Friday, December 5, 2008

Aduhai Anakku...

Kawan-kawan, saya merasakan sejak akhir-akhir ini semenjak Aina genap berusia dua tahun ini, perangai mengada-ngadanya semakin menjadi-jadi. Juga kelihatannya dia sudah mula menunjukkan sikap protes jika kemahuannya tak dituruti. Juga sudah mula melakukan perkara yang kita kata JANGAN. Namun dia masih tidak menyepah-nyepahkan susun-atur yang telah saya lakukan. Mengada-ngadanya bila....
1. Bangun tido, mesti nak nangis-ngangis
2. Bila ibu pegang adiknya, dia mula show off buat something supaya saya beri perhatian padanya.
Hadoiiiii....saya sudah sedaya-upaya menahan sabar. Bila dia merengek-rengek tak tentu pasal walaupun selepas dipujuk, saya akan buat tak dengar, angkat bontot malas nak layan lagi supaya saya boleh elak dari meninggikan suara padanya atau melepuknya skali...huhuhuuu...Kadang-kadang saya prasan memang dia over-manjer dgn my parents in which kadang-kadang rasa tension juga bila kita marah dan kena marah balik okehhhh...I don't want to spoilt my child. Tapi itulah....atuk nenek kasihnya mmg berlebihan pada cucu, yang mana saya tak bolehh nak kata apalah.
Tapi ye...saya tension juga selalunya, bukan lah pada my parents tapi pada Aina yang semakin mencabar kesabaran ibu. Memang normalkah sikap kanak-kanak di usia Aina begini? Itupun saya merasakan perhatian sudah diberi penuh kepada Aina, hingga kadang-kadang kurang pada Ainin..kasihan babyku ittew yang nampaknya terpaksa lebih independence dari kakaknya. Mujurlah dia tak banyak kerenah juga. Harus bagaimanakah saya melayani kerenah Aina ini? Aduhai anakku Aina...:(

Tapi...walau apapun..Aina, ibu sangatttttttttttt sayang kan Aina...sayang sangat sangat okehhh..

3 comments:

mimi@umi sufira said...

Sayangibu--> Memang gitulah biasanya...yang atas akan ada jeles sikit kat adik and nakkan perhatian..macam kes syaura dia tak meragam maybe sebab dah besar tapi jauh di sudut hati dia ada gak dia terasa yang dia macam diketepikan..dia siap cakap "umi asyik pegang adik je tak pegang kakak" sedih dengar..tulah kita terpaksalah membahgai2kan masa antara keduanya dengan jayanya...gud luck mummy! pesanan ini untuk saya juga =D

Anonymous said...

Mungkin sebab jarak mereka berdua dekat, belum puas bg si kakak merasai peluk kasih si ibu. Bukan mudah namun orang kata, sebagai ibu tiada pilih kasih antara anak2 kan? Bg cabaran org tua yang memanjakan anak kita, kekadang saya juga melaluinya dan dengan berhemah saya katakan kepada nenek mereka jangan manjakan bebudak ni takut spoilt kemudian hari. Alhamdulillah mereka memahami.

sayangibu said...

mimi...thanx 4 the advise. tulah..kdg2 ilang sabar melayan kerenahnya tu. rasa mcm dah lebihkan perhatian utk si kakak..pun mcm x mencukupi. tp tulah kan..dia bkn tau ape..kecik lg..huhuhuuu
Anonymous..thanx 4 the advise. mmg x pernah ada pilih kasih..even x blh pon nak pilih kasih..anak sendiru kan.itulah...tkt jika ditegur, berkecil hati.yelah..org tua ni kan perasaannya fragile teramat. dah rasa ckp plg halus pun,leh kecik ati...