Tuesday, August 24, 2010

Step By Step...

Pengaruh rakan-seblog merangkap RakanSebaya yang tak berapa nak sebaya adalah sangat tidak bagus untuk kesihatan jika disalahgunakan... muahahhahaaa

Cuba perhatikan betapa berpengaruhnya entri rakan-seblog terhadap saya...... :P


Tapi lupakan kisah kau mempengaruh, aku terpengaruh itu.... Saya ingin menunjukkan step-by-step bagaimana saya membuat facial sendirik di rumah. Memandangkan saya buat-buat takde keje kat umah-yang-tak-siap-siap-dah-macam-tongkang-pecah itu, maka saya konon-konon nak menghilangkan stress dengan membuat facial. Saya menggunakan peralatan seperti dalam gambar di atas itu. Kebanyakan produk yang saya gunakan adalah dari keluaran Skin Food untuk dry skin.

Step 1 : Bersihkan segala mekap dengan menggunakan
Skin Food (SF) Black Sugar Deep Cleansing Cream.

Step ini sangat penting untuk yang suka mekap macam saya.


Step 2 : Bersihkan muka dengan SF Black Sugar Jelly Foam.


Step 3 : Scrub muka dengan Clinique 7 Day Scrub Cream.
Scrub ni saya dapat free. Tapi saya sangat suka, rasa nak continue pakai nanti.
Scrub ni saya biasa guna 3 hari sekali. Sangat bagus untuk remove dead-skin.



Step 4 : Sapu SF Black Sesame Hot Mask pada muka selama 15 minit.
Mask ini sangat best, sebab bila dah bilas, muka rasa licin bagai telur dikupas... :)
Mask ni ialah untuk menghilangkan masalah black/white heads... sangat bagus!!!


Step 5 : Tempek Heal Pharm Pore Pack ini atas batang idong selama 15 minit
untuk kesan hidup bebas tanpa black head... :))


Step 6 : Gunakan SF cucumber & lettuce toner untuk menyegarkan wajah.


Step 7 : Akhir sekali SF Agive Moisterizer untuk mengekalkan kelembapan wajah.
Finish!!! :)


Ok.. itu adalah steps bila rajin.. muahahhaaaa... kalo malas, basic steps jek laa, bersihkan mekap, cuci muka, toner & mosturizer. Tapi seboleh mungkin saya buat jugak step-step di atas nih paling tak pun dua minggu skali.

Untuk kesihatan kulit secara dalaman pula, saya ambil ini secara berterusan.... :)



Okey.. itu sahaja entri merapu saya untuk hari Isnin ini... babai u ollssss... :)



7 comments:

TopsyTurvyMum said...

no wonder la kulit hang cantikkkk Nyahhh!!
Ramai pakai skin food ye...mak pun cam terpengaruh plak hahaha..balik m'sia boleh cari.

mak dah lama tak berfacial..cuci muka ngan pakai pelembab jer...dulu rajin sangat sampai 2 minggu sekali gi salon wat microdermabrasion.

cc said...

kita 'sebaya' kak, no hal muahahaha :p

ohh clinique tu bagus ek? hr tu beli foundation sy mtk free sample, SA bg benda tuh la..tp blm try lg hehe.

p/s: ingatkan step by step disertakan gmbr model..rupanya nan hadoooo :p

Sally said...

hah ah..akak pun tak pernah pakai food skin ni..ok ker..kulit muka akak ni jerawat tak ada la tp jeragat ada ..tu tak boleh jadi model tu..kih2..jeles akak tgok muka mu dik..licin dan anjal...

~ As ~ said...

habislah habislah...saya yg mudah terpengaruh ni...

IntanSham said...

TTM... haku nih dah lama x ke salon nyah, sejak beranak dua nih, x ada masa nyah oooiiii nak pi salon bagai, dapat buat sendirik facial kt umah pun dah cukup bagos dahhh...ahahahhaaa

CC... scrub tu mmg best, akak sukak.. pakai 3 hari sekali, bagus utk hapuskan black/white head jugak.. gambo model nan ado, pasal skin food xde bayo akak jadik model dia...muakakakakaaaa

kak sally, cuba laa carik range utk kulit berjeragat, saya pakai utk dry skin range mmg bagus sgt sbb sblm guna tu, kulit asik menggelupas jer, tp now dah x lagik.. :)

As... mmg kau lah mangsa yg ku cari-cari.. hahahahaa

Unknown said...

patut laaa kulit cikgu intan ni halus mulus tulus(?)!!! hohohoho...

mcm terpengaruh jugak ni ngan shin food... tp nk cari yg utk jeragat lah... ms pregnant ni cam makin bertambah2 jeragatnya.. menakutkangg!

IntanSham said...

kak laila, tulus?? hahahahaa.... nnt lps abih pantang jgn lupa ke SF yer.. btw.. congratulation for ur new baby... :)