Friday, August 20, 2010

Pendam Berahi....

Tajuk memang langsung tak sesuai dengan hari Jumaat yang mulia di bulan puasa ini.. heheheheee... Kejadah mendam berahi????

Sebenarnya ni cerita pasal saya yang berahi giler nak makan Chezzy Baked Rice sejak hari kelmarin lagik. Tapi mengenangkan stok cheese dah abes, maka terpaksalah dipendamkan saje berahi itu.... Memang tak bley blah bila asik terkenang kesedapan makanan itu macam kat pizza hut dan vivo... nyamnyamnyammmmmm... Kalo nak berdezup beli je memang lah boleh, tapi rasa teringin nak buat jugakkkk... :P

Saya gugel gugel kekdah orang masak chezzy baked rice nih... owhhhh simple sangat. Mostly buat nasik goreng, tabur cheese banyak-banyak dan bakar dalam oven... Senang kan? Saya modified sket resepi ikut tekak pelahap sendiri dan jugak ikut apa yang ada dalam fridge.

Sebab ada belen daging cincang dalam freezer, maka saya berkenan nak letak daging cincang sebagai based dia.

Untuk daging cincang : Tumis bawang besar dan bawang putih yang dicincang dengan sedikit olive oil hingga naik bau, masukkan dua sudu serbuk lada, sedikit garam dan sesudu sos tomato. Masukkan daging cincang. Masak hingga kering airnya. Selepas itu masukkan/ratakan daging cincang dalam bekas pembakar. Tabur sedikit cheese di atasnya.

Untuk nasik goreng : Ni nasik goreng bodo-bodo jer.. Tumis bawang besar dan bawang putih cincang hingga masak, masukkan sedikit garam dan dua biji telur, masukkan nasi dan gaul sebati. Masukkan sayur (brokoli) dan kacau-kacau. Siap!!!
Masukkan nasi di dalam bekas pembakar (atas daging tadi), mampat-mampatkan dan tabur mozarella cheese di atas nasi hingga menutupi nasi (saya memang letak banyak gilor pasal cheese-maniac), kemudian saya tabur sket oregano supaya kasik naik bau sket... Bakar dalam preheated oven 180 degree C selama 10-15 minit. Siap untuk dimakan ... opppsss... sila tunggu azan Maghrib dulu... hahahhahaaaaaaaa... :)) Senang giler kannnn?

Sebelum masuk oven...
Tengok, banyak giler cheese kan... mau bengkrap kalo jual... hahahhahaaa


Sedia untuk masuk perut.... :)


Memang sedapppp sangat lahhhhh.... Terutama untuk peminat cheese terhebat macam saya nih. Anak-anak saya pun suka okehhhh. Si Ainin yang tak berapa gemar nasik tu pun makan banyak. Lepas nih memang tak payah beli kat pizza hut ke vivo... saya buat lagik sedappppp... hahahhaaa...statement tak bley blahhhhhh... :P

Korang nak tau tak, inilah first time saya baking guna corningware saya tu tawww. Selama nih kompius dan tak berani nak masuk dalam oven, walhal kalo masak atas api berani pulak.. hehehheee... Dalam pada tunggu baked rice tu masak, saya punye laa debo.. takot pecah mangkuk corning mak... huhuhuuuuu... Tapi tak pun, memang okeh je buat baking. Jakun kan mak... hahahahhaaaaa... :))

Okey, ini memang makanan yang langsung tak sihat yer. Sape nak diet toksah ler makan.. buat rosak diet korang je. Dah ler nasik, cheese pulakkkk tuuuu... huhuhuuuuuu... Tapi saya nih memang peminat no 1 cheese. Sekali-sekala takpe kot makan gini.. statement buat sedap hati... hahhahahhaaaa. Bukti makanan ini langsung tak sihat - lepas maghrib saya tros melepek ngantuk... langsung tak bley handle ini mata.. Saya TIDO, siap kunci jam pukul 9.30 malam baru bangun... See??? Makan tak sihat dan tido... kombinasi yang giler punye baekkk.. DON'T DO THIS AT HOME... muahahhahahaaaa....

Ok korang, itu saje menu berbuka dan bersahur saya semalam.... :)


5 comments:

Nanak said...

mmg bikin meleleh..oh,saya pun pencinta cis..letak la banyak2, ai tak kisah..hohoho

Nieza Ishak said...

adoiiiiiiii intan,
menu menambahkan 'lapis perut' mauahahahah.

haku dok tahan jerk nyah makan yang cheezy-cheezy ni ... ni ko dah start .. esok lusa aku pulak la nak bake bake cheese .. kih kih kih

TopsyTurvyMum said...

adoyaiii...nanti kau kena buat jugak utk diri sendiri ni NYah..

aku lagi la semalam..makan nasi goreng..terus terbabas Isyak masa sahur..teruk betul!

Sally said...

ish...tengok cheese tu memang buat orang berahi ni Cikgu iNtan..meleleh orr.

IntanSham said...

nanak... give me ten!!! :D

niza..sekali sekala x pe kot...harharharrrrr

TTM kalo ko buat jgn lupa tempek gambo.. ahaksss...

kak sally.. saya pn x blh tenok cheese... kalo terkenang pun kompem
melelehhh