Wednesday, November 9, 2011

Pendapat(an) Kita Berbeza

Rambut sama hitam, hati lain-lain...

Lain padang, lain belalang...


Dua baris bidalan atau pepatah yang membawa maksud yang hampir sama.

Apabila aku mendengar atau membaca lontaran pendapat dan pandangan dari orang lain, kadangkala terpanggil untuk memberi idea/komen. Tapi kadang-kadang habis menaip komen, aku delete. Taip lagi dan delete lagi. Bila bersemuka, hati meronta-ronta nak komen pendapat orang, tapi akal menahan.

Kenapa? Sebab takut salah fahaman. Takut salah penerimaan.

Kadang-kadang kita asyik tanya... eh kenapa ko cakap macam tu, kenapa orang ni buat macam ni?

Rasa macam tak betul perbuatan dan pandangan orang lain. Rasa macam kalo orang tu buat macam ni lagi betul, atau orang tu cakap macam nih baru tepat.

Kita terlupa, A cantik pada pandangan kita, A bagus pada pendapat kita. Tapi mungkin pada orang lain, B lebih cantik, B lebih bagus.

Aku harus memperingatkan diri sendiri, pendapat kita manusia adalah sentiasa berbeza. Tak perlu persoal pilihan pandangan sesiapa. Setiap orang mahukan yang terbaik untuk diri sendiri dan orang-orang tersayang. Kau begitu, aku juga begitu.

Jika lain pandangan kau dan aku, jalan terbaik bagi aku adalah diam... tak perlu kata apa-apa. Biarkan kau dengan pandangan kau dan aku dengan pandangan aku. Dengan itu ukhwah akan lebih manis. Tiada siapa yang rasa 'down' bila pendapat sendiri dibangkang lantang.

Oh.. ini untuk certain issue lah. Bukan lah makna bila kawan ko berpendapat mencuri itu tak mengapa, kau harus diam saja... You know what ai mean??? Hehe.....

Just my 2 cents... :)




No comments: