Wednesday, December 1, 2010

Entri Syiok Sendirik...

Wehhh.. Muntah laaa korang baca blog mak cuti-cuti skolah nih. Balik-balik tayang gambo makanan.. Balik-balik buat entri syiok sendirik bajet terer masak.. Tapi nak wat camno.. katanya banyak masa lapang kannnn... Pastu tembolok asik nak mencekik itu ini jer kannn.. Redho jek laaa korang yer noks??? :P

Ok... sebelum meneruskan penjelajahan korang kat entri nih, ada baiknya korang sarung wig kaler blonde dan tuko contact lens kaler biru.. pasal semenjak dua menjak nih, mak rasa tekak mak dah western terlampau. Apa kes ntah rasa malas nak makan nasik. Bukan ler berdiet... korang tengok ler apa yang mak masak lately nih, ada ke ghope orang nak berDIET??? Nan ado kannn... Menambahkan lemak lagik ado... :P

Jadik u olls yang mak kasihi sekalian... ada pun tujuan entri pada hari ini dipublishkan adalah untuk mewar-warkan apa yang mak masak semalam yer.

Menu semalam adalahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh..............................


*



*


*


*


*
Makaroni goreng...



Dan


Creamy Pumpkin Soup ala Secret Recipe with Baguette imported from Tesco


Makaroni goreng tu takyah citer laa kan. Korang lagik terer membuatnya. Yang saya nak citer pasal Pumpkin Soup tu. Slalu saya dan hubby makan pumpkin soup nih kat SR jer. Hubby memang dah lama suruh saya google resepi pumpkin soup ni dan buat. Selaku bini mithali konon, setelah sekian lama hubby suruh buat sampai dah tak koser nak suruh lagik, akhirnya saya gigih menggoogle resepi pumpkin soup nih. Senang jugak nak buat rupanya, cuma perlu masa lebih sikit untuk renihkan sup tu.. kalo nak masak yang cepat dimasak, sedap dimakan.. ermmm... bolehlah masak megi sajork, pada saya nih bukanlah menunya.

Resepi asal saya amik kat SINI. Kira resepi yang tu lah paling senang dan paling cun gambonya best saya tengok antara banyak-banyak yang ada. Tapi saya ada ubah sikit-sikit ikut sukahati saya.

Untuk kegunaan masa hadapan, ini resepinya.

Bahan-bahan :

3 sb canola/olive oil
1 biji bawang besar (dicincang)
1 biji bawang putih (dicincang)
750 g labu (dipotong kecil-kecil)
1 sk serbuk kari Alagappas (kalo nak pedas, letak lebih)
1 cawan stok ayam (saya leburkan seketul kiub ayam dalam secawan air)
1 cawan susu segar
1 sk serbuk lada hitam (ni saya tambah sendirik)
Herbs - oregano, basil, rosemary (sukahati saya lebur semua yang ada)

Metodologi :

1. Rebus labu hingga empuk
(resepi asal tak rebus dulu, saya rebus dulu untuk senangkan keje).
2. Panaskan minyak, tumis bawang-bawang hingga layu di hujung mekar
3. Masukkan serbuk kari dan kacau rata
4. Masukkan air stok ayam dan biar mendidih
5. Masukkan labu yang telah empuk dan kacau rata, biarkan mendidih
6. Masukkan susu, perlahankan api, kacau dan biar hingga pekat
(yang ni amik masa lama sikit)
7. Tutup api, biarkan sejuk seketika dan blender hingga semua labu hancur dan likat.
8. Masak semula di atas api perlahan, tambah sedikit air jika terlalu pekat dan masukkan herbs dan lada hitam.
9. Sedia untuk dihidang bersama baguette... :)
** saya ada belen batang celery dalam fridge, maka saya hiris nipis dan masukkan dalam soup.


Tak susah mana kannn??? Tapi kalo order je kat SR memang laa lagik senang kannn... hahahaaaaaa... Sesekali (ye ke sesekali???) layankan laaa tekak hubby. Macam TTM, katanya ado ilmu-penunduk-suami , hahhh... TTM, mak pun adooooo.... Sebab mak nih blom berkeyakinan tinggi lagik nak mencuba ilmu-penunduk-suami yang ko berikan tu walopun susuk ko masih ada bawah jambatan dekat umah mak, makanya... mak cubalah masak yang diingini oleh sang suami, semoga ini boleh menjadi ilmu-penunduk-suami versi diri sendirik.... :))

Suami kata of course laaa sedap. Berani kata tak sedappp???? Tak pasal kena tido luor kang... dah ler, malam tadi ujan... sejukkkkkkk... rugi kalo kena tido luor kan bang??? Eh? Over nampak statement ko??? :P

Ok.. sekian entri syiok sendirik saya hari ini.... babaiiiiiiiiiiii... :)


6 comments:

Nieza Ishak said...

awat aku tak pernah nak try kat SR ekk??? kena kena cobaaa ni ;)

cc said...

blog sy pun tgh 'musim' tayang pic makanan muahahahaha!

ilmu penunduk 'bakal' suami sy kek coklat kak =P

Fid said...

tak sedap langsung





hanya akan sedap kalau ko bagi aku makan!tak bagi aku makan aku akan kata tak sedap!hahahhaha

kejiiii

ko jgn keji2 snagat nyah kang aku dendam hahahaa

Sayang.Ibu said...

niza, ko x pernah try ke? nih mmg peberet aku laki bini kt SR.. mesti nk order. ko try laa.. kalo suka, blh try buat pulak.. :)

CC.. menu ko menu diet yg menginsapkan hakak, dik... hahahahaaa... wahhh, ko ilmu penunduk 'bakal' suami pun sudah ado? hebatttt...hebattttt.. :)

fid... wakakkaakaa.. ko kata x sedap xpe, psl ko x tido ngan aku... kahkahkahhhh.... :P
wehhh meh dtg johor laaa, baru leh bg ko... :D

TopsyTurvyMum said...

labu ni penawar susuk aku nyahh..
kalau aku masak labu dia pandang di angin lalu jerr...

Sayang.Ibu said...

nyah, tu labu msk lemak kot, cuba ko improvise kasik western menu camni sket... jgn bgtau tu labu... bior dia try dulu... hakhakhakkk