Friday, August 13, 2010

Paling Sempoi...

Assalamualaikum kawan-kawan.... :)

Starting kena lah friendly dan sopan habesssss kankankannnn. Korang puasa hari ni? Okeh tak releven soalan.. mesti lah puasa kalo takde apa-apa keuzuran kan... Baik saya tukar soalan, korang berbuka apa semalam?

Nak tengok menu berbuka paling sempoi dalam sejarah peradaban Melayu idop saya???

*


*


*


*

*

*


*


*

Ini dia....
Ikan tenggiri bakar terbaekkkk, tempe goreng, bendi celur dan air asam...




Hahhhhh.... sempoi giler kannn?? Nih bukan pasal kes malas nak masak ke hape. Semalam kan saya berbuka sendiri kat umah saya. Entah kenapa sejak kat skolah lagi saya dah terkenangkan ikan tenggiri bakar dan bendi celur cicah air asam. Selalu puasa-puasa mesti nak craving makanan yang vadevasss.. tapi saya ntah-pesal-ntah semalam duk terliur ngan makanan di atas.

Balik skolah, tros singgah Kip Mart carik ikan tenggiri.. memang nak ikan tenggiri aje, ikan lain tammo... nasib laaa semalam ada, kalo tak saya mesti pergi batu belah batu bertangkup sedey. Sampai umah, penuh semangat tumbuk kunyit hidup, bawang putih dan lada hitam serta garam secukup rasa. Perap bahan-bahan tersebut dengan ikan. Pukul 6.45 baru bakar... Sebab perap lamaaaa... rempah perap tu memang dah serap dan mesra btol dalam ikan. Setiap cebisan ikan adalah terasa... Wehhhhhh... memang sedappppppppp u ollsssss.... Kena pulak ada bendi celur cicah air asam dan tempe goreng. Giler banyak saya makan semalam. Saya malu mau bagitau saya tambah 3 kali.... Mati laaa kalo hari-hari makan banyak macam nih. Hilang lah figure Angelina Jolie saya... okey sila tahan muntah, kang puasa korang batal... mak tak tauuu ekkkkkk.... :))

Eh makan bendi kan bagus untuk menambah susu tawww.... Begitu menjadi dengan saya. Ingat dulu masa zaman nak jaga production susu, hari-hari menu mesti ada makanan yang boleh menambah susu. Oat, kurma, bendi, apa sajalah yang orang kata boleh up kan susu... memang saya bedal. Nak maintainkan output laa katakan.. hehehheeee... Ramadhan tahun ini saya tidak mengepam lagi.. Tapi masih menyusukan juga. :)

Okey... apa menu paling sempoi korang sepanjang berbuka selama ini.. errr... tak kire laa berbuka masa dulu-dulu ke, kalo tanya sepanjang berbuka ini tahun baru masuk 3 hari kita puasa kankankannnn... heheheheeee.............


Posted by Picasa

5 comments:

cc said...

sy 2 hr bbuka lauk pauk sempoi, hakak ipo masak. sy? ttonggeng dlm blk tdo kah3. anak dara sapa la nih :p

tp ptg nih nak berazam nak buat mee moon sup, doa2kan la sy gigih dan berjaya msk hehehehe.

oh sblm lupa jwb soalan, semlm iftaar asam pedas ikan kembung, sayur buncis goreng

Mummy Dasy said...

dah 2 ari buka ngan makanan hasil dari bazaar.... huhuhu bendi celur+air asam tu wat kecur weyyy.. harus arini cari bendi..

~Umi.Sufira~ said...

nyah, aku dari harituh teringin makan jantung rebus cicah air asam...sampai harini tak dapat sebab carik jantung pisang tak jumpa2..petang ni mak tak pedulik nak suruh laki mak carik gak jantung pisang sampai jumpa...wawawa...:P

Sally said...

aduh..mak dah la tak berapa nakl boleh makan pedas ni nyah..ko tunjuk lak air asam tu dgn bendi memang buat tergugat eh.

Sayang.Ibu said...

cc, amacam? mee hoon sup udah slmt masuk perut kah? :P

MD.. bendi celur ngan air asam tu mmg sentiasa membuka selera.. :)

mimi... jantung pisang celur... hmmmmm, syedap tu nyahhhh

lal sally...sabo, sabo, ni kire godaan bln puasa ni...heheheee... anyway, get well soon yer