Thursday, January 13, 2011

Kaki Komplen *edited*

Saya percaya memang ramai antara kita nih yang tergolong dalam golongan 'kaki komplen' kan? Setuju? No? Bezanya cuma, ada yang komplen secara 'live'.. kire outspoken punye type.. eh tak jugak, outspoken macam terlampau pulak bunyiknya... bukan outspoken, tapi jenis yang lebih suka berterus-terang menegur (sopan sket bunyiknya... hahahahaaa). Ada pula yang real life nya tak suka komplen, takut nampak macam fussy amatsss, tapi lebih suka menzahirkan di blog memasing ataupun bikin status hangat di fesbuk atau mungkin berdiam diri sahaja. Whatever, saya tetap percaya semua orang ada cara untuk meng'komplen' sebarang ketidakpuasan hati masing-masing... Korang tak setuju, gasak.... hahahahhaaaa.. :P

Saya? Yer.. saya memang lebey kurang macam tu jugak. Saya memang jenis yang kalo tak puas hati terhadap sesuatu perkhidmatan, Saya akan komplen. Cerewet??? Lantakkkkk.... 'Customers always right' katanya kannnn... :P

Cerita pasal komplen nih, sebenornya saya nak bagitau laaa. Kalo korang bayo mahal, tapi korang tak dapat apa yang patut korang dapat, camne? Kesahnya hari tu saya dengan family pi makan di restoren Resepi Rahsialah sangat. Dah lama jugak tak makan kat situ, so saya decide nak try menu yang baru pada saya iaitu ini....

Mozarella Baked Fish


*picture googled*

Nampak yummeh itu menu pada saya selaku penggemar cheese nih. Lagi pulak served with asparagus... wowwww... saya memang sukak.

Tapi korang tau, biler sampai menunya... terus mak keciwa....



Tu.. korang nampak hape yang mak dapat??? Asparagus? Nan hadoooo.. di ganti dengan bean sajork... erkkk.. bean tu dah ler mak tak berapa suka. Saya pun bisik-bisik kat hubby, komplen laaa apsal depa tuko asparagus tu tapi takde cakap apa-apapun, say sorry ke hape ke kannn. Pastu kami decided panggil itu waitress dan KOMPLEN.

Kata saya, nih patot bagi diskaun nih pasal asparagus sudah jadik beans. Pastu itu minah (baru keje hagaknya, serbis ko ke laut laa dikkkk... huhuhuuuuu) tu pun tanya kat bos dia. Then terkedek-kedek gtau yang diorang tak boleh simply kasik diskaun, tapi diorang akan ganti itu asparagus dengan salad.


Dan dapat laaa acik jadik kamben pulok makan sayur-sayuran segar dari ladang nih...


Alahhhh.. salad bodo-bodo jek tu kannnn. Tapi walopun keciwa tak dapat makan asparagus, jadik laaa salad tu buat pengubat luka. At least, ada something yang diorang gantikan. Tapi yang kureng puas hatinya... pasal, kalo mak tak komplen memang nan hado laaaaa dapat apa-apa in return kan? Actually kalo dari masa diorang serve itu menu diorang dah say sorry ke hape... idak ler mak kesah sangat sebenornya. Cuma sebab diorang wat diam ajer tu yang menimbulkan rasa tak best sket bagi mak. Memburukkan reputasi restoren yang dah well-known gah namanya tu kannnn.

Ada sekali dulu pun, masa saya makan-makan bersama partner-in-crime kat restoren N*anhado's pun ada kejadian komplen yang tak diingini. Ayam partner saya tu suppose to be kering, tapi ayam dia basah.. macam tak masak betul. Compared dengan ayam saya... ternyata ayam saya tak basah macam tu. Memula partner saya tu tak mau komplen... tapi sebab acik mulut laser nih, mana bleyyyy.... kita bayo mahal pe... So acik pun komplen laaaaa. Koman-koman mana ler tau dapat ganti ayam kannnn. Tapi diorang tak bagi ayam, diorang ganti ngan side dishes (kan partner kan???). So ok lah.. at least something in return.

Jadi kesimpulan kat sini u olls.. tak salah jadik kaki komplen nih, tapi bior ler bertempat kannn. Kang kalo manjang komplen sana-sini... mende yang tak patot komplen pun ko komplen... ramai pulak orang menyampah kang... muahahahahaaaa.

Apapun, cara mengkomplen pun bior ler sebaik mungkin.. dengan wajah semanis mungkin atau mungkin boleh komplen secara lawak ker.. yang pasti jangan ler komplen dengan muka ketat. Tak best laa kannnn....

So, sape suka komplen, sila angkat kaki sekarang.... hahahahaaaaaaa....

Sekian bebel ini hari, dah korang kalo nak komen, komen cepat.. pastu pi sambung wat keje yer... Hari ni kan hari Khamis, korang taknak balik cepat ke??? *takde kaitan* ;)


11 comments:

Nieza Ishak said...

Nyah, baru minggu lepas aku pi kursus handling komplen ... ada 3 jenis org yang kaki komplen

1- komplen aktif -> cam ko la
2- tak aktif -> cam geng PIC ko ..hihihi
3- komplen yang hyper -> hok ni komplen yang entah apo2 ..

soo rumusannya .. ko pun cam aku, kaki komplen yang aktif, kita bayar maa .. value for our money ;) dan tak rugi komplen sbb selalu dapat free gift .. ;)

aiiii sama nyahhhh ... akan komplen kalo tak ekut standart yg sepatutnya ... ;)

Ealyie said...

untung sape jadik PIC ko tu kan nyah.. hado juge dia daat sepinggan side dishes :p
tapi awat hah dia xmo komplen?? sbb da habis ke baru perasan ayam tu cenggitu?? huhuhuu.. haihh..

btw beb, menu SR hok yg tu mmg ambik masa lama sikit berbanding menu2 yang lain. Aku pernah order & sedap la kt tekak haku nie.. ke sbb aku dapat aspalela eh asparagus ko dpt bean ekk.. ahaks.. ;)

Fid® said...

nyah
mak nama restoren tu pun mak nak uwekk haa ko tau
sbb pa...cer ko cek halal jakim berapa biji premis je yg ada halal jakim...

MarDiah said...

hehe.. saya pun tapi bergantung jenis komlen. kadang dgn tingkah laku memprotes. Ada masa kalau mulut tengah ringan dia keluar jek gitu. Kalau dapat keluar terus kat mulut rasa lagi best. Sebab bila tak komplen terus dari hati naik ke mulut lepas tu mesti ada rasa menyesal idea nak cakap tu datang kemudian.

paish said...

betul kak. hak pelanggan. slalu restoran mahal akan bg something in return sbb takut komplen customer mcm kite nih..he3. bagus la. tp kalo g kedai2 kt luar, especially waiters indon (opss), mmg hampeh la. habis2 pun die ckp "ntah, x tau!". huh! lg sakit hati :( (share dr pengalaman).

Nanak said...

sy pernah komplen kat pizza hut sbb pizza dia ada rambut..dia terus ganti and say sorry..:)

Sally said...

oh mulai hari ni mak nak jadi kaki komplen tegar yang lantang la.. ..biasa2 mak soksek2 kat en.suami jer..kalo mak tgk gmbr menu tak sama dgn hidangan yag diserve tu mak nak komplen..hhehh

CapT said...

kalau kedai makan bahaya skek komplen2 beb.. ade member aku manager pizza.. komplen punye komplen.. skali budak waiter tuh korek idung celup dlm jag air yg die nk serve kat family yg komplen tuh.. seb baik die nmpk.. budak tuh kena aa.. tah brapa byk die dh buat b4 tuh kat cust lain.. huhu.. lg satu kedai2 siam.. kalau die t'dgr kite komplen or ckp tak sedap.. derg ade menuntut2 ilmu 'canggih'.. boleh antar2 bende thru angin.. tak ckp semua kedai.. maybe ade laa.. so ape2 pun be careful beb.. **just my 2cents**

mamaDhea said...

komplen bila perlu ok aperrr.. asparagus ingat murah ker? hikhikhik

maya amir said...

ye betul tu beb..kompeln bior bertempat.. ni kdg2 mende kecik pun jadik hal..mende beso die tutup mata jek..aperaaaa...

Sayang.Ibu said...

nieza... btollll. ai x kesah kalo kena cop kaki komplen tp haruslah bertemppat kannnn

ely, tu ler PIC haku tu pasal kebulur gamaknya ari tu, blasah jer ayam tsb... hahahahaa

fid..checked already b4...

mar.. tingkah laku begitu aku buat hanya bila x puas hati ngan cik abg.. ntah pesal, mulut yg cabul nih reti pulak diam bile marah kat dia... kahkahkahhhhh

paish, kalo kedai2 biasa.. mak malasssssssssss nak komplen takut lg tmbh saket ati

hah nanak? mmg ptot u komplen, apakes kasik rambut dlm piza??? huhuhuuu

kak sally, tegur bebaik tawww...heheheee

capT, hmm sbb tu laa kalo nk komplen mesti komplen baik2 jgn nak berlagak x tentu pasal. kalo tegur elok2... org yg kena tegur pun x berasa hati kannn

sha, psl x dpt asparagus laa aku komplen

maya.. btol... actually aku ni tak ler cerewet, tp bile nak komplen tu aku tengok gak patot ke x kannn.. kang org x suka pulakkk