmg kan kak,saya paham sgt tu. biler berjauhan lg la stress bile anak2 wat prangai.. harap2 Tuhan tinggikan tahap kesabaran kite ye kak...

nonie said...

currently having the same problem... mmg kesian, tapi kadang2 tu mmg marah tu tak dapat nak ctrl... try sehabis baik nak reduce... sementara budak2 ni nak besar & paham sket camtu la...