Friday, January 16, 2009

Obsesiku...

Baru-baru ini saya belikan CD Brainy Baby bertajuk ABC's Introducing The Alphabets. Saya juga membeli satu set buku My First Library Alphabet dari Educat Publisher. Kedua-duanya saya borong dari MPH Bookstore di City Square (satu-satunya MPH di JB okehhh...)
CD Brainy Baby itu sangat menarik. Harganya juga agak murah, dalam RM15 sahaja, lebih kurang harga CD Barney. Ia memperkenalkan alphabets, phonics and words dengan begitu interactive dan colorful. Menurut saya, it should be watch by the toddlers in learning progress. Bagi saya, CD ini berkesan untuk anak saya, Aina Suraya. Ini kerana sebelum ini saya telah cuba memperkenalkan huruf-huruf kepada Aina melalui buku dan flash cards tapi tidak berjaya kerana anak saya tidak boleh fokus terlalu lama. Biasanya dia lebih concern nak menyepahkan flash cards tersebut dari membaca bersama saya...huhuhuuu... Saya perhatikan Aina lebih fokus jika menonton televisyen (hasil dari pemantauan saya ketika dia menonton Barney, Baby Einsten, etc..). Jadi saya belikan CD ini. Dan jangkaan saya benar. Aina sangat fokus. Dia sudah boleh menyanyikan ABC dengan betul. Dan dia juga sudah mula mengenal huruf-huruf tersebut...Saya sangat gembira walaupun sekarang asyik gado-gado manje dengan Aina yang asik nak bukak CD "A, B, Ci" walaupun ketika saya nak menonton SpaQ ..hadoiiiii...kihkihkihhhhh....
Berkenaan set buku My First Library Alphabet pula, buku ini juga amat menarik. Set ini mempunyai 8 buah buku bersaiz comel. Setiap buah buku hanya memperkenalkan 3 huruf sahaja. Jadi kita hanya perlu memilih satu-satu buku untuk memperkenalkan huruf kepada anak. Setiap sesi pembelajaran, tak perlu kenalkan banyak, cukup 3 huruf. Kelebihan buku ini... it has chubby pages, easy to hold, fun to read, fun to learn, bright pictures and vibrant colours.
Namun, saya masih belum menggunakan buku ini sepenuhnya. Saya akan menggunakannya apabila Aina benar-benar sudah boleh menyebut A-Z hasil dari tontonannya melalui CD. Harga buku ini hanyalah RM29.90.
Sebenarnya baru-baru ini, saya bercadang hendak mencari satu learning program untuk Aina. Learning Program yang saya mahukan bukanlah pembelajaran semata. Tetapi lebih kepada belajar & bermain kerana peringkat usia Aina tidak sesuai untuk pembelajaran yang serius. Saya tidak mahu anak saya bosan apabila benar-benar tiba waktunya belajar. Tetapi sayangnya, di tempat saya tinggal tiada program sebegitu. Jadi, bermakna saya perlu mewujudkan program sebegitu di rumah kepada Aina.
Dan dengan itu, memang saya memerlukan tools untuk membantu saya. Selain dari dua benda di atas yang telah saya beli, saya juga telah menempah set Grolier. Set yang saya tempah ini mengandungi satu set buku dan dua set permainan minda.Set ini akan sampai insyaAllah minggu hadapan. Set ini akan saya ceritakan lebih lanjut nanti apabila ianya sudah sampai.
Saya perlu lebihkan masa untuk pembelajaran Aina di rumah. Masa saya berblogging dan berbloghopping juga terpaksa dikurangkan. Semoga saya mampu menanganinya. Owhhhh...saya mesti menanganinya dengan baik. Kalau saya boleh mendidik anak-anak di sekolah dengan jayanya, kenapa tidak anak sendiri kan??? Kalau saya boleh menangani lebih 30 orang anak kecil dalam satu sesi pembelajaran, mengapa tidak anak saya yang seorang ini kann??? Ianya suatu motivasi untuk saya. Setiap hari saya ceritakan kepada Mr Hubby melalui email tentang saya beli tu, saya beli ni, saya order itu dan ini untuk Aina. Ohh...Mr. Hubby pasti fenin dengan isterinya ini..namun baiknya dia kerana tetap memberi sokongan dari jauh. Kenapa saya terlalu obses?? Adakah kerana buat masa ini saya banyak masa terluang kerana tidak perlu memasak, mengemas dsb... Tapi yang pastinya, saya perlu mencapai azam saya untuk memastikan Aina boleh mengenal huruf dan nombor pada 2009 ini...insyaAllah...

3 comments:

mirah said...

intan, nanti share lah gambar CD tu. Macam best jer tu, boleh cari gak nanti untuk aisyah ni.. hihi..

sayangibu said...

huhu..mmg mirah kalo blh nak share, tp masalahnya intan x leh upload gambo guna c***** Broadband nih..nanti laa bile blk umah sendiri guna streamyx, intan uploadkan ok...:)

Anonymous said...

Kita kena ajar yud dan kuncu2 bus bukan sja dng boikot tapi dgn membunuh org mereka. Bukan cara bom bunuh diri tapi dgn membayar samseng, pngisap dadah bunuh orng2 penting sprt duta dn klrga mereka. Mereka sudah banyk bunuh knk2 kita jadi xslh klu kita bnh ank2 mrka juga. Juga bunuh ceo syt milik mereka dan lepas tu suruh klrga mereka saman bus dn kuncu2 mereka. Kita mesti ada kumpulan sniper yg boleh tembak dari jauh. Bekas komando cucup sesuai. Bljr dari orng asli guna sumpit. Buat sumpit pendek dn guna racun yg paling bisa. Sila sebarkan komen ini keseluruh dunia. Alih ke bhsa ingeris.