Friday, January 23, 2009

Pancake a.k.a Lempeng

Ntah nape tiba-tiba terasa macam nak makan pancake @ lempeng pulak...nyamnyammm.. Walopun tau asasnya macam nak buat cekodok, tapi ku saja-saja menyusahkan PakCik Google untuk mencari resepi yang orang lain buat...(aku macam terdengar-dengar PakCik Google jerit..woiiii nak buat lempeng pon kena google kahhhhh???)...gegeggegeee...
Aku tertarik dengan satu resepi pancake oat, tapi tak leh donlod pulak url nyer..so aku andaikan nak pancake oat, tambah jek laa oat dalam adunan pancake kannn...heheheheee....
Aku tertarik dengan ResepiPanCakeKatSini nampak macam sedap gambarnya walopun dah lama tuanpunya nyer upload...tapi gambonya menawan kalbu membuat aku tak sabo-sabo nak try...

Resepinya....
1 cawan tepung gandum
2 sudu kecil gula
1 sudu kecil baking powder
1/4 sudu kecil garam
1 biji telur
1 cawan susu segar
2 sudu besar minyak sayur

Cara-cara
Pukul telur bersama gula, masukkan minyak, susu, garam, gandum dan baking powder. Kacau sehingga sebati, jika perlu tapis adunan tadi.
Masukkan 2 sudu besar ke dalam non stick pan. Siap.

Krim kastard
1 cawan susu segar
2 sudu besar gula (rasa-rasalah)
1 sudu besar tepung kastard
=> campur semua bahan, kacau sehigga pekat dan mendidih.