Friday, February 13, 2009

Tanggungjawab...

Aku memang tak akan berkompromi pada anak muridku yang tidak menyiapkan homeworknya. Masuk tiga kali tidak siap homework, aku akan menelefon ibu atau ayahnya supaya masalah tak siap homework ini dapat diatasi dengan kerjasama ibu-bapa. Yelah..itu lebih baik dari murid itu harus menerima 'habuan' setiap kali tidak siap homeworknya.
Kelmarin aku menelefon ibu seorang murid ini. Korang hayatilah perbualan kami ini...
(Selepas mukadimah bagai...)
"Inilah puan, saya nak beritahu puan, anak puan ni asik tak siap homework aje. Dah banyak kali dah macam ni,"
"Eh ye ke? Selalunya saya tanya dia, dia kata dah siap..kadang-kadang dia kata cikgu tak bagi homework,"
"Emm..betul puan, dia memang tak pernah siapkan homeworknya. Puan tak tengok ke buku dia? Lagipun kalo puan cuma tanya sahaja, mestilah dia kata dah siap"
"Tulah saya tak tengok, Lagipun mengajar kan tanggungjawab cikgu..."
Owhhh..aku terkesima..apakah kaitannya dengan suruh tengok homework anak dengan tanggungjawab mengajar seorang guru????
"Ye, betul puan..mengajar tu memang tanggungjawab cikgu, menyiapkan homework itu tanggungjawab murid dan memastikan homework anak benar-benar siap tu tanggungjawab ibu-bapa,"
"Macam nilah cikgu, apa kata cikgu tahan je dia lepas balik sekolah suruh dia siapkan semua homework dia?"
Aku terkesima lagi...kenapa pulak yer aku kena pastikan anak dia siapkan homework??? Aku dah rasa panas hati pulak nihhh...
"Tak boleh macam tu puan, walaupun sekolah habis pukul 1, lepas habis sekolah tu saya ada banyak lagi kerja lain nak dibuat, macammana nak tunggu dia pulak?"
"Kalau macam tu cikgu suruh laa, sape-sape cikgu masa akhir tu tolong tunggu?"
Owhhh...makin panas nihhh...
"Cikgu lain pun ada kerja masing-masing,"
"Macam nilah...cikgu suruh aje dia duduk dekat kelas sorang-sorang siapkan homework dia. Dah siap, baru balik,"
"Puan, saya tak boleh biar murid sorang-sorang macam tu. Kalau apa-apa terjadi kat dia nanti, puan salahkan pihak sekolah pulak. Kecuali kalau puan buat surat menyatakan yang puan suruh buat macam tu dan tidak akan menyalahkan mana-mana pihak jika apa-apa perkara yang tidak diingini berlaku, mungkin kita boleh buat macam tu..."
"Ohhh...macam tu ke?"
"Ye puan..lagipun...homework tu kan kerja rumah, maknanya kena siapkan di rumah..bukan di sekolah. Apapun..terima kasih lah puan ye...Assalamualaikum..."

Aku kecewa. Sikap sambilewa ibu itu membuatkan aku tak heranlah anak dia bermasalah begitu. Tujuanku adalah supaya masalah anaknya itu dapat diatasi untuk kebaikan anaknya juga. Apa yang aku dapat simpulkan di sini, ibu itu kelihatannya mahu melepaskan tanggungjawabnya sepenuhnya kepada cikgu.

Aku ingin menyeru kepada kawan-kawan yang mempunyai anak yang telah bersekolah. Hatta yang bakal bersekolah juga. Pantaulah kerja sekolah anak-anak anda. Memantau bukan hanya dengan bertanya, semak segala kerjanya. Pendidikan anak-anak bukan setakat di sekolah sahaja, pastinya di rumah juga pendidikan itu berterusan. Semoga kita-kita tidak terlepas pandang dengan masalah sebegini...

6 comments:

iena hamdi said...

ish ish.... ada juga parents yg masih sikap mcm tuh...

sayangibu said...

ada kak..macam2 jenis parents nih..huhuuuuhuu

Ina Hashim said...

aduhhh.. jgn la akak jadi macam ibu itu...mintak dijauhkan..itulah rami parents zaman sekarang yg serahkan tgjawab mendidik ni 100% atas bahu cikgu..sokmonya kalau anak failed-salah cikgu, kalau anak cemerlang-hasil usaha ibubapa isk

sayangibu said...

ye kak..sama2 lah kita saling ingat mengingati. Anak kita tanggungjawab kita..btol tak...

Ealyie said...

beb,
ko lempangkan jerk mak budak tu..ekekeke.. bulih???
aku baca aku yg panas hati nieh sbb terbayang2 la kakak kita si kak wati tu bebs..;P
jauh panggang dari api kan utk berperangai sedemikiansss..

sayangibu said...

beb..ko dengo pon geram kan..lg lak aku yg menghadapi nih. mmg beza sgt ngan kak wati tu. spuluh kali lebih baik laa berhadapan ngan parents cam kak wati tu..