Saturday, February 19, 2011

Sayur Betik Muda...

Korang pernah makan sayur betik muda? Ni makanan orang-orang lama nih. Orang dulu-dulu kan semua benda jadik lauk. Tapi memang sedappppp. Untuk orang yang 'tolak batu dengan kayu' macam saya nih... semua benda sedap yer... hahahahhaaaaa.... :))

Bila duduk umah mak, macam-macam makanan yang sendirik malas mau bikin sedap terasa-rasa kat tekak. Bila duk tengok buah betik bergayut-gayutan kat pokok-pokok belakang umah mak, mula laaa saya rasa nak makan sayur betik muda nih.


Watak utama haruslah sebiji betik muda yang comel....



Yang ni second heroin, tanpanya tak bermaknalah watak utama di atas... :P



Sagat betik muda tersebut halus-halus



Close up sikit....


Kemudian sediakan bahan-bahan tumis :

- blend bawang putih + bawang merah + lada cili (ikut suka nak pedas ke tak)
- tumbuk ikan bilis pecah-pecah
- tumis bahan blend bersama ikan bilis
- perisakan dengan sedikit garam
- masukkan betik yang dah disagat halus tadi bersama sedikit air
- masak hingga betik lembut, rasa masin ok ke tak... siap untuk diserakahkannn... :P



Inilah ghopenye Sayur Betik Muda tuuu...
Makan dengan nasik panas-panas, aduyaiiiiii.... memang sendapppppppp!!!!!



Kat belakang umah mak-ayah saya ada laa sedikit tanah sekangkang kera. Alahhh... rumah taman kannn.. beso mana lah tanah terlebih. Tapi kira untung tawww ayah saya ni beli umah zaman dulu, sebab saya rasa tanah belakangnya tu agak luas jugak. Cuba carik rumah-rumah sekarang? Ado dapat tanah belakang luas macam tu? Nan hadoooo.... Beli umah mahal pun, tanah belakang nak main teng-teng pun tak boley hokeyyyy... hahahahahaaaaaa....

Jadik kat belakang umah ayah saya tu dah dibuat kebun. Nanti lah next entry saya akan citer pasal kebun kecil mak-ayah saya yer... :)



Ni salah satu pokok betik yang ayah tanam...
Muai makan betik nih... sangat subur



Pekebun berjaya.. heheheheee
Pokok betik yang ni kecik-kecik dah berbuah tawww... :D



Okeyyyy.... sekian dulu cerita pasal betik.. nanti sambung pasal lain pulakkk.... :D




10 comments:

Ealyie said...

oi..
sensitip tu tau..
umah aku jgn kata main teng2.. teng2 pon xleh main pape kat situ! :p

Sayang.Ibu said...

wakakkakaaa... oiiii, umah haku pun samaaaaaaaa hokeyyyyyy.... :))
aku bg cth main teng-teng je, main lain toksah blkg umah, kang org kipmart skodeng ko nyahhh... kahkahkahhhhh

Ealyie said...

karang2 da siap nk pi kipmart roger aku ehh..
aku tggu ko belakang umah jerrr..;)

TopsyTurvyMum said...

lada cili tu spesis mana Nyahh??

terubat rindu aku kat mak hangkat aku..haha..aku tau dia masak haruslah sendapppp!!

=sz= said...

sedapppp...
lagi sedapp klu mak yang masak kan! :)
kena request la blk kg ni kang...

Sayang.Ibu said...

ely... amboi ko kerek, mementang kip mart blkg umah... hahahahaaaaaa

TTM, ko panggil apa ek lada cili tu? alaaaa... lada cili tu cili padi laa nyahhh, yg kecik2 tp pedassssss NM tuuuuu. Tapi kan, kalo tammo pedas sgt, guna lada merah yg beso tu pun xpe. mcm smlm mak aku buat pakai lada cili, hari ni mak aku grg lagi separuh guna lada merah.. pastu pecah telur sikit... walllaaaaaa... syedapppp

sz.. mmg sedappp kannnnn??? btoll.. lagik laa kalo mak yg masak, bertambah2 sedappp... hahahhaaaa

~Umi.Sufira~ said...

eheh...lamanya tak datang sini...macam2 crita ada...kalau betik mengkal dolu2 mak aku buat sambal apa ntah letak belacan sikit...betik mengkal tuh makan colet ngan sambal tuh..sedapnya....:)

Sayang.Ibu said...

mimi..tulah ko, menyepikan diri sajork.. :)
sedappp kan sayur betik muda nih. mak aku x pernah lak buat sambal, dia biasa goreng jer.. ko mintak la resepi sambal mak ko tu.. len kali boley aku cuba pulak. kat umah mak aku nih mmg byk beb buah betik.. :)

maya amir said...

tak pnh try betik muda nih..tapi kalau pucuk betik tu pnh try buat ulam..perghhh gilak pahit...

mamaDhea said...

oo, kena sagat ek.. hihi.. mak aku penah gak masak tp aku tak makan.. #jakun :P

welkam back bebeh.. ;)