Saturday, July 17, 2010

Stress - Bagai Dilanggar Garuda...

Saya STRESS!!!! Nak buat apa pun takde mood sebenarnya. Kalo korang tak stress ke? Pergi keje, umah elok-elok kemas.. balik keje dah macam tongkang pecah.. macam dilanggar garuda. Apa kesssss??????? Kalo setakat berselerak je, takpe laaaa jugak. Nih… dah macam banjir… Wehhhhh…. Tension mak hokehhhhh…

Ni korang tengok nih.. Apa dah jadik dengan bilik saya nih….


Projek renovate rumah saya sedang berlangsung. Nak besokan bilik belakang dengan dapo sikit. Sekali brader tukang buat umah saya tu, sudah bukak atap umah saya tanpa tengok keadaan dalam bilik tu. Kot ye nak bukak pun, bagitau ler tuan umah dulu kan. Sekali elok dia bukak je atap, ujan pulakkkk. Apa lagi, banjir ler bilik-bilik saya. Nasib bukan master bed room. Dah ler salah satu bilik tu saya buat bilik stor, dah berlodang air... tak koser mak nak amik gambo kasik korang tengok. Mau pengsan kang korang. Tengok bilik yang satu tu je cukup ler untuk korang bayangkan cemana stressnya saya. Habis basah segala tilam, bantal, katil, langsir glemer mak pun dah jadik serabai, baju, buku, sijil-sijil.. bau bilik basah korang bayangkan laaaa.

Kat bilik stor saya pulak, ada komputer ngan modem.. pun basah jugak. Laki mak dah cek, semua dah memang masuk air. Dalam modem pun sama.. entah boleh pakai ke tak modem tu lagik. Tak pasal saya terpaksa subscribe weekly broadband C*elcom yang lembab NM nih. Komputer tu rasa memang dah kompem tak bley guna. Kena mintak ganti rugi laa macam nih. Ah tu satu hal laaa... Sekarang nih nak mengemas nih pun, mau muntah darah dibuatnya hokehhhhh.... Uwaaaaaaaaaaaaa....

Dah dua kali renovate umah, dua kali umah macam kapal karam. Dua kali mengemas umah macam nak pindah. Memang bagus laaa wehhh kalo ado bajet lebey, renovate umah siap-siap sebelum masuk. Nasib laaaa laki mak baik hati mau tolong kemas, kalo tak mau meroyan haku dibuatnya.

Jadi bila stress, apakah terapi minda yang terBAEK untuk dibuat??? Shopping??? Owhhh tidakkkkk... mak tak rela merabakkan poket lagik... :P

Saya bile stress, mula rasa lapo.. wakakakkakaa.... Jadik mari kite memasak untuk melunaskan apa yang terasa sedap di tekak. Tak pasal-pasal semalam teringin beno makan udang masak lemak campur nenas. So apalagi, bila balik sekolah semalam, tengok umah dah macam tu, saya sms suami, buat report, dan kemudian terus klung klang klung kleng kat dapo. Masak dan makan lagik best.... :))

Udang masak lemak campur nenas...
Spuloh kali ulang dapo, hirup kuah.... sodapppp!!!


Petola masak air campur suhun dan kentang...
Favourite anak-anak saya.. :)


Ado pulak tahu goreng, petai bakar dan sambal belacan...
Makin laju laaa kami makan


Saya tengok suami saya pun makan kemain laju lagik. Habess licin lauk-pauk yang saya masak. Tak kire laaa licin pasal sedap sangat saya masak ke atau perut tengah lapo ke atau pasal stress ke. Yang penting, macam kata Kak Sally, bila makanan licin, tukang masak pastinya akan tersenyum senang... stress pun berkurangan... Apatah lagi, bile lepas makan, encik suami yang sakan mengemas bilik-bilik yang bersepah tu.... Ahaksssss..... :)

Ada sape-sape nak tolong saya berkemas???? :P


3 comments:

Sally said...

ler patutnya dia pindahkan barang2 tu dulu ke bilik lain yang berbumbung..mau tak stress tuan rumah camni..
mak setuju sangat nyah..kalau stress kita makan..ekeke..kalo shopping lagi buat kita stress sebab duit melayang senang2 jer kan!..

TopsyTurvyMum said...

mak tgk pun stress Nyahhh!!

nasib baik le ada makanan2 tersebut..kurang la sikit stress mak ni haa..
haku yg gi shopping tadi stress pulak.
errr...soklan last tu..mak awal2 angkat bendera putih nyahh..hahaha!

Sayang.Ibu said...

kak sally... btolllll... baik makan2 dari bocorkan poket... :P

TTM... muahhahaaa... aku harap2 projek nih siap ler b4 puasa, kalo tak aku rasa aku taknak bagi org datang raya umah aku.. :P