Wednesday, April 8, 2009

Benarlah....


Semalam aku membuat entri berkenaan EBM yang lumayan hasilnya. Dan aku tertanya-tanya tentang penyebabnya yang tidak dapat aku pastikan. Kalian juga pastinya ingin mengetahui sebab-musababnya kannn.... Bagi membuktikan hipotesis aku
---> "Makan bende boleh merangsang production BM", maka semalam aku telah masukkan bende dalam asam pedas ikan parang yang ku masak. Banyak jugak aku masukkan sampai Mr H kompius, ini asam pedas ikan parangkah atau asam pedas bende??? kahkahkahhhhhh.... Aku perabihkan banyak jugak bende itu, bagi kat hubby sebatang aje....;p
Jadi pagi ini, memang terasa kelainannya okehhh.... my B engorged semacam aje. Sama dengan rasa masa yang aku pam dapat 10oz tu. Tapi sebab hari ni, aku bercuti kerana (Semua Rakyat Johor sedang bercuti...) maka aku tidak mengepam. Tetapi, aku dapati...Ainin minum sampai dia pun ala-ala kelemasan gittew....hehehheheee....
Maka tepat jam 1.25pm ini aku ingin membuat kesimpulan... "Terbukti kepada aku, bahawa makan bende telah merangsang production BM ku"...
Kalian boleh lah cuba.
Emmm..tambah sikit...aku memang sebelum nih tak suka sayur bende nih. Tapi entah nape aritu terasa nak makan asam pedas letak bende, so aku beli. Aku rasa, bende celur saja pun sedap, tapi kena lah cicah dengan air asam. Macam mana korang buat air asam???
Kalo style aku,
- bakar sikit belacan
- tumbuk dengan sebiji dua lada merah
- perah air asam
- campur gula secukup rasa
- hiris-hiris bawang besar dan cili padi
- campur dengan air asam tadi
- perahkan limau
- siapppp...
nyamnyammmmm..memang sedap beb....;p


18 comments:

::Umi Sufira:: said...

Yeay!! Dapat tau jugak akhirnya ye...buleh gak try nih nanti..tapi kalu mimi dia ada effecte sekejap je...nanti bila dah asyik consume benda tuh mulalah body pun dah immune...pastuh jadi mcm biasa balik...hmm...Thanks BTW!:)

ar.nie said...

yeayyy... nnt buleh try...
saya slalu kaitkan bende nie sbg benda pelincir kat sendi2 ajer... rupanya ader efek lain..

wahwah, terliur baca resepi air asam tue... slrrppp...

Yan said...

yep.. sama la dgn mak.. sekali dua ok lagi.. lepas tu start la dia immune..

iena hamdi said...

alamak bendi?. ish ish tak suka nyer

sayangibu said...

Yeayyy jugak mimi... tapi mmg laa kann,badan kita nih cepat je immune. tapi kan kita dah banyak tau mknn yg stimulate susu...boleh diselang-selikan...

arnie..tulah..ada rupanya efek lain..ku pun br tau..erm..mmg sedap air asam tu kalo buat cicah ngan ikan bako ke..sayur celur ke..;p

CY...sama je dgn mak nyahhh.. hahahhahaaa

~ As ~ said...

mggu lepas ada makan....tak de kesan 10oz pon.. ishhh ..nak 10oz!

Zety Zin said...

oh selalunya bende dikaitkan dengan lelaki. rupanya dapat membantu tambahkan susu jugak ye?

akhirnya misteri terungkai....

~~ciklinn~~ said...

betull tu mak linn pun ckp camtu dulu mkn bendi bagus utk tambah susu...

mirah said...

akan ku cari bende ni dalam lauk lunch ku esok hari..heheh..

Mummy Dasy said...

mak oi sdapnye menu tu..harus cari bende mkn ngan air asam lauk mlm ni hehehe...

sayangibu said...

kak iena.intan pun at 1st x suka bende nih..tapi x tau pesal x pasal2 blh nak makan pulak..;p

ye ke as...huhuhuuu..x tau nape yer,tapi it works on me..

ye zety..akhirnya..hehehee

owhh betul ek ciklinn...jadi kire2 btol laaa conclusion intan nie

sila mirah..sila...hehheee

mummydasy... mmg sedap, simple jek tapi nyamnyammm...;p

ibu 2AZ said...

hi salam kenal..

ermm iye ker..wah thanks ek..leh aa i gune tips nih nnt..tp kalo dlm pntg bendi nih angin tak?
i suke gak bendi nih..tp jarang makan jer..

sayangibu said...

hi ibu 2AZ..salam kenal juga.. emmm..dlm pntg x tau laa ye leh mkn ke x..tp mak saya x pernah lak mskkan bendi nih ms pntg...hehee

Meera said...

hi, sayang ibu, just drop by. mungkinkah, susu banyak disebabkan oleh air asam dan bukan bende sebenarnya?

just curious...

think about it, kaji lah kalo nak..
tq.

Meera said...

anyway, resepi ni best, surlp.....

sayangibu said...

meera...maybe not..coz b4 this mkn air asam, biasa je...;)

Meera said...

oh ic, so dah try air asam la ni...

then, makan la banyak bende lagi...

i dengar-dengar org kata, bende boleh meningkatkan daya ingatan...hmm, but i don't know how true it is.

sayangibu said...

yes meera...it will surely be in my menu...tp x blh laa hari2 nnt immune...;)