Wednesday, July 14, 2010

Bila Cikgu Bercuti...

Hari ini saya cuti. Aina demam... panas sangat badan dia. Dari Isnin dah demam, semalam dah ok, dah pi sekolah semula, tapi balik sekolah demam balik. Malam semalam kami bawa dia ke klinik sekali lagi.. risau tengok panas sangat. Sepanjang malam saya letak kain basah atas kepala dia. Bila pagi masih tak kebah, maka saya decide untuk cuti.

Jadik cikgu bukan senang-senang nak amik cuti. Walopun cuti sekolah memang berlambak, sebagai sebahagian dari benefits menjadi cikgu tapi nak ambil cuti rehat khas yang kami panggil CRK, adalah susah. Setahun ada 7 hari CRK.. tapi memang tak boleh amik sesuka hati. Yelah, dah nama pun cikgu, kalo asik nak cuti, anak murid apa hal pulak?

Tapi saya, bila sampai kepada soal anak, saya memang kalah. Anak sakit, anak demam.. kalo demam sikit-sikit tu, tak laaa sampai cuti. Tapi kalo demam teruk, memang saya tak sampai hati nak tinggal pergi kerja. Saya rasa anak sakit, mesti nak perhatian ibu.. adalah tidak adil saya membiarkan orang lain menjaga anak saya yang sakit walopun atok nenek diorang sendiri.

Tapi, saya pernah mendengar ada rakan sekerja yang komplen bila ada orang yang anak sakit je nak amik cuti. Lain laaa kalo kena admit wad. Entah ye.. bagi saya terpulang laaa pendapat masing-masing. Memang kerja saya sangat penting, dealing with human. Tapi kat rumah pun saya ada tanggungjawab yang penting. Kalo disuruh membuat pilihan, of course saya pilih untuk bersama anak. Antara kerja dan anak... mana satu pilihan anda?


7 comments:

mak encik | SZ said...

pasti anak! tp tu la dilema ibu kan...
kadang2 ada juga persekitaran tpt kerja yg memaksa utk tak boleh cuti...
dpt ketua/boss yg memaahami ok la..
tp kalo tidak payah juga...

~ Lady ell ~ said...

betul intan..ank2 sakit mmg perlukan perhatian..lebih2 lagi ibubape sendiri.tentu die akan lebih selesa,bleh bermanja..n sudah tentu sakit pun cepat pergi kan...

m-i-o said...

of course la pilih anak! :P

pada mak la kan, kalo dapat bos yg tak memahami tu - berenti saja la labuuu! cari bos baru. insyaAllah kalau kita ikhlas dan sampaikan niat kita tu melalui doa, akan diberikan jalan keluar.

mak dah byk kali buat. in fact, selalu jek punch card tu merah - sampai bleh kira ada berapa je yg hitam. emergency leave pun selalu. hahahah! tp ai tak pernah kena sound dengan bos. kena sound dgn org2 yg tak berkenaan memang ada, sebab diorang tak puashati apa pasal bos tak bising. mak nekad kalo bos berani nak melenting, memang mak blah - apa ingat aku hadap sangat nak keje dgn bos yg takde perikemanusiaan? kirim salam la!

tapi, jgn sebarangan berkelakuan sedemikian ya. first, make sure keje kita mesti tip-top. takde keje pending. sama ada siap on time, ataupun sebelum dateline kita dah submit. barulah kita senang nak bertolak ansur dgn bos. once kita dah dapat kepercayaan daripada bos, yg lelain tu bisa diatur dong! :P

m-i-o said...

oh, nak tambah sikit. MIL mak dulu ex-penolong kanan. dia kan, memang pantang kalau cikgu2 ni bagi alasan anak sakit. sebab dia kata, tugas cikgu ni berat - kenapa nak korbankan masa 40 orang murid semata2 utk seorang anak? lagi2 sebab cikgu dapat cuti banyak.

aku selalunya tak setuju dengan dia. hahaha.

MIL cakap lagi, dia dulu pun beranak gak bukannya tak pernah ada anak kecik. dahla 6 orang, rapat2 pulak tu. tapi pandai2 la bagi keutamaan.

MIL pernah habis je pantang, terus pegi training 3 bulan. masa tu, cuti pantang masih 40 hari lagi. mangsanya, laki aku le tu. kesian laki aku, baru tengok dunia dah kena tinggal. bleh imagine tak, tinggalkan terus gitu je kat kampung sebab training kat luar daerah. itu juga adalah alasan yg MIL aku bagi kenapa dia cuma breastfeed laki aku 40 hari.

walaupun aku rasa tindakan MIL tu memanglah menunjukkan tahap dedikasi dia terhadap tugas - tapi aku tetap berpendapat benda2 macam tu kita boleh pilih, dan kita boleh adjust. tak semestinya kita ikut arahan membabi buta.

aku harap MIL aku tak datang sini baca komen ni. kompem dia cop aku menantu hantu kang. kahkahkah!

rintzpalil said...

Mio,
Saya setuju. Janji keje beres n sempurna.

Unknown said...

MIO,
fuh sungguh berdedikasi MIL hang, nyah.

Kalau aku, of course la anak dulu. Kerja boleh buat bila-bila masa. Tapi anak mesti jadi priority utama. Kalau apa2 jadi kat dia masa kita takde macamana? Kan haru jadinya.

IntanSham said...

Ell, btol laaaa...x sampai hati nk tinggalkan

MIO... *aku report MIL ko*... muakakakaaaaaa.... itu lah beb, mmg ada yg berpendapatan mcm tu, tp aku x mcm tu... x kesah laaaa org nk cop aku cikgu yg teruk ke hape... bg aku, asal aku x menjejaskan prestasi anak2 murid aku, udah ler... lg pun bukannya anak aku sakit tetiap minggu kannnn...

azrinna... yer tepat sekali... jgn keje terbengkalai udahhhh...

ZZ... btol.. kdg nmpk demam biasa, tp budak2 kite bukan tau ye tak