Monday, February 21, 2011

Teratak Bonda...

Disebabkan masa bercuti sakit saya ini dihabiskan di rumah emak, maka saya teringin pulak nak memblog tentang kediaman mak-ayah saya nih, merangkap rumah tempat saya dibesarkan. Zaman kanak-kanak saya bukan di sini, tapi di Flat M.S.E, berdekatan dengan sekolah tempat saya mengajar sekarang. Rumah ni kami diami bila saya menginjak usia remaja, tak silap dah tingkatan 4 ke 5 ek masa tu.. lupa sudahhhhhh... :P

Rumah kos rendah dua tingkat, dulu orang panggil rumah pasang-siap atau rumah kotak. Dulu kecil sahaja. Tapi ayah renovate sikit-sikit, Alhamdulillah dah lebih selesa sekarang. Dulu ada dua bilik sahaja, tapi sekarang dah ada empat bilik.

Ni pemandangan dari belakang rumah. Tu belah atas, adalah bilik mak saya. Belah bawah tu ada buai, tempat kami lepak-lepak.


Inilah tanah belakang rumah mak. Tanah nih agak luas jugak nak sampai ke jalan besar. Tanah yang ada ni sekarang mak dan ayah buat kebun kecil. Macam-macam ditanamnya. Pokok bunga, pokok buah, sayur-sayuran, tumbuhan herba pun ada tawwww....

Nampak atap pondok tu? Siap ayah buat pondok untuk lepak-lepak. Anak-anak saya pun memang lepak kat sini time atuk nenek dia berkebun.. :)


Atuk-nenek melepak dengan cucu-cucunya...




Close up sikit... :)
I love u mak & ayah!!!



Sarang burung tempua pun ado bergayut kat pokok duku nih..



Ni antara sayur yang ditanam. Bendi. Dulu lagi banyak sayur, ada kacang panjang, sawi... tapi masa cuti sekolah panjang hujung tahun lepas, ayah dan mak balik kampung, jadik sayur yang ada tak disambung-tanam lagi.



Pokok keladi... menunggu masa untuk diambil isinya




Sape tau ni pokok apa???? Ni salah satu tumbuhan herba yang ada...



Mak memang banyak tanam tumbuhan herba macam lempoyang, serai wangi, sirih, dan macam-macam lagik lah. Bila saya bersalin, senang... mak amik je yang ada belakang umah tu untuk buat mandi herba dan bertungku. Sape kata duk umah taman tak boleh berpantang cara tradisional??? :P

Mak jugak memang sukak benau dengan bunga, nak-nak bunga orkid. Saya pun sukak jugak, tapi sukak tengok aje ler... mak kata kalo dia bagi orkid ni kat saya... gerenti mamfussss... sobsobbb... :P

Ni antara orkid yang tengah berbunga sekarang.. Banyak lagik sebenornye tapi tak berbunga pulak time nih... Geram tengok bunga-bunga nih... Bila laaa haku nak berbakat dalam seni menanam bunga macam mak nihhhh?????







Ni bunga-bunga yang lain pulak. Ntah banyak benau spesis bunga kat belakang umah mak-ayah saya nih. Ada yang saya tak tau pun ntah spesis hape. Kalo amek semua kang, abih kodak dennnn... eh??? Hahahhahaaaaaa.....



Lagi sebatang pokok betik yang berbuah. Tinggal sebijik je buah dia ni.. :)


Itulah kebun kecik mak-ayah saya, tempat diorang menghabiskan masa yang ada. Sejak ayah pencen, makin giat diorang berkebun. Memang agaknya bila dah tua-tua suka berkebun ekkk? Masa muda sibuk bekerja macam ayah saya nih. Bila sekolah bermula, mak-ayah saya berkebun kat kebun kecil nih.. Tapi nanti bila musim cuti sekolah, diorang akan balik kampung menguruskan kebun kelapa sawit pulak... :)

Wokeyyyy... penat sudah mak upload gambau, gigih buat entri nih di hari Sabtu, tapi publish hari Senin. Kata blogger tegar kannnn??? Dah.. mak nak pi tengok industan kat TV2.. tataaaaaaaaaaaa.....



7 comments:

=sz= said...

kawasan belakang rumah pun dah cantik mcm depan rumah! tenanggg je tengok pokok hijau2 ni kan...

Normaliza said...

rumah dulu walaupun kecik, tapi tanahnya luas kan. Best la..siap ada kebun kecil lagi. Blh tenangkan fikiran..

maya amir said...

best tu leh bercucuk tanam kat umah.. mcm2 ada:)

Sally said...

best betul dapat bercucuk tanam belakang rumah jer..

TopsyTurvyMum said...

banyak pokok sgt nyamannnn..
sama la nyah mak odah ngan mak jah..kaki pokok orkid..
dedulu haku la mangsa dia tukang blend kulit telur ngan kulit udang..kasi baja kat orkid dia..bau busuk NM nyahhh!!masa tu aku sumpah je pokok orkid tu biar mati, takyah susah2 aku nak membaja lagi hahahaha

Rizziela said...

Cantiklah..mesti syokkan petang2 lepak kat belakang rumah

Kalau rajin semua menjadi..tapi saya memang malas berkebun setakat ni..suka lepak dalam rumah layan tv ajer :D

Sayang.Ibu said...

sz... dpn umah xde tanah, ada porch letak kereta je... hehehee

normaliza, btol tu... rumah saya pun xde tanah mcm tu

maya.. utk yg rajin mmg best, kalo dpt kat aku blom tentu jadik gitu...hahahaaaa

kak sally..btolll best kalo rajin.. :P

TTM... tu laaa... mmg org2 tua suka orkid nih. orkid ni cantik tp leceh gak nak jaga. rajin ko nyah tulun mak jah.. aku tulun tengok je boleh.. hahahaaaa

rizziela.. btoll kalo rajin semua jadik, utk yg mcm kita2 nih, duk dendiam sudah... :P